• 0

Losse etikettering van voedselproduct op buitenlandse markt toegestaan?

Wij zijn een voedselproduct aan het ontwikkelen, dat we eerst in de Nederlandse markt introduceren en vervolgens in de Duitse, Engelse en Belgische markt lanceren. Dit kan alleen via onze webshop bestelt worden.

 

Nu heb ik in de Verordening (EU) Nr. 1169/2011 van de Europese Unie, het volgende gelezen:

 

2. Bij voorverpakte levensmiddelen wordt de verplichte voedselinformatie rechtstreeks op de verpakking of op een daaraan bevestigd etiket aangebracht.

 

 

Als wij het Nederlandse product aan bijv. de Duitse Markt zullen verkopen via onze webshop, betekent dat dat we het product helemaal opnieuw moeten bedrukken (ingredienten, voedingswaarde) in de Duitse taal, of mogen we er een informatieboekje met de ingredienten en voedingswaarden bij leveren?

 

Hartelijke dank voor de hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

"of op een daaraan bevestigd etiket" lijkt mij te wijzen op een sticker of zoals op ronde producten en geplakt papieren wikkel (groente in blik of glas) of plastic wikkel (frisdrank flessen)

 

Een los boekje is niet daaraan bevestigd denk ik, al is het met een elastiekje om de deksel lijkt me onvoldoende voor "als daaraan" bevestigd. maar het is een inschatting / interpretatie van de regels door mij.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reactie!

 

Omdat we het vanuit de e-commerce in een pakket versturen, vraag ik me af of een los infoblad genoeg zou zijn. Ik snap namelijk dat het in de schappen van de supermarkt bevestigd moet zijn, maar als we alles (info+product) in een doos leveren, is het toch "bij elkaar".

 

Of zou men kunnen beredeneren dat de tray/doos waarin de producten verstuurd worden, een verpakking zijn?

 

Weet iemand hier misschien meer over (de uitzonderingen voor de e-commerce)?

Link naar reactie
  • 0

Welkom op ondernemersforum Higherlevel.

Of zou men kunnen beredeneren dat de tray/doos waarin de producten verstuurd worden, een verpakking zijn?
Nee, dat heet een omdoos of omverpakking (transportverpakking).

 

Weet iemand hier misschien meer over (de uitzonderingen voor de e-commerce)?

Die zijn er niet, waarom zouden er uitzonderingen voor de e-commerce gelden?

 

Er zijn natuurlijk wel Nederlandse webshops die 'Nederlandse' voedingsmiddelen direct aan Duitse consumenten leveren zonder te relabelen, maar zodra producten voor de handel of wederverkoop in Duitsland zijn, zullen deze handelaren of wederverkopers echt een Duits etiket nodig hebben.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Of zou men kunnen beredeneren dat de tray/doos waarin de producten verstuurd worden, een verpakking zijn?

 

Nee dat denk ik niet. De verplichte etikettering heeft namelijk ook veel met voedselveiligheid en / of volksgezondheid te maken.

 

Je kunt van een voedselfabrikant niet verwachten dat ze voor elke allergie of aandoening een waarschuwing opnemen op een verpakking. Maar de verordening is wel bedoeld om de fabrikant te "dwingen" / vragen zo volledig mogelijke informatie over de ingrediënten en voedingswaarden op te nemen in de eigen taal zodat mensen met allergieën of speciale diëten zelf kunnen beoordelen.

 

Kijk voor de grap maar eens naar de laatste reeks terugroep acties van supermarkten dat waren bijna allemaal voor gezonde mensen totaal ongevaarlijke foutjes met producten of de etiketten zijn, maar voor mensen met een allergie levensbedreigend kunnen zijn. Meest bekende allergie-voorbeeld is denk wel de pinda allergie zoals in deze recente terugroep actie https://www.productwaarschuwing.nl/2018/08/allergiewaarschuwing-jumbo-chocolade-crispies/

 

Overigens denk ik dat als je op die site uit de link ook eens wat andere terugroep acties doorleest dat je dan een beter begrip krijgt van de hoge eisen die aan voedselveiligheid worden gesteld en de enige plek waar die informatie kan worden gevonden is op het etiket.

 

En voor wat betreft het nut van infoblaadje in een overdoos..

Bedenk voor jezelf eens wat jij met de extra papieren doet als je een online besteld pakketje ontvangt in de post.

Het eerste wat ik in elk geval doe is alle papieren rotzooi aan de kantschuiven of zelfs weggooien want 9 van de 10 keer is het reclame. Alleen als ik bijv een laptop koop blader ik er even doorheen of er misschien een garantiebewijs tussen zit.

Als ik een pakket met voedingsmiddelen ontvang dan kijk alleen op de producten of ze niet over de datum zijn en of het de variant is die ik besteld had.

 

Link naar reactie
  • 0

Welkom Jennifer!

 

Bedankt voor de snelle reactie! Omdat we het vanuit de e-commerce in een pakket versturen, vraag ik me af of een los infoblad genoeg zou zijn.

 

Nee.

 

Ik snap namelijk dat het in de schappen van de supermarkt bevestigd moet zijn, maar als we alles (info+product) in een doos leveren, is het toch "bij elkaar".

 

Nee.

 

Of zou men kunnen beredeneren dat de tray/doos waarin de producten verstuurd worden, een verpakking zijn?

 

Nee.

 

Weet iemand hier misschien meer over

 

Ja.

 

(de uitzonderingen voor de e-commerce)?

 

Nee.

 

Zo. Dat was het korte antwoord. Zoals Highio en Roel J terecht al hebben geantwoord: een los etiket is geen etiket. Het etiket moet bevestigd zijn aan het product waar het om gaat.

 

Daarmee worden namelijk het grootste (potentiële) probleem voorkomen; het aanleveren van meerdere producten met losse ettiketering. Hierdoor kan de consument niet op de juiste wijze worden geïnformeerd.

 

Natuurlijk zijn er naast bovenstaand (potentieel) probleem nog meer randzaken welke worden verholpen door de ettiketering plicht, echter is dat de voornaamste.

 

In principe ligt (zoals al eerder opgemerkt) de informatieplicht bij de distributeur, dus bij jou. Dit verplicht jou de informatie te vertalen naar de taal welke het meest voorkomend is in het land waarin jij het product verkoopt aan de consument.

 

Er zijn natuurlijk opties om het “herlabelen” te voorkomen. Echter is dat per situatie verschillend en lang niet altijd mogelijk. Wellicht ligt hier een mogelijkheid voor je om eens wat meer graafwerk te verrichten.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.