• 0

Bankrekeningen in het buitenland openen

Voor ons bedrijf wil ik (in beginsel) in Italië en Frankijk een bankrekening openen. Ik heb er al het een en ander over gelezen, ook hier bv dit topic.

 

Op zich is mijn wens/behoefte vrij simpel, ik wil bij bank X een rekening openen in Nederland (dus gewoon klant worden), om vervolgens met hun hulp bij partnerbanken in de betreffende landen ook een rekening te openen. De reden hiervoor is het kunnen accepteren van cheques (ik ken ze alleen nog van mijn moeder ::)) welke in de genoemde landen nog een geaccepteerd betaalmiddel zijn en zelfs door de nationale banken gedekt worden.

 

Helaas is dit mij tot op heden nog niet gelukt. Ik heb letterlijk alle (mij bekende) Nederlandse banken gebeld, maar er is er geen één die het kan of wil. De enige die het zou kunnen is de rabobank, maar omdat onze bv a. nog niet genoeg omzet levert en b. een buitenlandse aandeelhouder heeft, hebben ze me vriendelijk bedankt voor mijn klandizie (heel bijzonder voor een bank die zo op (internationaal) ondernemen speert).

 

In any case, hebben jullie tips of suggesties om dit toch voor elkaar te kunnen krijgen?

 

Thanks!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Enige mogelijkheid voor het openen van een rekening bij een buitenlandse bank, is een introductie bij die bank door Nederlandse huisbankier. Die zal dan willen weten met wie zaken gedaan wordt m.a.w. wie en/wat is mijn rekeninghouder. Met een buitenlandse aandeelhouder zal dat lastig worden. Maar daar ben je al achter gekomen.

 

Je zult die cheques dan ook bij je bank alhier in moeten dienen Afhankelijk hoe ze jouw bedrijf inschatten, zullen ze die chques of onder gewoon voorbehoud afrekenen, danwel ter incasso opsturen. Deze chequeafhandeling is een erg dure kwestie.

Je kunt met je buitenlandse debiteuren ook girale betalingen afspreken.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord! En daar ben ik inderdaad al achter gekomen...

 

Cheques hier indienen is eigenlijk geen optie: de kosten zijn aanzienlijk, het duurt bijzonder lang (6 weken) en ze zijn niet meer gedekt, dus eigenlijk waardeloos.

 

Girale betalingen zijn uiteraard altijd mogelijk, maar geven geen garantie. Omdat wij leveren aan winkels/kleine retailers vallen deze vaak niet onder de dekking van de kredietverzekering, de beschreven methode met een cheque is hierin voor ons een goed alternatief, omdat deze afgegeven worden voorafgaand aan levering met een vooruitgeschoven datum.

 

Link naar reactie
  • 0

Enige mogelijkheid voor het openen van een rekening bij een buitenlandse bank, is een introductie bij die bank door Nederlandse huisbankier. Die zal dan willen weten met wie zaken gedaan wordt m.a.w. wie en/wat is mijn rekeninghouder. Met een buitenlandse aandeelhouder zal dat lastig worden. Maar daar ben je al achter gekomen.

 

 

Maar het is natuurlijk wel gek. TS heeft een goede reden om een buitenlandse rekening te open. En een buitenlandse aandeelhouder.... oei oei oei, buitenlands, per definitie verdacht.

 

Ik begrijp wel dat je commerciele instellingen (banken) niet kunt dwingen diensten aan te bieden die ze niet willen aanbieden (om wat voor goede of slechte reden dan ook) maar aan de andere kant... er is toch niets mis met wat TS wil, dat zou toch gewoon moeten kunnen.

 

Die route 'ik wil bij bank X een rekening openen in Nederland (dus gewoon klant worden), om vervolgens met hun hulp bij partnerbanken in de betreffende landen ook een rekening te openen' is al omslachtig, en vereist inderdaad al goodwill van de NL bank, en de medewerker daar denkt dan ook al weer... 'shit, extra werk voor mij'. Ik kan me dus voorstellen dat ze daar niet om staan te springen.

 

Ik zou TS aanraden om gewoon eens naar Frankrijk en/of Italie te trekken en daar met een bank te gaan praten (of met een financieel adviseur daar, en die aan het werk te zetten).

 

En ik kan me niet voorstellen dat je de enige bent in die landen met dit probleem. Het zou me niet verbazen als er dienstverleners in die landen zijn die aanbieden cheques te innen voor bedrijven van buiten Italie/Frankrijk.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie Kuifje!

 

Inmiddels ben ik er inderdaad achter dat er bedrijven zijn welke deze diensten in de betreffende landen aanbieden. Ik wacht hierin nog op meer informatie. Aan de ene kant is het wellicht een goede oplossing, aan de andere kant is het weer een extra (en overbodige) laag.

 

Zelf naar Frankrijk of Italië is zeker een optie, maar levert naast de al genoemde problemen ook een nieuwe op: de taalbarrière. Hoewel ik me met Frans doorgaans kan redden, vrees ik dat dit een stap te ver is, om van het Italiaans nog maar niet te spreken..

 

Ik heb inmiddels ook onze accountant gevraagd, maar had zo ook geen oplossing of idee.

 

Afwachten dus ::) :)

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels ben ik er inderdaad achter dat er bedrijven zijn welke deze diensten in de betreffende landen aanbieden. Ik wacht hierin nog op meer informatie. Aan de ene kant is het wellicht een goede oplossing, aan de andere kant is het weer een extra (en overbodige) laag.

 

dat zie ik vooral als (helaas) noodzakelijke laag.. De kans dat het je lukt om een bankrekening te krijgen en dan ook nog in meerdere landen is niet zo groot. Dat is geen onwil van banken maar gewoon een kostenafweging het is voor banken lastig een dergelijke dienst rendabel aan te bieden door de zware eisen van wet en regelgeving waaraan ze moeten voldoen.

 

Als jij morgen beslist met zo'n tussen partij in zee te gaan ben je overmorgen 'in business' of misschien volgende week..

 

het bancaire traject kan zomaar vele maanden duren, als het je al lukt.

Dus ja, wat is dan efficienter.. de tussenlaag accepteren en door met de corebusiness of maandenlang tijd en aandacht geven aan of die bankrekening nu al een beetje opschiet omdat jij dat een mooiere oplossing vind.

 

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoal het kan..

Link naar reactie
  • 0

Daar heb je zeker een punt en waarschijnlijk zal het dat uiteindelijk ook worden. Maar, ondanks dat ik ook fan ben van Cruijfiaanse uitspraken, geef ik ook niet gelijk op ;D ::)

 

En het zal gerust een kostenoverweging zijn, maar ik vind het bijzonder dat ze daar niet transparant over zijn, wellicht had ik die kosten wel willen betalen.

 

Overigens vallen de vertragingen bij het openen van een rekening mee en zeker de werkzaamheden voor mij. Ik hoef enkel de gegevens aan te leveren, de bank doet de rest (of zou moeten).

 

Link naar reactie
  • 0

Voor Italië heb ik er inmiddels een gevonden, dat bedrijf heet Alias (www.aliasitaly.it). Ben in afwachting van informatie.

 

Voor Frankrijk is het nog wat moeilijker en heb ik nog geen oplossing

 

Tja, dat hele cheque gebeuren is sowieso een beetje een achterhaalde optie/mislukking als je het mij vraagt ;)

Link naar reactie
  • 0

Tja, de cheque was natuurlijk eens een super makkelijk en vooral veilig betaalmiddel. Eindelijk kon je mensen op afstand betalen zonder direct gouden munten te sturen... Die tijd is wel een beetje over...

 

Bedankt voor de Italiaanse tip!

 

Soms kijk ik wel met verbazing wat Engelse en Spaanse banken vragen voor een simpele SEPA overboeking. Zonder blikken of blozen vragen ze 15 Pond voor iets dat in Nederland ongeveer 0.08 Euro kost...

 

Link naar reactie
  • 0

Ter info:

 

De rabobank heeft, als je klant mag worden (zie boven), wel een oplossing en biedt via de partnerbanken de mogelijkheden om buitenlandse rekeningen te openen en via 1 online pakket te beheren (leek me fantastisch). Het openen kost €150 euro oid

 

Enige nadeel is dat je dubbele kosten betaald (aan de partnerbank en de rabobank) en dat "het afromen" 5 euro per transactie kost, al houdt niemand je tegen om een sepa transactie uit te voeren naar je eigen rekening..

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.