• 0

Vrijgestelde uren en benodigde documenten voor bewijslast

Hoi, ik ben in loondienst en onlangs ingeschreven bij de Kvk. Ik ben al enkele jaren aan het voorbereiden op het ondernemersschap. (aantonen middels excel documenten, opgeslagen word documenten, bewaarde documentatie sedert 2014-heden), emails enz.

1.

Ten tijde van de inschrijving was ik echter ziekgemeld bij het Kvk. ik ben nog steeds ziek . Is dit een probleem? het bedrijf heeft nog geen inkomsten , maar ik besteed wel uren eraan wanneer het even mogelijk is (weekend en in avond (in tegenstelling tot mijn loondienst werk, geeft dit geen problemen met mijn ziekte, het is iets ander werk (minder stressvoll en kan t op t gemak doen)

 

verder is mijn vraag 2 , welke stukken zijn van belang (ivm het aantonen voorbereiding onderneming) voor de vrijgestelde uren aan te tonen bij een evt ww situatie? Dit zodat ik iig een aantal uren overhou voor mijn onderneming die vrijgesteld zijn.

 

en vraag 3: mag ik de uren die ik besteed tijdens mijn ziekte ook meetellen uit de huidige periode of is dit niet verstandig.

 

vraag 4: mij is nog geen beëindiging contract aangegeven, ik heb een vast contract met onbepaalde tijd. Echter ik kan mij voorstellen dat ze bijvoorbeeld binnen 2-3 maanden een vaststellingsovereenkomst aanbieden. is dit een probleem? waar moet ik op letten hierbij?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eric2,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel. Ziek zijn en in loondienst ziek zijn is volgens mij met werkgever/UWV verbonden. KvK registreert alleen ondernemingen.

 

Een voorbereiding van 4 jaar word denk ik niet geaccepteerd en van vrijstelling van uren om te ondernemen gedurende een ziekteperiode is mogelijk ook geen sprake. Ik zou me als ik jou was heel goed (laten) informeren, voordat korten op een uitkering een feit is of wordt.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Norbert zou jij nog eens van reply kunnen geven?

U vraagt, wij draaien ;)

 

ik ben nog steeds ziek . Is dit een probleem?

Nee, alleen zou het invloed kunnen hebben op de periode die wordt gebruikt om jouw gemiddelde vrijstellinguren te bepalen. Dat is meestal de periode van 26 weken voor de datum van aankondiging van de vaststellingsovereenkomst of ontslag, maar bij ziekte kan deze periode wijzigen in 26 weken voor aanvang ziekte.

 

verder is mijn vraag 2 , welke stukken zijn van belang (ivm het aantonen voorbereiding onderneming) voor de vrijgestelde uren aan te tonen bij een evt ww situatie?

Mag ik - voordat ik hier een uitgebreid antwoord geef, hierop eerst een wedervraag stellen:

Over hoeveel uur per week praten we hier? Hoeveel uren per week besteed jij volgens eigen zeggen nu aan je onderneming (los van ziekte) en zou je als vrijstellingsuren willen (laten) toepassen?

 

en vraag 3: mag ik de uren die ik besteed tijdens mijn ziekte ook meetellen uit de huidige periode of is dit niet verstandig.

Het is geen keuze: in de referteperiode tellen alle uren mee. Enige vraag (zie 1) is of de referteperiode zelf wijzigt

 

vraag 4: mij is nog geen beëindiging contract aangegeven, ik heb een vast contract met onbepaalde tijd. Echter ik kan mij voorstellen dat ze bijvoorbeeld binnen 2-3 maanden een vaststellingsovereenkomst aanbieden. is dit een probleem

Met wie of met wat? Het enige dat meeverandert is de referteperiode voor het bepalen van de vrijstellingsuren: krijg jij - bijvoorbeeld - op 1 oktober 2018 te horen dat er een vaststellingsovereenkomst wordt aangeboden per 1 januari, dan wordt de referteperiode voor het bepalen van de vrijstellingsuren (jouw huidige ziekte even helemaal buiten beschouwing latend), de periode van 1 april 2018 tot 1 oktober 2018.

(Ben je per 1 augustus ziek geworden en wordt daar wel rekening mee gehouden, dan wordt de referteperode verschoven naar 1 februari 2018 tot 1 augustus 2018)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Norbert, dankjewel voor je snelle en uitgebreide reactie.

 

Wat kan een reden zijn voor UWV om de periode te wijzigen naar 26 weken voor aanvang ziekte?Met andere woorden, wanneer passen zij dit toe?

 

Ik besteed nu circa 20-30 uur per week (weekend en avonden gerekend) aan mijn onderneming. Wanneer ik gemiddeld 10-20 uur vrijgestelde uren overhou is dit voor mij al voldoende hoor. Het gaat er mij om dat ik de onderneming voort kan zetten en ik niet gekort wordt op deze uren.

 

en welke documenten worden gezien als bewijsvoering voor aan te geven besteedde uren?

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Wat kan een reden zijn voor UWV om de periode te wijzigen naar 26 weken voor aanvang ziekte?Met andere woorden, wanneer passen zij dit toe?

 

Aanname (wellicht dat UWV Webcare dat kan bevestigen): dat gebeurt op jouw initiatief: als jij aangeeft dat de normale referte periode (26 weken voorafgaand aan aankondiging van ontslag of vaststellingsovereenkomst) niet maatgevend is voor het bepalen van de vrijstellingsuren vanwege ziekte, dan wordt die referteperiode aangepast

 

en welke documenten worden gezien als bewijsvoering voor aan te geven besteedde uren?

Alles.

 

Maar het gaat niet per sé om ieder uur te kunnen verantwoorden maar om aannemelijk te kunnen maken dat de uren daadwerkelijk besteed zijn aan hetgene dat jij opgeeft. Als jij 30 uur per week besteed aan een plan dan moet dat bijvoorbeeld aan te tonen zijn door meerdere versies van dat plan op je computer, in klad et cetera

 

Mag ik vragen waar ik meer info kan vinden over referteperiodes voor vrijgestelde uren

Zie hier voor de werking van de vrijstellingsuren en hier voor de 26 weken termijn

 

en de bewijslast hierin?

Vormvrij. Jij bepaalt hoe je je uren aannemelijk maakt.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Norbert, bedankt voor weer een snelle en uitgebreide toelichting, dankjewel!

 

:)Wel heb ik nog een vraag die ook met jouw links nog niet helemaal beantwoord wordt:

 

hoe werkt de referteperiode wanneer iemand ziek is, en weer beter wordt, en vervolgens ontslagen wordt?

 

geldt dan de 26 weken voor de ziekte? of wordt gekeken naar de periode na de ziekte (betermelding, bijvoorbeeld 1 maand en daarna ontslag). telt dan de maand mee in de 26 weken of wordt dan enkel gekeken naar de 26 weken voor de ziekmelding?

 

Link naar reactie
  • 0
hoe werkt de referteperiode wanneer iemand ziek is, en weer beter wordt, en vervolgens ontslagen wordt?

 

Zie de reactie van UWV webcare (2e link): dat gaat exact over die situatie. In dat geval zal - als jij dat wenst en aangeeft - de 26 weken termijn worden verschoven naar de 26 weken vóór de eerste ziektedag.

 

Voor de vrijgestelde uren van het eigen bedrijf, kijken we naar de periode voor de 1e ziektedag. De uren die je toen gemiddeld werkte in de 26 weken voorafgaand, zullen de vrijgestelde uren worden als je onverhoopt werkloos wordt.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

dankjewel Robert!

 

voor mij is het minder interessant om dat aan te geven. ik ben onlangs nog maar ingeschreven. dus zal ik niet aangeven dat ik 26 weken voor de 1e ziektedag wil als referteperiode. Ik weet niet of UWV daar in mee zal gaan, ik zal dit wel zo aangeven iig. ik weet niet of ze dat ook echt doen, omdat in de reactie staat dat ze de periode van 26 weken voor de 1e ziektedag dan gaan kijken, er staat niet dat ze overleggen met je of je dit ook wenst /als uitgangspunt wil houden.

 

ik zal dus aan moeten tonen dat ik een voorbereidingsperiode heb gehad met de daarbij behorende werkuren. dat kan ik zeker, echter tot hoever kan dit dan terug? ik ben nml al een aantal jaren bezig met deze voorbereiding (aantoonbaar met mails naar financierders, insschrijvingen tot overname enz enz. ondernemingplannen ook, echter ik heb deze in google gemaakt en deze steeds overschreven dus die versies wordt lastig aan te tonen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een urenregistratie. Heb je in al die tijd het Handboek Ondernemen nog niet kunnen lezen? Of vraag je dit misschien voor iemand anders?

 

Het klinkt mij ook alsof je of deze andere nog aan het urencriterium zou willen gaan voldoen voor 2018.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hoi Highio,

 

handboek ondernemen, nee heb ik niet gebruikt/ingezien. je bedoelt die van de belastingdienst site toch?

Ik vraag dit puur voor mijzelf hoor, overigens.

Jazeker wil ik gaan voldoen aan het urencriterium voor 2018. dankjewel Highio!

 

ik hoop dat een urenregistratie dan voldoende is. waaraan dient deze registratie dan te voldoen (minimale eisen, vorm etc) of vind ik dit wellicht ook in het handboek?

Link naar reactie
  • 0
ik zal dus aan moeten tonen dat ik een voorbereidingsperiode heb gehad

Nee, dat moet je niet. Wat je moet aantonen is dat je uren als ondernemer hebt gemaakt in de 26 weken voor aankondiging ontslag (of 1e ziektedag). Dat kan voorbereiding zijn, maar ook handelen als ondernemer, opdrachten etc

 

 

met de daarbij behorende werkuren. dat kan ik zeker, echter tot hoever kan dit dan terug?

26 weken, naar de rest kijkt UWV niet. (en voor het urencriterium 2018 wordt alleen gekeken naar de uren vanaf 01-01-2018)

 

Jazeker wil ik gaan voldoen aan het urencriterium voor 2018

 

Zo'n vermoeden had ik al, maar je spreekt je zelf dan (wellicht onbewust) zelf tegen met je opmerking dat "10-20 vrijstelling uren ook genoeg zijn"

 

De vrijstellingsuren en de uren voor het urencriterium zijn dezelfde, dus met 10-20 vrijstellingsuren per week ga je dat in 2018 niet redden, of je raakt je WW kwijt

 

Uitleg: ofwel je voldoet niet aan het urencriterium, of je moet daarvoor vanaf datum ontslag zoveel extra uren als ondernemer gaan draaien (die permanent op je WW gekort worden) dat je geen WW-recht meer overhoudt. Catch-22!

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

dankjewel Robert! dat is nog eens verdiepen en verhelderen. dankjewel!

 

voor mij is het dan zaak om de uren uit de voorbereiding aan te tonen richting UWV.

 

zijn er (minimale) eisen verbonden aan een urenregistratie? mag dit bijvoorbeeld ook in een excel of een kopie van handgeschreven registratie?

 

Is dit dan voldoende of heb ik nog meer onderbouwende stukken nodig? wat zijn bijvoorbeeld goede onderbouwende stukken? Dan kan ik deze alvast organiseren/verzamelen/kopieren per onderdeel/bestand, mocht dit later nodig zijn , dan is dit wel zo handig.

 

alle overige tips zijn zeker zeer welkom.

In ieder geval hartstikke bedankt met al jouw toelichting en inspanning, hier heb ik enorm veel aan, deze informatie is mij zeer waardevol! dankjewel!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.