• 0

Uitzendbureau beginnen

Beste ondernemers,

 

Wij als partners willen (zoals wellicht) velen beginnen met een uitzendbureau. Echter lopen we tegen enkele aspecten aan waar wij op het internet geen informatie over kunnen vinden en waren wij benieuwd of jullie ons konden helpen.

 

-Wij hebben het een en ander al op een rijtje staan, maar zijn op zoek naar een vorm van de financiële begroting. hoeveel zullen de vaste lasten ongeveer zijn en wat moet er ten aller tijden op onze rekening staan in geval van nood? en wat zou ons start kapitaal ongeveer moeten zijn? (de volgende kosten hebben wij nu op een rijtje: huur voor kantoor/software/boekhouder/accountant/computers/auto kosten.. wat mis ik hier nog?)

 

-Dienen we het eerste jaar al direct ABU/NBBU gecertificeerd te zijn?

 

-Zouden jullie ons een guideline willen geven/links willen delen waar wij eventueel meer informatie vandaan kunnen halen? (de branche waarin wij ons willen specialiseren hebben wij ons al in verdiept, hier hebben we ook meerdere jaren ervaring in)

 

Hoor graag van jullie

 

alvast bedankt voor de tips :)

 

Fijne Avond gewenst

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0
wat zou ons start kapitaal ongeveer moeten zijn? (de volgende kosten hebben wij nu op een rijtje: huur voor kantoor/software/boekhouder/accountant/computers/auto kosten.. wat mis ik hier nog?)

 

Misschien een stevige buffer om de uitzendkrachten te betalen? Ga er maar van uit dat jouw klanten altijd later betalen dan dat jij de salarissen moet uit betalen. :P

 

(zo werkt het binnen mijn schoonmaakbedrijf tenminste ;D)

Link naar reactie
  • 0
(de volgende kosten hebben wij nu op een rijtje: huur voor kantoor/software/boekhouder/accountant/computers/auto kosten.. wat mis ik hier nog?)

aansprakelijkheidsverzekering, perspneelskosten

 

dienen we het eerste jaar al direct ABU/NBBU gecertificeerd te zijn?

Nee, maar wel de CAO's. Die zijn algemeen verbindend verklaard: je zult de ABU CAO moeten volgen, ook als niet lid, (tenzij je NBBU-lid wordt), zonder uitstel of uitzonderingen

 

Certificering is niet verplicht, maar wordt in sommige sectoren wel verplicht gesteld door opdrachtgevers.

 

Zouden jullie ons een guideline willen geven/links willen delen waar wij eventueel meer informatie vandaan kunnen halen?

Zie de websites van de branche-organisaties ABU en NBBU. Maar Google vooral ook eens op "uitzendbureau starten": er zijn diverse partijen die speciale starterspakketten voor beginnende uitzendbureau's aanbieden (waaronder de ABU)

 

alvast bedankt voor de tips :)

Fijne Avond gewenst

Graag gedaan.

En in ieder geval een betere startpost dan vorige week ;)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

(de volgende kosten hebben wij nu op een rijtje: huur voor kantoor/software/boekhouder/accountant/computers/auto kosten.. wat mis ik hier nog?)

aansprakelijkheidsverzekering, perspneelskosten

 

dienen we het eerste jaar al direct ABU/NBBU gecertificeerd te zijn?

Nee, maar wel de CAO's. Die zijn algemeen verbindend verklaard: je zult de ABU CAO moeten volgen, ook als niet lid, (tenzij je NBBU-lid wordt), zonder uitstel of uitzonderingen

 

Certificering is niet verplicht, maar wordt in sommige sectoren wel verplicht gesteld door opdrachtgevers.

 

Zouden jullie ons een guideline willen geven/links willen delen waar wij eventueel meer informatie vandaan kunnen halen?

Zie de websites van de branche-organisaties ABU en NBBU. Maar Google vooral ook eens op "uitzendbureau starten": er zijn diverse partijen die speciale starterspakketten voor beginnende uitzendbureau's aanbieden (waaronder de ABU)

 

alvast bedankt voor de tips :)

Fijne Avond gewenst

Graag gedaan.

En in ieder geval een betere startpost dan vorige week ;)

 

 

Excuses voor mijn late reactie..

Als eerst onwijs bedankt voor uw reactie.

 

In geval van bijvoorbeeld de ISO/NEN, dienen deze het eerste jaar van oprichting direct gedaan te worden of is dit een verplichting voor na het eerste bestaansjaar?

 

Ah top! ik zag inderdaad het starterspacket voorbij komen alleen wist ik niet zeker of dit wel een handige aankoop zou zijn, blijkt dus wel :D

 

heeft u een tip voor de software voor verloning? Ikzelf zit te denken aan UB plus is dit een aanrader?

 

 

Link naar reactie
  • 0

wat zou ons start kapitaal ongeveer moeten zijn? (de volgende kosten hebben wij nu op een rijtje: huur voor kantoor/software/boekhouder/accountant/computers/auto kosten.. wat mis ik hier nog?)

 

Misschien een stevige buffer om de uitzendkrachten te betalen? Ga er maar van uit dat jouw klanten altijd later betalen dan dat jij de salarissen moet uit betalen. :P

 

(zo werkt het binnen mijn schoonmaakbedrijf tenminste ;D)

 

Een stevige buffer geeft u aan... een indicatie voor ongeveer hoeveel? 10.000? 20.000? of meer?

Wij willen in de bloemen branche gaan zitten en hier zit normaliter ook een betaal termijn van 40/60 dagen minimaal tussen...

 

Hartelijk dank

 

Link naar reactie
  • 0

wat zou ons start kapitaal ongeveer moeten zijn? (de volgende kosten hebben wij nu op een rijtje: huur voor kantoor/software/boekhouder/accountant/computers/auto kosten.. wat mis ik hier nog?)

 

Misschien een stevige buffer om de uitzendkrachten te betalen? Ga er maar van uit dat jouw klanten altijd later betalen dan dat jij de salarissen moet uit betalen. :P

 

(zo werkt het binnen mijn schoonmaakbedrijf tenminste ;D)

 

Een stevige buffer geeft u aan... een indicatie voor ongeveer hoeveel? 10.000? 20.000? of meer?

Wij willen in de bloemen branche gaan zitten en hier zit normaliter ook een betaal termijn van 40/60 dagen minimaal tussen...

 

Hartelijk dank

 

Euhm, 10 man in de week aan het werk. Á €21 bruto in het uur. 8 uur per dag. 5 dagen per week. Kom ik uit op €8400 loonkosten in de week. Betaaltermijn van 40-60 dagen zeg je zelf. Dus spreek je uit ervaring of research. Dat betekent op z'n snelst dus 6 weken (43 dagen) wachten op je geld. Een uitzendkracht krijgt wekelijks betaald. Je buffer moet dan dus zeker 6*€8400 zijn. Dat is €50400.

 

www.maximaalsales.nl - Haalt het beste uit je verkoop. Graag bepalen wij samen jouw ideale verkooptraject.

Eigenaar van Harderwijk Nieuws, Nunspeet Nieuws en Apeldoorn Nieuws. Lokale nieuwssites met prima exposure voor ondernemers

Link naar reactie
  • 0
Als eerst onwijs bedankt voor uw reactie.

Graag gedaan!

 

In geval van bijvoorbeeld de ISO/NEN, dienen deze het eerste jaar van oprichting direct gedaan te worden of is dit een verplichting voor na het eerste bestaansjaar?

Bedoel je hier de NEN 4400-1 voor het Stichting Normering Arbeid (SNA) Keurmerk?

 

SNA keurmerk is niet wettelijk verplicht maar - afhankelijk van welke sector(en) je actief bent - wel héél handig of wellicht zelfs noodzakelijk om zaken te kunnen of mogen doen. In diverse CAO's is namelijk afgesproken dat werkgevers alleen maar uitzendkrachten van SNA gecertificeerde bedrijven mogen inlenen, zoals binnen de CAO Bouw en Infra.

 

Neem voor de specifieke eisen van SNA en wellicht een ingroeiregeling voor starters contact op met Stichting Normering Arbeid

 

heeft u een tip voor de software voor verloning?

Helaas niet, geen kennis van of ervaring mee, maar ongetwijfeld bevat een goed starterspakket daar ook informatie over.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

wat zou ons start kapitaal ongeveer moeten zijn? (de volgende kosten hebben wij nu op een rijtje: huur voor kantoor/software/boekhouder/accountant/computers/auto kosten.. wat mis ik hier nog?)

 

Misschien een stevige buffer om de uitzendkrachten te betalen? Ga er maar van uit dat jouw klanten altijd later betalen dan dat jij de salarissen moet uit betalen. :P

 

(zo werkt het binnen mijn schoonmaakbedrijf tenminste ;D)

 

Een stevige buffer geeft u aan... een indicatie voor ongeveer hoeveel? 10.000? 20.000? of meer?

Wij willen in de bloemen branche gaan zitten en hier zit normaliter ook een betaal termijn van 40/60 dagen minimaal tussen...

 

Hartelijk dank

 

Euhm, 10 man in de week aan het werk. Á €21 bruto in het uur. 8 uur per dag. 5 dagen per week. Kom ik uit op €8400 loonkosten in de week. Betaaltermijn van 40-60 dagen zeg je zelf. Dus spreek je uit ervaring of research. Dat betekent op z'n snelst dus 6 weken (43 dagen) wachten op je geld. Een uitzendkracht krijgt wekelijks betaald. Je buffer moet dan dus zeker 6*€8400 zijn. Dat is €50400.

 

 

 

Oops.. Dat is meer dan ik zelf verwacht had, uw berekening is overigens volledig logisch ook. Dat wordt nog even flink gaan blokken om te kijken hoe wij de buffer kunnen laten groeien

 

Dankuwell!

Link naar reactie
  • 0

Als eerst onwijs bedankt voor uw reactie.

Graag gedaan!

 

In geval van bijvoorbeeld de ISO/NEN, dienen deze het eerste jaar van oprichting direct gedaan te worden of is dit een verplichting voor na het eerste bestaansjaar?

Bedoel je hier de NEN 4400-1 voor het Stichting Normering Arbeid (SNA) Keurmerk?

 

SNA keurmerk is niet wettelijk verplicht maar - afhankelijk van welke sector(en) je actief bent - wel héél handig of wellicht zelfs noodzakelijk om zaken te kunnen of mogen doen. In diverse CAO's is namelijk afgesproken dat werkgevers alleen maar uitzendkrachten van SNA gecertificeerde bedrijven mogen inlenen, zoals binnen de CAO Bouw en Infra.

 

Neem voor de specifieke eisen van SNA en wellicht een ingroeiregeling voor starters contact op met Stichting Normering Arbeid

 

heeft u een tip voor de software voor verloning?

Helaas niet, geen kennis van of ervaring mee, maar ongetwijfeld bevat een goed starterspakket daar ook informatie over.

 

Gaan we mee aan de slag danku!!

(inderdaad de SNA keurmerk :))

Link naar reactie
  • 0
Ik voel me een noob, maar wat is factoring? :-[

 

Een derde partij betaalt jou je facturen binnen een bepaalde termijn (meestal enkele dagen), en incasseert vervolgens je facturen bij je afnemers. Voor die dienst houden zij een bedrag in van rond de 5%.

 

Het voordeel dat dit oplevert is dat jij je facturen altijd op tijd betaald krijgt en dat je geen last hebt van wanbetalers. Als jij in een branche zit met lastige betaaltermijnen, kan dit vermoedelijk voordelig zijn.

 

De factoringfee hangt van een aantal voorwaarden af, waaronder: hoe lang is de betalingstermijn, jouw kredietwaardigheid, wat is de hoogte van het factuurbedrag enzovoort. Hij kan dus lager, maar ook hoger zijn. Een lagere factoringfee wijst er voor mijn gevoel wel op dat je misschien beter de incasso zelf ter hand kunt nemen (want dat zijn of de betalingstermijnen heel kort of je hebt heel grote opdrachten). Dus staar je niet blind op de lage tarieven die je ziet, dat is een sigaar uit eigen doos.

 

Ik heb het voor mezelf een tijdje terug uitgezocht toen ik met wat wanbetalers en laatbetalers op rij te maken had, maar het kwam op mij over als de luxe optie. Betalingstermijnen in mijn branche zijn over het algemeen 30 dagen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

 

Wij willen in de bloemen branche gaan zitten en hier zit normaliter ook een betaal termijn van 40/60 dagen minimaal tussen...

 

Hartelijk dank

 

 

Zomaar nog wat vragen en bedenkingen.

 

De uitzendkrachten zullen dan naar alle waarschijnlijkheid vnl. uit het westen komen. Regelen jullie huisvesting, vervoer, ook van en naar de arbeidsplek.

 

Zorgen jullie voor in ieder geval 1 twee-talig sprekende medewerk(st)er die als tolk, leidinggevende, vertrouwenspersoon en overige functioneert. In de bloemenbranche wordt in ploegen gewerkt, 1 persoon zal niet genoeg zijn.

 

Wat is je eigen ervaring in de bloemenbranche.

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen,

 

Wij (mijn partner en ik) zijn sinds  2018/2019 bezig met het vergaren van informatie en het opstarten van een uitzendbureau. Daar bleek in 2019 (met advies van dit forum) dat het wijsheid was om een buffer te hebben om de medewerkers te betalen (betaal termijnen zijn 30/40 dagen), is het ons eindelijk gelukt om de buffer gereed te hebben.....MAAR komt er weer een nieuwe wetgeving, namelijk de WAB, plus de verhoging van premies (ww premie voor flex werker is verhoogd tov persoon die direct bij bedrijf gaat werken en zo nog een paar regeltjes (om het leven maar nog ingewikkelder te maken) Wij wilden ons specialiseren op de logistieke gedeelte van de arbeidsmarkt en de zorg (thuiszorg)

 

Graag zou ik jullie advies willen, is het wijsheid om een duik te maken in de uitzendbranche nu? Of toch maar een ander idee uitwerken en hiermee beginnen (ben bezig met verdiepen in de NIWO om als koeriersbedrijf te kunnen beginnen eventueel.

 

Hoor graag van jullie.

Link naar reactie
  • 1

Als het jou niet zozeer te doen is om een branche, zijn het jouw ambities die overblijven, ga eens diepgaand op onderzoek uit naar de volgende vragen: Wie ben jij? Wat kun jij? Wat wil jij bereiken? Hoe is dat dan te bereiken? Wat is ervoor nodig?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
22 minuten geleden, Planners1819 zei:

Graag zou ik jullie advies willen, is het wijsheid om een duik te maken in de uitzendbranche nu?

 

De beste stuurlui staan aan wal.. :astonished-face: voor ons is het makkelijk ja of nee roepen.. we voelen de gevolgen van het advies toch niet. Ik ga je dus geen direct advies geven..

 

Maar mijn idee over WAB? de nieuwe Wet Arbeid in Balans zou geen obstakel moeten/hoeven zijn voor een starter.. je hebt in bepaalde opzichten een voordeel tov gevestigde bureau's je bent niet gebonden aan al lopende (tariefs)afspraken met klanten. Je kunt dus zelf bij de bepaling van je tarieven rekening houden met de risico's op basis van de nieuwe wet en jij wordt ook niet geconfronteerd met een al aanwezige pool van uitzendkrachten die je opeens een vast contract moet bieden. Je hebt nog niemand voor je werken. Dus bij de werving van uitzendkrachten kun je ook rekening houden met wie je kiest voor welke functies dus wie je tot je vaste ploeg wilt rekenen (en naast werk bijv ook (bij)scholing aanbied)  en wie je vooral als passant ziet (de vakantiewerkers, tussenjaar-studenten, die fliereluiters) . Allemaal binnen de grenzen / beperkingen van de nieuwe wet

 

Als je een uitzendbureau begint weet je 1 ding zeker.. Elke paar jaar krijg je te maken met verschuivende wetgeving omdat (sterk versimpeld) de strijd tussen vakbonden die iedereen op een vast contract willen en werkgevers die het liefst al het personeel op flex basis inhuurt is een eeuwige strijd en deels afhankelijk van de kleur van het kabinet zal die wetgeving soms meer opschuiven naar flexibeler en soms weer wat meer naar vast.. Daarnaast is de uitzendbranche ook conjunctuur gevoelig nu zijn het hoogtijdagen voor de uitzendbranche door de personeelstekorten maar als de economie afkoelt gaat het ook in raptempo de vraag omlaag omdat uitzendkrachten er als eerste uitvliegen.. maar dat hoort erbij in die branche..

 

Als je naar de (verwachtingen over) personeelstekorten in de zorg kijkt zal jou probleem vermoedelijk eerder zijn om uitzendkrachten te vinden en goede te behouden dan dat ze met een verplicht vast contract vanwege WAB regels thuis zitten en jou toch geld kosten. Ik denk dat je in die branche meer tijd moet besteden aan het vinden van nieuwe krachten en aan het voorkomen dat je klanten je beste krachten allemaal overnemen.. Al kan je daar natuurlijk ook een businessmodel van maken..

Hoe het ook zij, het is vrij eenvoudig om in een paar zinnen een marktpotentieel aan te wijzen, maar jij zal dat toch in een goed stevig businessplan moeten gieten en bedenken of jij die potentiele markt ook kan bedienen met jou/jullie kennis en ervaringen

Link naar reactie
  • 0

Some agencies use third parties to make accounting. Most of them. To bring employees from east europe will expand your business, but you need to provide accomodation. The man I know started 3 years ago in automotive sector with renting one house and one person from Spain, now he has 150 employees. Another employment agency I know well is working for 5 years and have 400 employees. So the business goes well. I was thinking to do the same. But there some things inside this business you have to know how exploit them.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.