• 0

korting WW bij starten eigen bedrijf

Goedemorgen,

 

Ik heb een vraag over het korten van je WW als je nog niet met je bedrijf gestart bent.

Ik ga vanaf 1 oktober uit dienst met een vaststellingsovereenkomst. Ik wil gaan starten met ondernemen voor een beroep waarvoor ik nog aan het leren ben.Nu zat ik te denken dat ik ook (eventueel tijdelijk) als zzp-er kan gaan starten mbt mijn huidige beroep. Ik kan daarin waarschijnlijk wel snel opdrachten vinden. Nu heb ik al overal gezocht hoe het werkt met de korting op je ww en de vrijlating van uren maar kan niets vinden. Wel als je al gestart bent. Maar hoe werkt het als je nog gaat starten?

 

Alvast bedankt!

 

Bianca

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste BiancaD, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Maar hoe werkt het als je nog gaat starten?

Zie hier de uitleg van de urenkortingsregeling

 

En hier ook een rekenvoorbeeld (waarbij de genoemde "vrijgestelde uren" voor jou niet van toepassing zijn/ op 0 staan)

 

Citaat:

Gewerkte uren als zelfstandige verrekenen met WW-uitkering

Op basis van uw gewerkte uren als zelfstandige berekenen wij per maand een zogenoemd ‘fictief inkomen’. Dit is niet het inkomen dat u die maand heeft verdiend, maar een berekening. Wij verrekenen het fictief inkomen met uw WW-uitkering.

 

Hoe berekent UWV het ‘fictieve inkomen’?

Het fictieve inkomen berekenen wij als volgt:

 

Wij rekenen het dagloon, waarop uw uitkering is gebaseerd, om naar een bedrag per uur. Het dagloon vindt u in de brief met de beslissing over uw WW-aanvraag.

De uitkomst daarvan vermenigvuldigen we met het aantal extra uren dat u als zelfstandige per maand werkt en waarvoor u dus niet verzekerd bent voor de WW. Het gaat hierbij om de uren die u naast uw vrijgestelde uren werkt als zelfstandige.

Dit fictieve inkomen verrekenen wij blijvend met uw WW-uitkering. Als u (tijdelijk) minder uren werkt als zelfstandige, gaat uw WW-uitkering dus niet omhoog.

 

 

Die laatste alinea toont ook direct het addertje van deze regeling: je wordt bij een tijdelijke klus permanent gekort op je WW. Houdt daar dus rekening mee.

 

 

Nota bene

Als je toch al van plan bent structureel te gaan ondernemen, kun je ook kijken of de WW startersregeling voor jou nog een optie is. Hiervoor is wel van belang dat je nu al direct duurzaam aan de slag kan als ondernemer: het hangt dus vooral af van hoe lang jouw opleiding nog duurt en of je in de tussentijd je huidige werkzaamheden als ondernemer kunt uitvoeren.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen Bianca,

 

Goed dat je even navraagt hoe dat gaat, een WW-uitkering en werken als zelfstandige!

 

Als je al zelfstandig bent en vervolgens werkloos wordt uit je baan in loondienst, krijg je inderdaad vrijgestelde uren voor het werk dat je als zelfstandige doet.

Hoe dit wordt berekend, vind je hier.

Hier, kun je vinden wanneer UWV je ziet als zelfstandige.

 

Ga je meer uren werken als zelfstandige? Dan worden de uren boven je vrijgestelde uren, gekort op je uitkering. Dit staat ook in de informatie over de berekening van je vrijgestelde uren.

 

Als je nog niet gestart bent als zelfstandige en in de WW komt, zijn er 3 mogelijkheden:

 

1. Met startperiode.

Je ontvangt dan 26 weken lang 29% minder uitkering. Tijdens deze periode mag je zoveel verdienen als je wilt, zonder dat dit wordt verrekend met je uitkering. Ook hoef je niet te solliciteren. Hiervoor moet je wel eerst de online training Zelfstandig ondernemen met een WW-uitkering hebben gedaan. Meer informatie hierover, vind je hier.

 

2. Zonder startperiode, met behoud van WW:

Op basis van je gewerkte uren wordt een zogenoemd “fictief inkomen” berekend. Hoe dit wordt berekend, vind je hier.

 

3. Zonder behoud van de WW:

Als je volledig aan het werk gaat als zelfstandige, stopt je WW-uitkering. Geef via het Wijzigingsformulier WW aan ons door, dat je een eigen bedrijf wilt beginnen. Dit doe je door “Ik ga weer werken” op het formulier in te vullen en bij “bedrijfsnaam” de naam van je eigen bedrijf in te vullen.

 

Ik wens je heel veel succes met je studie en het starten als ondernemer!

 

Met vriendelijke groet,

Monica

UWV Webcareteam

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
  • 0

Monica bedankt voor de informatie. Optie 2 is voor mij dan van toepassing. Ik begrijp dan dat als ik bijvoorbeeld 40 u in een maand heb gewerkt dat die uren ingehouden worden op mijn ww, (volgens het fictief loon)

Hoe werkt trouwens het gemiddelde aantal uren per dag bij parttime?

Link naar reactie
  • 0

Wat ik eigenlijk bedoel is, op basis van hoeveel uren wordt dan het fictief uurloon berekend? Dat is me niet helemaal duidelijk op de site van uwv.

 

Beste Bianca, het uurloon is niet fictief: dat uurloon is gebaseerd op jouw oude loondienstsalaris (het verzekerde dagloon)

 

Het fictieve inkomen wordt vervolgens berekend door dat uurloon te vermenigvuldigen met het aantal ondernemersuren dat jij periodiek opgeeft. Dat fictieve inkomen wordt vervolgens voor 70% gekort op je uitkering

 

Voorbeeld: fictief inkomen

U werkte 40 uur per week en u bent volledig ontslagen. Uw dagloon is € 180. Als u gemiddeld 8 uur per dag werkte, is uw uurloon € 180 : 8 = € 22,50.

Tijdens uw WW-uitkering besteedt u 80 uur per maand aan uw eigen bedrijf. 80 x € 22,50 = € 1.800. Dat is het fictieve bruto-inkomen dat u verdient met uw eigen bedrijf. Wij verrekenen 70% van dit bedrag blijvend met uw WW-uitkering.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Norbert dat snap ik, het is mij alleen nooit duidelijk met hoeveel uren het uwv werkt.

Ik heb een dienstverband van 27 uur, moet ik dat dan door 5 dagen delen? En dan mijn dagloon door 27/5?

 

Beste Bianca. Volgens mij bijna, maar net andersom ;): vermenigvuldig je dagloon met 5 (dan heb je het weekloon) en deel dit door 27 (dan heb je het uurloon)

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Biancad,

 

Ik sluit me graag bij de laatste post van Norbert aan :).

Het handigst is om je dagloon naar een weekloon om te rekenen.

 

Een voorbeeld:

Stel je dagloon is €100,-. Bij de berekening gaan wij er van uit dat er in een week 5 werkdagen zitten.

Je weekloon is 5*100 = €500,-.

Als je 27 uur per week werkt, dan is je uurloon 500/27= €18,52 (afgerond).

 

Met vriendelijke groet,

 

Nelleke

UWV Webcareteam

 

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, helemaal duidelijk!

Wat ik dan wel een beetje jammer vind, is dat je als startende ondernemer dan meer gekort wordt dan iemand die voor de werkeloosheidsperiode al gestart is, omdat jij nog geen vrijgestelde uren hebt...

 

Nu heb ik nog een andere vraag:

Stel dat ik vanaf het begin van mijn werkeloosheid een opdracht heb van 3 maanden van 1 dag per week waarbij mijn inkomsten uitkomen boven de 87,5% van mijn laatst verdiende loon.

Ik las dat mijn uitkering dan gestopt wordt. Is het dan wel handig om meteen een uitkering aan te vragen? Of moet ik dat juist wel doen, zodat ik na die 3 maanden wel een uitkering ontvang?

 

Bedankt alvast!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.