• 0

"agent" belonen

Hoi allemaal !

 

Ik heb al eens eerder een berichtje op dit forum geplaatst , inmiddels ben ik ruim een jaar bezig met mijn internet-shop (verkoop van speciale paardenzadels en toebehoren) en het loopt nog veel beter dan verwacht.

 

Ik heb deze eenmanszaak in de avonduren , en wil mijn normale full-time baan ernaast blijven houden.

 

De laatste weken wordt het me echter te druk , bijna elke dag wordt het nachtwerk.

 

Dat is op zich niet zo erg , je moet er wat voor overhebben ;)

maar ik merk dat ik niet toekom aan de dingen die ik zou willen , vernieuwingen en dergelijke , ik heb erg veel werk aan de standaard dingen zoals vragen beantwoorden , test-zadels inplannen en rondsturen en weer achterhalen (19 stuks op dit moment , een hele administratie op zich...) , boekhouding....

 

Ik begin nu aan mezelf toe te geven dat het TE druk wordt.

Dit dreigt ten koste te gaan van de service en vernieuwingen en plannen die ik nog heb , en dat is zonde.

 

Nu denk ik er dus aan om met contactpersonen te gaan werken in een aantal regio's.

 

Dat die mensen bereikbaar zijn voor geïnteresseerden , eerlijke info kunnen verstrekken , wellicht de testzadels in hun regio kunnen beheren.

En dat mensen uit die regio hun bestelling doorgeven aan die "agent" , waarna die de bestelling aan mij doorgeeft.

 

De agent wil ik dan belonen met 10% van het bestelbedrag.

 

Maar hoe voer je zoiets uit , boekhoudkundig / belastingtechnisch gezien ?

 

 

De zadels komen uit Duitsland , voorheen werkte ik voor hun ook op die manier (ietsje minder voordelig nog) , voor elke bestelling die ik doorgaf kreeg ik een tegoed van 40 euro (zadel kost 399 euro) dat ik bij hen kon besteden.

 

Had ik dus 10 zadels "verkocht" dan kreeg ik gratis een 11e exemplaar toegestuurd waarmee ik mocht doen wat ik wilde.

 

Best leuk voor een particulier als extra zakcentje !

 

Maar ALS ik dit zelf ga doen (moet wel de juiste mensen vinden , is best een "enge" stap om het totaal-overzicht uit handen te geven....) , hoe kan ik dit dan het beste en simpelst inkleden ?

 

Als ik het op dezelfde manier zou doen , hoe schrijf ik dat gratis geleverde zadel dan in de boekhouding ? Toch een factuur maken ?

Lijkt me niet dat dat kan als je iets niet verkoopt maar weggeeft ?

En de BTW dan die dat zadel eigenlijk op had moeten brengen ?

 

Of zal ik de klant de betaling over laten maken aan de contact-persoon , en dat de contactpersoon dan gewoon 10% achterhoudt ?

 

Lijkt me erg ingewikkeld......hebben jullie tips hoe ik dit het beste zou kunnen organiseren zodat het zowel voor mijzelf makkelijk en voordelig (en wettelijk okee ;) ) is ,

als voor die contactpersoon een leuk extraatje ?

 

En als de contactpersoon nu een klein ruitersportwinkeltje zou zijn ,ik denk niet dat het dan rendabel is voor diegene ?

 

Die zou dan de 40 euro als inkomsten op moet geven neem ik aan , en blijft er dan nog iets van over ?

 

Voordeel voor diegene zou wel zijn dat deze zadels erg populair zijn , en als je die kunt vertegenwoordigen dat dat enorm goed voor je naamsbekendheid is (ook vermelding op mijn site naar de agenten uiteraard) , en je toch een hele hoop mensen naar je winkel kunt trekken door deze zadels aan te bieden...als ze er toch zijn is de kans groot dat ze nog wat gewone dingetjes meenemen ook :)

 

Meer dan die 10% zit er niet in om af te staan , marge is niet zo groot die ik heb dat ik echt als importeur kan werken en aan winkeltjes kan leveren , direct aan een particulier is leuk , en via zo'n agent en dan 10% kwijtraken is ook wel te doen maar hakt er al behoorlijk in :(

 

maarja als dat de snelle en goede service kan waarborgen , wat meer contactpunten bij mensen in de buurt , wat meer tijd voor mij om me met andere dingen bezig te houden , en een leuk extraatje voor een contactpersoon op kan leveren , dan is het die 10% wel waard !!

 

Jammer dat ik niet meer kan bieden , maarja zo liggen de zaken nu eenmaal.

 

Iemand advies / tips over mijn mogelijkheden ? :)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ik weet niet of in jouw business 10% normaal is, maar agenturen krijgen in de chemische handel zo'n 4-5% van de verkoopprijs.

 

Wij werken als handelaar op 2 manieren

 

1) Wij factureren de eindklant direct met 5% meer dan waarvoor wij het tegelijkertijd inkopen bij de leverancier

2) Wij verkopen uit naam van de leverancier, weten dat de marge 5% is en sturen aan het einde van de maand een factuur naar de leverancier met een overzicht van de bedragen per order en daar 5% van.

 

Ik denk dat optie 2 wellicht ook zou werken voor jou? Maar dan moeten je contactpersonen uiteraard wel en bedrijfje hebben om je een factuur te kunnen sturen voor hun marge.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.