• 0

Werkmaatschappij bestuurder wonend in Belgie: Natuurlijk-/Rechtspersoon

Hallo!

 

Het is eigenlijk maar een korte vraag en alles wat ik gelezen heb (zoals hier) wijst erop dat het niets uitmaakt. Maar ik merk, zeker als beginnend ondernemer, dat er onder water vaak dingen zijn waar je over heen kijkt.

 

Ik ben met 2 compagnons een werkmaatschappij aan het opzetten waarbij we alle 3 een holding erboven hebben. We hebben een discussie gehad over of we als natuurlijk persoon of als rechtspersoon bestuurders in de werkmaatschappij worden. Liever als natuurlijk persoon omdat dit voor bestuurdersaansprakelijkheid in principe geen verschil meer inhoudt en als natuurlijk persoon het 'besturen' wat efficiënter maakt. Maar heeft het wonen van een bestuurder in België hier nog impact op?

 

Groet!

 

Bas

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Bas, allereerst welkom op Higherlevel!

 

We hebben een discussie gehad over of we als natuurlijk persoon of als rechtspersoon bestuurders in de werkmaatschappij worden. Liever als natuurlijk persoon omdat dit voor bestuurdersaansprakelijkheid in principe geen verschil meer inhoudt

De meeste DGA's maken een andere afweging: waar en hoe wil ik mijn salaris (en pensioen en

arbeidsongeschiktheidsverzekering en lease-auto etc) regelen. Alles van iedereen in de werkmij, of regelt iedere bestuurder dat zelf in zijn of haar eigen holding?

Dat laatste heeft in overgrote meerderheid de voorkeur. Jij wilt - als het misgaat- niet mee moeten betalen aan de dure leasebak of langdurige ziekte van je medebestuurder, of wel?

 

en als natuurlijk persoon het 'besturen' wat efficiënter maakt.

Hoe en waar dan volgens jou?

 

Maar heeft het wonen van een bestuurder in België hier nog impact op?

Jazeker!

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie Norbert.

 

We gaan werken met een management fee waarna het salaris (en pensioen, auto, aov, etc.) binnen je eigen holding ligt.

 

Het gaat ons om het inschrijven van de bestuurders van de werkmaatschappij. Voor zover ik weet kun je dat als natuurlijk persoon doen of als rechtspersoon (de holding BVs). In het geval van een natuurlijk persoon ligt de beslissingsbevoegheid dan ook direct daar, anders moeten alle beslissingen via de holding BVs. Vandaar dat ik denk dat dat wat efficiënter is.

 

Aangaande het wonen van een bestuurder in Belgie, dit gaat over mij en ik zal binnen het komende jaar gaan verhuizen. Ik ben bezig met advies hierover in te winnen bij een partij. Alleen heb ik een wat dringende vraag of dat impact heeft op bovenstaande keuze, omdat de notaris nu bezig is met de akte van de werkmaatschappij.

Link naar reactie
  • 0
anders moeten alle beslissingen via de holding BVs

Het verandert helemaal niets aan de operationele besluitvorming.

Hooguit, maar onverplicht(!), wijzigt het hoe je overeenkomsten opstelt:

Dan niet "Werkmij X, rechtsgeldig vertegenwoordigd door haar bestuurder Bas" maar

"Werkmij X, rechtsgeldig vertegenwoordig door haar bestuurder Bas Holding, welke rechtsgeldig vertegenwoordig wordt door haar bestuurder Bas"

 

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij heb je nu een nogal ongebruikelijke oplossing voor een niet bestaand probleem en krijg je er daardoor misschien juist onnodig een grensoverschrijdend probleem bij. Is er een ter zake kundige adviseur (fiscalist en/of jurist) betrokken bij deze opzet?

 

Aangaande het wonen van een bestuurder in Belgie, dit gaat over mij en ik zal binnen het komende jaar gaan verhuizen. Ik ben bezig met advies hierover in te winnen bij een partij. Alleen heb ik een wat dringende vraag of dat impact heeft op bovenstaande keuze, omdat de notaris nu bezig is met de akte van de werkmaatschappij.

Als je de Holdings bestuurder maakt is dát probleem voor de werkmij (als dat er al was nu blijkt dat er wel in de holdings wordt verloond) ook direct opgelost: alle eventuele problemen met dubbele belastingheffing en het wel of niet toepassen van gebruikelijk loon over dat salaris vallen dan definitief buiten de werkmij

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij heb je nu een nogal ongebruikelijke oplossing voor een niet bestaand probleem (...)

 

En misschien (maar ook ik kan het natuurlijk mis hebben) een ongebruikelijk probleem zonder bestaande oplossing. :)

 

Want waarom zou een werkmaatschappij, met drie natuurlijke personen als bestuurders, management-fee aan drie holdings betalen in plaats van salaris aan de bestuurders...?

 

Dat zou ook tot enig "gedoe" kunnen lijden, misschien. Zou ik denken dan.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.