• 0

Inboeken verbruiksvoorraad

Goedenavond,

 

Ik ben recent gestart als ondernemer en dit forum heeft me al meermaals geholpen met de boekhouding die ik zelf doe.

Echter doet zich nu de volgende vraag voor:

 

Ik maak zelf (elektronische) producten. Daarvoor koop ik kleine onderdelen in.

Is het nodig om hiervoor een voorraad bij te houden? Het gaat om tientallen verschillende, kleine onderdelen met een zeer lage stukprijs. In totaal een aantal duizend stuks per artikel.

 

Moet ik de verbruikte artikelen telkens afboeken als ik iets verbruik, of mag dit aan het eind van het jaar in één keer? (Hopelijk volstaat een schatting van de waarde van de verbruikte materialen)

 

Bij voorbaat hartelijk dank voor het advies!

 

Groet, Luck

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedenavond Luck,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel. Top dat 'onze' informatie of knowledge base bestaande uit individuele bijdragen jou al heeft kunnen helpen als startende ondernemer.

 

Als beschikbaarheid van losse componenten cruciaal is voor jouw bedrijfsvoering, lijkt me waardering van de voorraad slechts een afgeleide van MRP (material requirement planning). Kwestie van structureel doorzetten, of niet?

 

In welke mate weet je als startende ondernemer jouw (inkoop, voorraad of verkoop-)administratie te automatiseren met het oog op groei?

 

Natuurlijk kun je op dit moment kiezen voor de snelle of makkelijke route, maar dat loopt (als het goed is binnenkort) een keer spaak!

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Highio,

 

Dank voor je bericht en het meedenken!

 

Ondanks dat het om duizenden onderdelen gaat, hebben we het slechts over 1 á 2 duizend euro aan inkoop per jaar. Klein electronica is immers niet zo duur. Veel van de componenten moeten per 1000 stuks worden ingekocht. Ik gebruik daar slechts een fractie van.

Daarnaast is het zo dat de voorraad niet bijzonder snel zal toenemen/afnemen. Vandaar dat ik denk dat het niet noodzakelijk is om dit heel nauwkeurig bij te houden.

 

Ik doe dit naast mijn vaste baan. Ik verwacht dit jaar geen noemenswaardige omzet.

Mocht dit in aankomende jaren toch uitgroeien tot wat groters, dan kan ik altijd nog overstappen op een accurate voorraadadministratie, toch?

 

Kortom, het is voor mij niet belangrijk om de voorraad nauwkeurig op papier vast te leggen.

 

Dank voor je hulp!

Luck

Link naar reactie
  • 0

Zie het als (hobby)ondernemer dan alsnog als uitdaging om administratie te verbeteren! ;)

 

Een jaarlijkse telling en waardering lijkt me op z'n minst wel gewenst en vereist.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Software voor elektrotechnische ontwerpen kan vaak een parts list produceren waaraan je een cost per part kunt koppelen. Dat zou je kunnen gebruiken om de kostprijs van halffabrikaten en voltooide producten vast te stellen (wat trouwens sowieso wel handig is om tot een reële verkoopprijs te komen).

 

Eén keer per jaar verreken je vervolgens de verschillen tussen de inkoop van componenten minus de gebruikte componenten door de actuele voorraad te tellen.

 

Link naar reactie
  • 0

Een jaarlijkse telling en waardering lijkt me op z'n minst wel gewenst en vereist.

 

mwah, voor grijpmateriaal dat je per 1000 stuks voor een paar euro koopt is dat wel overdreven en zeker geen vereiste.

 

feit is wel dat met bijna geen omzet en ook geen grote groei verwachting, het blijft een kleinschalige onderneming dat in 1 jaar 1000 a 2000 euro aan grijpmateriaal opvoeren tot wat vragen kan leiden.

maar ik denk dat er ook praktisch mee omgesprongen wordt. als in het startjaar deze kosten hoog zijn en in de jaren daarna gewoon in goede verhoudingen tot de omzet omdat je af en toe wat materiaal bijkoopt is er weinig aan de hand.

ik zou dit dus gewoon als kosten boeken.

 

als je geen risico wil lopen dan zou je de aankoop van de beginvoorraad op de balans kunnen zetten als voorraad. Maar daarna alle aankopen direct als kosten boeken. Zoals je aangeeft verwacht je dat de voorraad altijd ongeveer dezelfde waarde zal houden. Tegen de tijd dat je er een fulltime onderneming van maakt kun je dan altijd nog besluiten of het de moeite is om bij te houden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zaken als tiewraps of kabelbinders voor bijvoorbeeld een installateur vind ik ook wat anders dan componenten die tot een werkend elektronisch product gebouwd worden. Als het dan financieel om peanuts gaat is in het geheel geen sprake van een onderneming.

 

Luck, heb je ook halffabrikaten of eindproducten in voorraad?

 

En houd je dan bij welke verwerkte componenten waar vandaan komen?

 

Waar (NL/EU/wereldwijd) koop je deze in en hoe ben je verzekerd?

 

Iedereen mag mijn boekhoudidee of aanvullende vragen overdreven vinden hoor. ;)

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dank voor al jullie bijdragen, genoeg om over na te denken!

 

Roel J verwoord het aardig. De inkoop is dit jaar wat hoger gezien alles in grote aantallen is ingekocht, simpelweg omdat het niet in kleine aantallen verkocht wordt. Dit Zal in aankomende jaren waarschijnlijk een stuk minder zijn gezien ik het niet snel verbruik.

Als het wel meer zou worden betekent dat ook dat ik meer tijd in mijn onderneming kan investeren, en dan is het minder problematisch om een complete voorraadadministratie bij te houden.

 

Momenteel kan ik in een oogopslag zien of ik nog genoeg materiaal heb, dus het lijkt me vooralsnog echt onnodig om een exacte voorraad bij te houden. (Al begrijp ik ook de voordelen zoals sommige van jullie uitleggen!)

 

 

Mijn volgende vraag is dan hoe ik bij het boeken te werk ga.

De inkoop van klein materiaal bijvoorbeeld op 7001 Klein materiaal boeken.

Maar hoe boek ik dit het beste af (aan het eind van het jaar)? Ik heb dit niet eerder gedaan.

 

Jaren geleden, toen ik in het buitenland op school zat, het vak Buchhaltung gehad. Maar, ongeïnteresseerd als ik toen was, komt nu niet alles meer naar boven...

 

Nogmaals dank voor alle hulp, ik vind het fantastisch dat jullie op deze manier een bijdrage leveren.

Link naar reactie
  • 0

Zaken als tiewraps of kabelbinders voor bijvoorbeeld een installateur vind ik ook wat anders dan componenten die tot een werkend elektronisch product gebouwd worden. Als het dan financieel om peanuts gaat is in het geheel geen sprake van een onderneming.

 

Luck, heb je ook halffabrikaten of eindproducten in voorraad?

 

En houd je dan bij welke verwerkte componenten waar vandaan komen?

 

Waar (NL/EU/wereldwijd) koop je deze in en hoe ben je verzekerd?

 

Iedereen mag mijn boekhoudidee of aanvullende vragen overdreven vinden hoor. ;)

 

Groet,

 

Highio

 

 

Ik heb geen halffabrikaten of eindproducten op de plank liggen.

Componenten komen voor 95% uit China, de rest van Farnell. Die leveren vanuit GB.

Momenteel heb ik geen verzekering. Het product wat ik maar is nog niet te koop.

 

Link naar reactie
  • 0

Luck,

 

ik kan me ook prima vinden in de reactie van Roel, maar waarom ben je dan nu een onderneming begonnen en overzie je als importeur/fabrikant/ondernemer dan de verplichtingen en risico's die daar bij komen kijken?

 

Als je niks verbruikt heb je immers ook geen verbruiksadministratie nodig! ;)

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.