• 0

Select van Bol.com hoe werkt dat nu als vergoeding voor de logistiek partner?

Select van Bol.com, hoe werkt dat nu (uit) als vergoeding voor de logistiek partner?

 

Hoeveel pakjes kun je op jaarbasis bezorgen voor 10 EURO (al dan niet inclusief gratis retourneren)? Of wat krijg je daar 'gemiddeld' voor vergoed? Betalen consumenten of concurrenten indirect de rekening? Of betaalt Ahold/Bol.com toch een zekere (kostendekkende) vergoeding per zending?

 

Ik ben benieuwd welke woordvoerder, mede-ondernemer of adviseur dat hier eens uit wil/kan leggen...

 

...bij verzending van anderhalf pakje op jaarbasis pakt mijn berekening namelijk al negatief uit.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zo uit mijn hoofd worden bestellingen vanaf €20,00 gratis geleverd door Bol.com.

Die €10,00 per jaar is alleen om het verzenden van bestellingen onder dat bedrag af te kopen. Verder kan je dan ook 's avonds laten bezorgen.

Ik denk dat Bol.com erop gokt dat de meeste klanten voor minimaal €20,00 bestellen en daarnaast hele goede afspraken heeft gemaakt met de pakketdienst.

 

Link naar reactie
  • 0

Partners (externe verkopers zoals mij) leveren alles al gratis (lees de verzendkosten zit in de prijs doorberekend).

Dus bij externe verkopers betaal je nooit extra verzendkosten en is dus altijd al Prime (in werkelijkheid betaal je dus als je 3 producten bij externe verkoper koopt 3 x verzendkosten).

 

Wat betreft bol zelf: denk dat die niet meer als 2 euro verzendkosten betalen aan de verzendpartijen door hun grote volume. en verder zal ook daar al (stuk) in verkoopprijs doorberekend zijn.

Dus als je meer als 5 orders per jaar plaatst waarvoor je normaal verzendkosten zou moeten betalen dan kan dat makkelijk uit de winst (die dus hooguit iets kleiner wordt).

Plaats je orders boven 20 euro of bij externe verkopers dan houd bol die 10 euro in de zak.

 

Zullen dus ook klanten zijn die van die 10 euro die ze voor prime betalen nooit gebruik maken door bovenstaande.

Link naar reactie
  • 0
Of betaalt Ahold/Bol.com toch een zekere (kostendekkende) vergoeding per zending?

PostNL en andere vervoerders worden er niet slechter van. Ahold/Bol.com leveren redelijk fors in op de marge bij hun Select leveringen. De kostprijs van het verzamelen, inpakken en bezorgen van 2 pakketjes ligt immers al hoger dan dat tientje per jaar. Bovendien kan je tegenwoordig in Amsterdam al 2 uurs levering krijgen van je bol.com bestelling. De kostprijs van zo'n levering ligt al redelijk in de buurt van dat tientje.

Bol.com maakt daar dus een verlies op. Maar op zich is het niet erg, dat verlies is ingecalculeerd. Het idee is dat ze hiermee een dominante marktpositie krijgen en daarmee de concurrentie de markt uit drukken.

Link naar reactie
  • 2

In het eerste kwartaal van 2018 werd er in Nederland 52 miljoen keer iets online besteld door 11,8 miljoen online kopers. Per online koper zijn dat 4,4 bestellingen per kwartaal en 17,6 bestellingen per jaar (waarbij we gemakshalve negeren dat er in het 4e kwartaal veel meer online wordt besteld).

 

Corrigeren we dat met gemiddeld 2,19 personen per huishouden voor gedeelde abonnementen, dan zijn dat ruim 38 pakketten per adres per jaar.

 

Het jaarverslag van PostNL noemt ook interessante cijfers. In 2017 realiseerde PostNL € 1.100 miljoen omzet met het bezorgen van 207 miljoen pakketten. Dat is een omzet van gemiddeld € 5,31 per pakket.

 

Er zijn grotere webwinkels die maar zo'n € 4,50 per pakket betalen, maar ik kan me haast niet voorstellen dat het nog véél goedkoper kan, richting één of twee euro. De operationele kosten voor het bezorgen van die 207 miljoen pakketten bedroegen namelijk € 992 miljoen: gemiddeld € 4,79 per pakket.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn grotere webwinkels die maar zo'n € 4,50 per pakket betalen, maar ik kan me haast niet voorstellen dat het nog véél goedkoper kan, richting één of twee euro. De operationele kosten voor het bezorgen van die 207 miljoen pakketten bedroegen namelijk € 992 miljoen: gemiddeld € 4,79 per pakket.

Zou het 'brievenbuspakje' onder pakketten of onder gewone post vallen? Deze worden bezorgd voor 3,80 euro met track&trace.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Goede vraag, zeker als we het over een van origine boekverkoper hebben. Brievenbuspakjes maak je aan als pakket, maar deze worden door een postbezorger (niet-pakketbezorger) aangeboden of door de brievenbus bezorgd bij de klant.

 

Met een (meerjarig) volumecontract daalt dit al snel richting de 3 EURO excl., maar dat is nog altijd geen pakketbezorging voor 2 EURO.

 

Blijft mijn vraag staan wie nu de bezorgkosten van Bol.com betaalt.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Blijft mijn vraag staan wie nu de bezorgkosten van Bol.com betaalt.

Tja, dat zal toch echt Bol.com zelf zijn. Ze berekenen het weliswaar (meestal) niet door, maar de kosten worden wel gemaakt. Het drukt dus de winstgevendheid. Als ik het jaarverslag van 2016 van Ahold-Delhaize lees, trekt Bol.com de winstgevendheid van het concern dan ook omlaag. Zonder Bol.com was de marge 5,4%. Met Bol.com was de marge 4,8%.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie, maar eerlijk gezegd probeer ik drie/vier maanden vooruit te kijken.

 

2016 ligt dan ver achter ons. Ik geloof niet dat Bol.com dit zelf betaalt en daarom ben ik op zoek naar feiten of statistieken...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bol.com mag best enorme verliezen lijden cq fors investeren in zaken zoals gratis verzending voor alles. Zet het maar eens in perspectief. Bol.com is in 2012 door Ahold gekocht voor 350 miljoen euro. De omzet van bol.com was vorig jaar 1,7 miljard euro.

 

De winst van Ahold raakt zomaar de 2 miljard euro per jaar aan.

 

Voor Ahold is Bol.com gewoon een speeltuintje waarin ze met online experimenteren.

Link naar reactie
  • 0

bol.com is ook aan het transformeren van webwinkel naar marktplaats voor externe verkopers.

Bol gaat steeds minder zelf verkopen maar gaat dat steeds meer overlaten aan externe verkopers.

En daar waar bol ook zelf weer gaat verkopen gaan ze zichzelf meer gelijkstellen met de externe verkopers. er zullen dus ook steeds minder producten komen waarvoor je nog verzendkosten moet betalen aangezien externe verkopers altijd "gratis" verzenden.

(ik ben onlangs bij bol op bezoek geweest voor een gesprek)

Link naar reactie
  • 0

eerlijk gezegd probeer ik drie/vier maanden vooruit te kijken. 2016 ligt dan ver achter ons. Ik geloof niet dat Bol.com dit zelf betaalt en daarom ben ik op zoek naar feiten of statistieken...

Tja, hier kan natuurlijk niemand wat mee. Je wilt in een glazen bol kijken. Dat kan niemand. En daar kan ook niemand je mee helpen. Ik probeer statistieken en feiten aan te dragen door te refereren aan het meest recente jaarverslag (die overigens in lijn was met het jaarverslag van een jaar ervoor). Ik zie geen aanleiding om aan te nemen dat de feiten voor 2017 en 2018 hier dramatisch van afwijken.

 

Vervolgens kom je aanzetten met een ongefundeerd geloof. En dat je 'zoekt' naar feiten of statistieken. Aan je bijdrages lijk je te bedoelen dat de rest van dit forum je daar aan moet helpen, terwijl ik dat nota bene zojuist hebt gedaan. Het spijt me zeer, maar wat dacht je ervan om je eigen ongefundeerde denkbeelden eens te ondersteunen met wat eigen onderzoek? Ik zie de uitkomsten met interesse tegemoet.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik zal e.e.a. wat proberen uit te leggen. Wat mij nu drijft of wat mijn nieuwsgierigheid/verbazing wekt, is de huidige, uitgebreide campagne van Bol.com en de wetenschap van de naderende, traditioneel drukke eindejaarsperiode.

 

Prinsrachid, Select is aangekondigd en gestart in het tweede kwartaal van 2017. Waar eerst nog toeslagen voor klanten/consumenten voor 'de snelste en nieuwste' bezorgopties golden, zijn die inmiddels geschrapt. Dat ziet er ongeveer als in de bijlage uit. Of in woorden:

 

Vandaag bezorgd (bij Select-artikelen) € 3,49 Gratis

Verzending onder € 20,- (bij alle 16 miljoen artikelen) € 2,49 Gratis

Avondbezorging (bij Select-artikelen) € 0,99 Gratis

Zondagbezorging (bij Select-artikelen) € 2,49 Gratis

Retour ophalen (op alles van Bol.com) Exclusief voor Select (producten/kosten?)

Binnen 2 uur bezorgd (momenteel alleen in Amsterdam) € 4,99 Gratis

 

Gratis retourneren.

 

Daarbij vraag ik niet naar de omzetbijdrage aan het concern of de marge van Bol.com, maar naar de vergoeding van de logistieke partner(s). Eigenlijk dus welke bezorgkosten hierbij komen kijken en wie dan welk deel van die bezorgkosten betaalt/vergoed krijgt. Uiteindelijk zullen toch interne en/of externe avond-,nacht- en zondagwerkers en koeriers betaald moeten worden voor al die transportbewegingen.

 

En neemt Bol.com die geschrapte kosten dan helemaal alleen voor eigen rekening of met bijvoorbeeld verkooppartners met deze versoepelde voorwaarden?

 

Ik zal eens zien of uit een jaarverslag 2016 of 2017 informatie over bezorgkosten i.r.t. het aantal (retour)zendingen gehaald kan worden.

 

Groet,

 

Highio

bol-com-select13092018.thumb.png.96796ee93d52bfb3f773e668d19f8722.png

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

(...) wat dacht je ervan om je eigen ongefundeerde denkbeelden eens te ondersteunen met wat eigen onderzoek? Ik zie de uitkomsten met interesse tegemoet.

Wellicht zou een forum met uitgebreide kennis en ervaring van mede-ondernemers een goede bron van informatie en inzichten kunnen zijn...

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.