• 0

Klopt mijn berekening voor inklaring 20ft container?

Hallo allemaal,

 

We gaan voor het eerst een 20ft container bestellen bij een producent in Vietnam. Willen jullie eens meekijken of mijn berekening van de kosten klopt. De bedragen en percentages (verbruiksbelasting, btw en invoerrechten) zijn opgevraagd bij de douane op basis van de HS code van het product.

 

Offerte producent

Prijs per doos: 6.7 USD FOB Vietnam

1300 dozen (totaal 9048 liter) per 20ft container = 8710 USD = 7.511,76 euro (koers vandaag)

 

Offerte vervoerder

Prijs vervoer naar adres in Nederland: 1367 euro

(Max.1000 kg / cubic meter bij LCL • Max.26000 kg/ container bij FCL • Freight All Kinds • Geen gevaarlijke goederen • FOB • Incl. inklaringskosten • Excl. invoerrechten en BTW • Excl. transportverzekering • Prijzen bij LCL-zendingen geldig tm einde maand (wijzigingen per 1e van een nieuwe maand mogelijk) • Prijzen bij FCL-zendingen geldig per maand • Excl. evt. Delta- en Euromaxterminal-toeslag bij FCL. • Afleveringskosten aan de deur bij LCL zijn gebaseerd op overnight groupagetransport en bereikbaarheid van vrachtwagen - Koerierskosten op woonlocaties worden additioneel in rekening gebracht • Afleveringskosten aan de deur bij FCL zijn gebaseerd op het lossen van de volle container met inbegrip van 2 uur lostijd • Alleen B2B)

 

Inklaring

Verbruiksbelasting per 100 liter:

90,48 x 8,83 euro = 798,94 euro

 

Invoerrechten:

1. 1,9 % van 7511,76 = 142,72 euro

2. Heffing 21,20 per 100 liter = 90,48 x 21,20 = 1918,18 euro

 

BTW

Factuur producent + offerte vervoerder+ Invoerrechten =

7511,76 +1367 + 2060,90 x 6 % BTW = 656.38 euro BTW

 

Totale inklaring: Verbruiksbelasting +Invoerrechten + BTW = 3516.22

 

Kosten totale container: Offerte producent +offerte vervoerder + inklaring = 12394.98 euro

 

Zit ik zo goed te rekenen? Ik weet trouwens dat de transportverzekering en eventuele controle van de douane er nog bij komt. Het gaat me vooral om de berekening van de inklaring.

 

Alvast bedankt!

 

Groeten, Petra

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

De berekening klopt niet helemaal. De invoerrechten worden berekend over het totaal van factuurwaarde, vrachtkosten tot plaats binnenkomst EU en indien van toepassing de transportverzekering. Dit is de douanewaarde. Voor het omrekenen van de USD naar EUR dien je de koers van de Douane te nemen. Deze staat voor een hele maand vast en is te vinden via deze link. https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/wisselkoersen/

De BTW wordt vervolgens berekend over het totaal van douanewaarde + invoerrechten + binnenlandse vrachtkosten.

Eventueel moeten ook nog andere elementen zoals bijvoorbeeld licentiekosten bij de douanewaarde worden opgeteld. Maar dat gaat nu even te ver om in dit topic te beschrijven.

 

Link naar reactie
  • 0

Petra,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Ik constateer dat je rekent met een laag BTW-tarief. Over wat voor goederen of producten praten we hier? Je zult als importeur ook nog aan eigen kwaliteitscontrole moeten doen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

BTW tarief is nagevraagd bij douane.

 

Dat er BTW op zit is duidelijk en dat je die bij invoer ook moet afdragen is ook duidelijk. Maar je moet het niet als "KOSTEN" zien omdat je deze BTW, als onderneming, weer terugkrijgt.

 

Er van uitgaande dat de bedragen in je berekening correct zijn, zijn je kosten dus niet Euro 12.394,98 maar Euro 11.738,60.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.