• 0

Btw bij marge regeling

Beste Highlevelers,

 

Ik ben een Newbee hier, maar lees al enige tijd mee als niet-lid.

Al jaren kriebelt het om te ondernemen en nu is de tijd daar dat het daadwerkelijk mogenlijk is.

Ik ga een tweedehandswinkel starten in kleding

Maar voor ik die stap zet wil ik eerst alles weten over de ins en outs over en eigen zaak.

Inmiddels ben ik een aardig eind, ik heb mijn inkoop adressen een ruimte en belangrijker: veel geintereseerd publiek, ook weet ik via social media veel mensen te bereiken, enz.

Mij rest enkel nog een paar vragen waar ik nergens antwoord op kan vinden.

Ik wil in mijn winkel geen kleding op conseatie basis, maar alleen kleding die ik zelf inkoop.

Alleen loop ik dan een beetje vast qua btw.

 

Want stel dat ik een pakket opkoop voor €10 met 20 kledingstukken (inkoop =€0,50) en een andere partij kost me inkoop €0,10 per kledinhmgstuk.

Hoe kan ik dat simpel verwerken in mijn administratie?

 

Aangezien je bij tweedehands kleding de marge regeling toepast en alleen btw betaald over de winst.

Is daar een speciaal boekhoud programma voor waar je dat makkelijk in verwerkt?

 

Of kan ik het ook per maand/week berekenen? Door bijv. De inkoop van de omzet af te trekken?

Het lijkt me zo omslachtig ok ieder kleding stuk apart te gaan opschrijven.

Want hoe houd ik dan bij wat welk stuk inkoop heeft gekost?

 

Als je een tweedehands kledingwinkel begint op basis van inbreng heb je geen inkoop prijs en is dat inweze makkelijker qua administratie.

Ik wil mensen het gedoe ontnemen om weer terug te komen en geld te komen halen en voor mezelf een groter inkomen genereren door de ‘volledige mep’ te ontvangen.

Het is een lang verhaal, maar dit leek me de uitgelezen plek om deze vraag te stellen.

 

Is er iemand bekend met het opstarten/draaien van een tweedehands-winkel mét eigen inkoop?

Of die mij kan wijzen op een goed boekhoud programma?

 

Mvg, Alida

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Spannend Alida!

 

Je zal de BTW per tijdvak (waarschijnlijk per kwartaal) moeten berekenen. Dat heet "globalisatie".

Kort gezegd: je kijkt naar het totaalbedrag van verkopen en inkopen in dat kwartaal en over de winstmarge ben je dan BTW verschuldigd.

 

In de Elsevier/Nextens BTW almanak beslaat het hoofdstuk 'margeregeling' wel 20 pagina's, dus er komt wel het nodige bij kijken eerlijk gezegd. Maar in het kort werkt het zo simpel.

Je kan ook wel hier het nodige lezen.

 

Succes.

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.