• 0

Omzet belasting in mijn holding

Ik heb een holding met daarin 20% aandelen van een werkmaatschappij.

Ik probeer met mijn ingenieursverstand de winst verlies rekening (opgesteld door boekhouder) te begrijpen.

Excelletje gemaakt en gepoogd alles "na te rekenen".

 

De vraag:

Hoe bereken ik de omzetbelasting, waar wordt deze over geheven? Waar vind ik deze terug in de winst/verlies rekening? Ik zie ook bij mijn afschrijvingen dat er omzetbelasting elk kwartaal betaald wordt, maar hoe deze bepaald wordt, geen idee.

 

Ik heb wel gevonden dat bij een holding recht van aftrek bestaat, maar wat voor aftrek (aftrek ken ik voor opgave van mijn inkomsten belasting, daar gaat het hier toch niet om?).

 

(in ruil voor jullie hulp zal ik 3 dubbele integralen oplossen, dat begrijp ik tenminste)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Haha, goeie! Omdat voor het gros van de ondernemingen BTW verrekenbaar is, wordt deze daarom ook niet meegenomen in de winst en verliesrekening. Alle bedragen die je daar tegenkomt zijn dus waarschijnlijk ex btw.

 

Op je balans zou wel een post moeten staan, iets van af te dragen btw" meestal. Deze betreft het saldo (btw ontvangen van klanten - btw betaald aan leveranciers) van de laatste periode.

Link naar reactie
  • 0

De omzetbelasting is (normaliter) geen onderdeel van de inkomsten en onkosten van je onderneming en staat daarom dus ook niet op de winst- en verliesrekening. Je bent slechts een gratis (of eigenlijk betalend) werknemer van de belastingdienst om als doorgeefluik te incasseren.

 

Inkomsten in je holding afkomstig uit gegeneerde omzet (verkoop aan klanten of in rekening gebrachte managementfee aan de werkmaatschappij) zijn in de regel met BTW belast en die incasseer je en betaal je door aan de belastingdienst na aftrek van de BTW welke in rekening gebracht is bij de holding.

 

Wanneer de holding en de werkmaatschappij een fiscale eenheid vormen (hier waarschijnlijk niet het geval) dan hoeft er over en weer geen BTW in rekening gebracht te worden.

 

Dit alles staat los van de vennootschapsbelasting welke je wel betaalt op basis van het gerealiseerde resultaat zoals deze ook uit de winst- en verliesrekening blijkt.

Link naar reactie
  • 0

De omzetbelasting of beter Belasting Toegevoegde Waarde (BTW) is een saldering van te betalen en terug te ontvangen btw en is daarom niet uit de winst en verlies rekening terug te rekenen.

 

Het is de enige belasting die jou geen geld kost. (behalve dan voor de administratieve rompslomp die je ervan hebt)

Als je het btw systeem platslaat valt het terug te brengen.

 

Op je verkoopfacturen staat BTW en die moet je afdragen

Op je inkoopfacturen staat BTW en die mag je terugvragen

 

Beide bedragen hou je bij op de balans op aparte grootboekrekeningen.

Eén keer per kwartaal moet je aangifte doen en dan moet je het saldo van die rekeningen af dragen.

In je administratie zitten dus meerdere grootboekrekeningen om de btw bij te houden.

In je jaarrekening vind je maar 1 regeltje waar als alles goed is gegaan het saldo van de aangifte voor het 4e kwartaal op staat.

 

Proberen dit te volgen of aan te sluite is als een wiskundige formule op te lossen met 2 onbekende factoren.. dat gaat (bijna) niet..

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.