• 0

Eenmanszaak met maar 1 klant

Ik wil een eenmanszaak oprichten, maar heb maar 1 klant. Ik werk vanuit huis en de klant koopt zijn opdrachten in. Ik maak zelfstandig de opdracht (grafische ontwerpjes) en, na eventuele correcties, lever ik het digitaal aan. Nu is mijn vraag: kan mijn klant worden aangeslagen voor werknemerspremies etc. Ik heb begrepen dat de belasting mij niet als ondernemer ziet en krijg dus geen voordelen van belastingaftrek zelfstandigen etc. Dan is het gewoon extra inkomen (naast loondienst partner). Dat is jammer, maar beter dan dat ik deze klant moet laten gaan en hij het ergens anders gaat inkopen. Ik heb wel een btw nummer nodig, omdat die klant gewoon ‘wit’ wil werken met mij. Krijg ik hiermee problemen (of mijn klant) of kan ik het straks aangeven als zijnde extra inkomen. (Mijn partner en ik hebben een gezamelijk inkomen bij de belasting). Graag advies.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Nu is mijn vraag: kan mijn klant worden aangeslagen voor werknemerspremies etc.

Beste Aka, als er geen sprake is van een gezagsverhouding, geen loon en geen verplichting tot het verrichten van persoonlijke arbeid (jij zou het indien nodig ook aan een ander kunnen uitbesteden), dan lopen jij en de klant geen risico dat er sprake is van een (fictief) dienstverband.

Dat soort afspraken kun je vastleggen in een (goedgekeurde) modelovereenkomst.

 

Ik heb wel een btw nummer nodig, omdat die klant gewoon ‘wit’ wil werken met mij. Krijg ik hiermee problemen (of mijn klant)

Nee, geen enkel probleem. Ook als je volgens de belastingdienst geen zelfstandig ondernemer bent (Winst uit onderneming) , kun (en moet!) je als resultaatgenieter gewoon een BTW nummer aanvragen.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je antwoord Norbert.

Moet ik me wel laten inschrijven bij de KvK? Of kan ik volstaan met een BTW nr aanvragen? Ik neem aan dat de belastingdienst me niet als ondernemer ziet (ik kom ook nooit aan 1227uur p. jaar). Dus komt het gewoon bij ons inkomen en moet ik inkomensbelasting betalen. Alle fiscale voordelen vallen dan toch weg?

Link naar reactie
  • 0

Even aangenomen dat je hier niet van leeft en wellicht ook inkomsten uit loondienst hebt, of een partner die inkomsten heeft oid, is het allemaal niet zo heel moeilijk.

 

Voor de BTW ben je aan het ondernemen, je kunt in inschrijven bij de kvk, een btw nummer krijgen en net als iedere andere ondernemer factureren.

 

Het criterium on ondernemer te zijn voor de inkomstenbelasting haal je er niet mee, dus je krijg geen starters/ondernemers aftrek of iets dergelijks. Wat je ermee verdient is gewoon 'inkomen uit overige activiteiten' en daarover dien je belasting te betalen.

 

Een modelovereenkomst lijkt me hier echter wel verstandig om er zeker van te zijn dat het niet alle schijn heeft van een verkapt dienstverband.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.