• 0

BTW naar Bonaire

Ik lever vanuit NL een online dienst, en heb nu een klant in Bonaire. Supertof, maar hoe doe ik dat met de BTW?

 

Op de site van de BD vond ik dat Bonaire telt als buiten EU-land, ondanks dat het een Nederlandse gemeente is. De rekenhulp (https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/diensten_in_en_uit_het_buitenland/) zegt dat ik aangifte moet doen bij de BD op Bonaire.

 

Moet dat echt voor 1 factuur of zie ik iets over het hoofd?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik lever vanuit NL een online dienst, en heb nu een klant in Bonaire. Supertof, maar hoe doe ik dat met de BTW?

Bonaire is dan wel een land binnen het koninkrijk, maar het is geen onderdeel van de Europese Unie voor de omzetbelasting. Je stuurt dus gewoon een factuur met BTW erop alsof je naar buiten de EU exporteert.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

(...) maar hoe doe ik dat met de BTW?

 

Dit is de hoofdregel bij diensten:

 

- Als de afnemer een ondernemer is (B2B dus), dan wordt de dienst verricht in het land waar de afnemer gevestigd is.

- Als de afnemer een niet-ondernemer is (B2C dus), dan wordt de dienst verricht in het land waar de dienstverrichter gevestigd is.

 

Daarnaast zijn er uitzonderingssituaties voor sommige diensten (zoals elektronische diensten bijv.: art. 6h W. enz.).

 

Dus als de afnemer een ondernemer is gevestigd buiten de EU, dan is (normaal gesproken) geen Nederlandse (of EU!) BTW verschuldigd. In theorie zou een andere vorm van "salestax" (of dergelijke) verschuldigd kunnen zijn in het land van de afnemer.

 

En als de afnemer een 'particulier' is (gevestigd buiten de EU), dan is (soms, want er zijn veel uitzonderingen!) wél Nederlandse BTW verschuldigd - maar dat is wel een beetje afhankelijk van wat de dienst precies is...

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Dus als de afnemer een ondernemer is gevestigd buiten de EU, dan is (normaal gesproken) geen Nederlandse (of EU!) BTW verschuldigd. In theorie zou een andere vorm van "salestax" (of dergelijke) verschuldigd kunnen zijn in het land van de afnemer.

 

Thanks, dit was het inderdaad. Heb contact gehad met de afnemer en die heeft het vaker aan de hand gehad :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.