• 0

Omzetverwachting nieuw horeca concept bepalen

Hallo!

 

Mijn naam is Romano,

 

Ik wil beginnen aan een onderneming in de horeca, ik weet duidelijk wat mijn doel is en waar ik mij op wil richten.

 

 

Ik ben van plan om mij te vestigen in Zuid-Holland.

 

Ik ben op dit moment bezig met mijn ondernemingsplan, en ben bij het punt gekomen waar het voor mij belangrijk is om erachter te komen op wat voor inkomen ik kan gaan rekenen.

 

Ik wil een bepaald doelgroep bereiken, ik ben me bewust van het aantal burgers die zich behoren tot de doelgroep waar ik mij op richt, echter blijft het voor mij toch best lastig om te berekenen op hoeveel van deze burgers echt daadwerkelijk ''als klant langs zouden komen'' en wat het verbruik hiervan zou zijn, ongeacht het aflopen van forums, website's en andere hulpmiddelen.

 

Ik had gehoopt dat iemand mij hierbij zou kunnen adviseren of de juiste richting in kan sturen.

 

groet,

Romano

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ga eens een aantal dagen achter elkaar bij de (buren)horecaondernemers langs. Drink daar wat en kijk hoeveel mensen er zijn, wanneer, hoeveel ze bestellen. Beetje statistiek bijhouden :)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Dag Yannick,

 

Als eerst: bedankt voor je reactie!

 

Ik ben inderdaad langs geweest bij verschillende horeca zaken, echter is er geen andere horeca zaak die zich richt op het doelgroep waar ik mij op zou willen gaan richten, ook bieden zij niet de zelfde faciliteiten (in combinatie) tot wat ik wil gaan doen.

 

Ik heb echter wel deze zaken bezocht voor mijn eigen beeldvorming, 5 verschillende zaken in de omgeving waar ik mij zou willen vestigen met iedere zaak die op zijn minst wel 1 van de faciliteiten/diensten waar ik mij op wil richten.

 

 

Ik ben alleen bang doordat geen van deze zaken zich richt op het doelgroep waar ik mij op wil richten, en de faciliteiten/diensten niet in zijn geheel: ''onder een dak'' levert aan de klant dat ik misschien niet de juiste cijfers voor me heb of verkeerd aan pak.

 

Zou je mij kunnen adviseren hoe ik dit het beste zou kunnen doen?

 

Zelf dacht ik eraan om te kijken naar de verschillende zaken waar ieder wel 1 van mijn gewenste diensten levert aan de klant, en de zaken een beetje vergelijkt met elkaar en uiteindelijk tot een gemiddelde te komen of een soort richtlijn.

 

(Het is voor mij belangerijk om de cijfers zo goed mogelijk in kaart te brengen en zelf bewust te zijn mede omdat ik een een investeerder zal gaan zoeken)

 

Alvast erg bedankt

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Marco,

 

Dankuwel voor uw reactie!

 

Ik wil mij richten op een doelgroep met de leeftijd tussen de 25 en 60 jaar oud, het doelgroep dat ik wil bereiken is een liefhebber van (akoestisch muziek), en een gedeelte van deze doelgroep komt graag in gezelschap van ca. 3 á 4 personen (en houdt zich graag bezig met zelfvermaak als biljarten.)

 

Ik ben mij ervan bewust dat deze doelgroep van elkaar kunnen verschillen, maar gezien de raakvlak en tevens belangrijkste punt waar ik mij op richt; muziek wel overeen (zou kunnen) komen.

 

Het totale bedrag dat ik nodig lijkt te hebben ligt rond de €180.000,00 euro, waarvan ik zelf een bedrag in breng van c.a. €50.000,00.

 

Ik hoop dat het nu iets duidelijker is,

 

Alvast bedankt!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

TwaBla,

 

Dat is niet het concept wat ik voor het bedrijf voor ogen heb, dit zijn slecht enkele diensten die ik wil leveren aan mijn toekomstige klanten, door zijn geheel aan faciliteiten en diensten in het bedrijf, zal de aandacht meer gaan liggen op muziek, en zo zal biljarten slechts een toevoeging zijn aan het bedrijf.

 

Zoals u misschien wel begrijpt, wil ik het liefst niet het hele concept of idee openbaar voorleggen, de genoemde zaken (muziek en biljarten) kunnen voldoende zijn om daarbij het doelgroep duidelijk te maken wat ik voor ogen heb te bedienen.

 

Ik hoop hiermee iets duidelijker voor u te zijn, mochten er nog vragen zijn: dan sta ik daar voor open!

Link naar reactie
  • 0

Met muziek en biljarten maak je geen serieuze omzet, tenzij je biljarttafels per uur verhuurt en er een jukebox naast zet.

 

Voordat je over de kleur van het behang en andere entourage gaat nadenken, moet je een andere vraag beantwoorden: hoe ga je je geld verdienen? Waar betalen je klanten je straks dagelijks voor?

Link naar reactie
  • 0

Ward,

 

Bedankt voor het reageren!

 

Ik ben mij bewust dat slechts muziek en biljarten niet de grootste inkomsten bron zullen zijn,

Echter was ik het wel van plan om de biljarttafels te verhuren per uur.

 

Voor mij is het duidelijk wat de grootste inkomstenbron zal zijn en waarom.

Bewust kies ik ervoor om bepaalde informatie achterwege te houden en alleen de informatie te geven die er voor nodig is om mijn vraag te beantwoorden.

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

Bewust kies ik ervoor om bepaalde informatie achterwege te houden en alleen de informatie te geven die er voor nodig is om mijn vraag te beantwoorden.

 

Je bedoelt dat je ervoor kiest alleen die informatie te geven waarvan *jij* vindt dat die voldoende is om jouw vraag te beantwoorden, maar daarbij misken je dat jij die selectie maakt vanuit de verwachtingen die jij hebt.

 

Het enige wat je hiermee bereikt, is dat je niet een antwoord krijgt op je vraag, maar een opmerkingen hooguit raken aan de beantwoording van je vraag.

Link naar reactie
  • 0

StevenK,

 

Dankjewel voor je reactie!

 

Het kan inderdaad zo zijn dat het lastiger is om mijn vraag te beantwoorden mochten er bepaalde informatie ontbreken.

 

Misschien kan ik mijn vraag even anders formuleren: Ik wil een bedrijf oprichten met een aantal diensten waarbij live muziek de belangerijkste rol speelt in het bedrijf.

 

Waar de omzet uit zal gaan vloeien is voor mij duidelijk.

Mijn knelpunt ligt vooral bij het rekenen van het aantal bezoekers (per dag),

Ik ben bij verschillende horecaondernemers geweest om daar dven te kijken hoe het er aan toe gaat, echter zijn dit horecazaken die zich vooral richten op slechts: eten en drinken.

 

Voor mij is het dus een vraag of deze horecazaken wel degelijk kunnen dienen als “vergelijkingsmateriaal” .

 

Als ik uit de regio ga, dan waar ik mij zou willen vestigen zijn er wel horecazaken die zich ook richten op live muziek, maar dan kan het ook misschien zo zijn dat het niet vergelijkbaar is?

 

Ik hoop dat mijn vraagstelling duidelijker is en dat de gegeven informatie hierbij aansluit.

Link naar reactie
  • 0

Met de volgorde en aannames die jij in jouw zeer incomplete redenatie hanteert, loop je geheid vast. Neem allereerst de beschrijving van je doelgroep, hoe kom je erbij dat precies deze groep zich gaat gedragen (in termen van bezoek en besteding) zoals jij dat wenst?

 

Je hebt een idee, maar je zou je dan allereerst af moeten vragen (onderzoeken) of daar wel een doelgroep voor is, let wel, de doelgroep die bereid en in staat is er de portemonnee ervoor te trekken.

 

Je maakt de klassieke fout, die bijvoorbeeld Albert Hein rond de eeuwwisseling ook maakte, men koos éérst voor een doelgroep die wat meer te besteden had (yuppen) en een zéér breed assortiment wijnen, kaasjes, paté-tjes, zalmpjes, etc. ging aanbieden tegen een forse prijsstelling. Maar de grootste kruidenier, die altijd op de kleintjes placht te letten, zag met lede ogen dat een Aldi in het Gooi de best lopende vestiging van het land werd, want eenmaal uit de verpakking, bleek er geen kwaliteitsverschil tussen die spullen van de grootste kruidenier en de prijsvechter te bestaan. Menig wijntje, kaasje en toastje met zalm in het Gooi was afkomstig van die Aldi en menig gastvouw /-heer hield dat natuurlijk geheim, al bleek uit de cijfers dat het een publiek geheim was, want iedereen deed het. De doelgroep vertoonde niet het door AH gewenste gedrag.

 

Zo ook de wegrestaurant-keten, die de zakelijke doelgroep aan zich wilde binden, die zag met even lede ogen dat die zakelijke markt net zo gemakkelijk (of veel gemakkelijker) bij de McDonald's of Burger King aan de andere kant van de snelweg ging zitten.

 

Als je je van dat soort zaken een goed beeld hebt gevormd, kun je wellicht een aanname plegen over het aantal bezoekers en bezoeken per bezoeker, hoeveel men per bezoek wil besteden en wat die besteding jou uiteindelijk aan omzet gaat opleveren.

 

Houd er dan tegelijkertijd rekening mee dat deze doelgroep er wel eens heel anders uit kan zien, dan jij nu voor ogen hebt. Evenzeer is het belangrijk te kijken in welke behoefte(n) jij dan binnen die doelgroep(en) gaat voorzien, want er zal dan ook concurrentie zijn, die uit dezelfde vijver vist. En die concurrentie kan veel op jouw aanbod lijken (zie boven: AH/Aldi, wegrestaurant), maar ook heel breed zijn, zeker als het gaat om een belevenis, dan kan een avondje bioscoop een stevige concurrent zijn van bijvoorbeeld een casino, lasergame of poolcentrum, en v.v.

 

Al dat soort belevenissen speelt nl. in op dezelfde categorie behoeften.

 

Het is te prijzen dat je jezelf voorbereidt met een ondernemingsplan, maar gebruik het als instrument om allereerst onderzoek te doen naar haalbaarheid van een idee en niet om een uitgewerkt concept in een markt te zetten zonder dat je weet of er wel een markt voor is.

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op de voorgaande berichten: we weten eigenlijk niks over jouzelf!

 

Hoe oud ben je met welke theoretische kennis en hoeveel praktische werk- of ondernemerservaring heb je, bijvoorbeeld als bedrijfsleider? Wil je dit idee alleen opzetten en uitvoeren?

 

Als je werkelijk 50.000 EURO vrij te besteden/investeren hebt, dan zou ik als advies de eerste 10.000-15.000 EURO besteden aan marktonderzoek (consumenten/locatie) of een concepttest (zaalverhuurlocatie/horeca-ruimte vakantiepark/food festival o.i.d.).

 

Zie: marktonderzoek horeca

 

of zoiets als innofest en horecava.

 

Heb je enig idee van de verblijfsduur van gasten binnen vergelijkbare concepten in andere regio's? En zijn die locaties te vinden in de aansluitende provincies Noord-Holland en Utrecht? Als je twijfelt over vergelijkbaarheid kun je uit zoveel mogelijk richtingen denken of benaderen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Fiscalist Shoaff,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Topic starter van dit draadje twijfelt juist of vergelijkbare ondernemingen als vergelijkingsmateriaal kunnen dienen. Daarom mijn geste van een goede concepttest.

 

Hoe worden in jouw methode aanloopverliezen of promotiekosten bepaald? Geen idee hoor of deze vorm van terugrekenen bruikbaar is.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479
Op ‎15‎-‎9‎-‎2018 om 03:14, romano2702 zei:

Ik ben van plan om mij te vestigen in Zuid-Holland.

 

Beste Romano,

Kun/wil je mededelen waar in Zuid-Holland (grote stad, kleine wijk of kleine stad/dorp). En, hoeveel vierkante meters heb je voor ogen (wil je meer of minder dan 100 gasten bedienen)?

Aantallen zijn van belang voor het bepalen van je omzetverwachting. Qua doelgroep-/marktonderzoek kun je het breder trekken: wat besteed het uitgaanspubliek in jouw gekozen stad gemiddeld in de horeca (deze laatste kun je nog specificeren naar eet café).

Een marktonderzoek behoeft niet direct veel te kosten. Een eerste inventarisatie kun je doen bij het CBS inkomen en bestedingen.

 

D.m.v. vergelijking met andere horeca zaken (zowel meten van de sterke als zwakke punten), kun je in je bedrijfsplan zoeken naar een onderscheidend vermogen. Bijv. akoestische muziek, waar ook de niet akoestische liefhebber zich welkom voelt, biljarten, klaverjas of bridge avonden). Ook qua eten kun je je onderscheiden.

Ipv horecagelegenheden bezoeken in de buurt waar jij wil starten, is het een idee om buiten die regio bezoeken te brengen aan horeca-exploitanten. Dit, met het oog op kennisdeling (qua locatie ben je dan niet direct elkaars concurrent). Hoe zij zijn gestart, hoe vergaat het hen nu, wat zijn hen omzet marges?

Neem bijv. eens een kijkje in Den Haag en ga in gesprek met de horeca-exploitant van deze locatie (kleinschalig, richt zich op locals en expats; live muziek jazz) en van deze locatie  (wat groter qua opzet; gericht op locals, surfpubliek, passerende toeristen; live muziek pop-/rockmuziek).

 

V.w.b. investering is het wellicht idee om je eens te verdiepen in crowd funding (zie google zoekresultaten). 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 15-9-2018 om 21:58, romano2702 zei:

 

 

Misschien kan ik mijn vraag even anders formuleren: Ik wil een bedrijf oprichten met een aantal diensten waarbij live muziek de belangerijkste rol speelt in het bedrijf.

 

Ik ben bij verschillende horecaondernemers geweest om daar dven te kijken hoe het er aan toe gaat, echter zijn dit horecazaken die zich vooral richten op slechts: eten en drinken.

 

 

Hallo Romano,

 

Wellicht begrijp ik je businessmodel niet goed (genoeg), maar er zijn in Nederland honderden horecagelegenheden te vinden die een focus hebben op akoestische muziek en drank. Het lijkt me geen lastige opgave om niet alleen zelf eens te gaan kijken (en onderzoeken), maar ook om de financiële gegevens van deze zaken te achterhalen. 

 

Volgens mij is de hamvraag hoe je denkt dit verdienmodel rendabel te krijgen? Zeker in combinatie met de biljarttafels (omzet per uur, met een gemiddelde lage bezettingsgraad) is dit een moeizaam verhaal. Waarom zou jouw zaak wel aansprekend zijn, in tegenstelling tot veel directe- en indirecte concurrenten? Focus op je onderscheidend vermogen en positionering in de markt. Toets dit (in een vroeg stadium) bij je 'ideale klant' door een simpel onderzoekje: waar hebben zij behoefte aan? Hoe ga je dit invullen? 

 

Er is op openbare bronnen in ieder geval genoeg (algemene) informatie te vinden: cbsRabobank horeca sectorinformatie of voorbeeldplan

 

Succes! 

 

 

 

 

aangepast door Roel J
link naar eigen site verwijderd

Overtuigende ondernemingsplannen: www.plannable.nl. Bekijk ook ons nieuwe invultemplate voor een ondernemingsplan en schrijf zelf je eigen plan: https://www.plannable.nl/ondernemingsplan-template-word/

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 281 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.