• 0

Revolutionaire oplossing in de financiële sector

Na mijn vakantie in Rome met mijn vriendin liepen wij tegen een probleem waarvan ik er heilig van overtuigd ben dat een ieder onder ons daar al eens mee te maken heeft gehad. Dit idee wil ik uitwerken maar om dit te ondersteunen weet ik niet bij welke partijen ik het beste aan kan kloppen en hoe ik het van de grond krijg. Momenteel ben ik bezig met het aanvragen van octrooi op mijn idee maar ik twijfel of dit voldoende is om mijn idee te beschermen. Mijn advocaat is bezig alles juridisch dicht te timmeren dus so far, so good. Echter weet ik niet waar ik het beste terecht kan om dit idee te vermarkten, moet ik daarvoor zelf een bedrijf uitbouwen, het idee zelf uitwerken en ontwikkelen en het product verkopen. Of kan ik het beste mijn idee direct verkopen aan partijen voor een bepaald bedrag dat zij met hun slagkracht op het gebied van IT en Marketingbudgetten en mijn idee zelf op de markt uitbrengen. Ik vraag me af of dit mogelijk is en zo ja, wat hier de voor en nadelen van zijn. Zelf ben ik vastbesloten hier iets van te maken maar weet niet zo goed waar ik moet beginnen. Stel dat ik zelf een bedrijf op zou zetten, waar kan en moet ik dan beginnen? Google geeft geen directe antwoorden op die vraag helaas, wellicht dat iemand hier mij op het juiste pad kan brengen.

 

Overigens ben ik erg benieuwd bij welke managers ik het beste terecht kan van partijen waar mijn idee relevant voor is, zijn dat inkoopmanagers bijvoorbeeld?

 

Ik zie alle tips graag tegemoet! En bij voorbaat dank hiervoor!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste PRN,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Kennelijk heb je een oplossing voor een probleem. Hoe zouden wij daar zonder verdere kennis of inzage van informatie iets over kunnen zeggen?

 

Een idee valt doorgaans slecht te verkopen, dus met onderzoeken van de mogelijkheden m.b.t. of feitelijk beschermen van intellectueel eigendom lijk je mij in de goede richting te handelen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Highio,

 

Ik snap dat de info die ik geef niet veelzeggend is en dat het voor nu lastig om daar direct iets nuttigs over te zeggen. Toch is mijn vraag een zeer praktische, want wat zijn logische vervolgstappen? Moet ik een eigen bedrijf opzetten en het product zelf vermarkten door het te verkopen aan banken ed. Of is het hebben van een idee al voldoende, daar octrooi op aan te vragen en dan alleen het idee te verkopen in hoeverre dat mogelijk is. Ik hoop dat mijn hulpvraag nu iets duidelijker is.

Link naar reactie
  • 0

Ik vrees van niet, maar gelukkig lezen hier wél meer ondernemers en adviseurs mee! ;)

 

Mogelijk kun je voordeliger advies inwinnen bij Novu, Epo (octrooien) of Boip (merken, met bijvoorbeeld spreekuur op Ondernemersplein in Rotterdam) dan wat jouw advocaat nu kost, maar dat is 'slechts' mijn persoonlijk advies zonder verdere informatieverstrekking.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De vraag of je het idee moet verkopen of zelf een bedrijf moet starten kunnen we niet beantwoorden.

 

Een financieel product aanbieden bij een gewone bank lijkt me niet het meest voor de handliggend. Hun innovatieproces loopt heel anders dan dat van een mkb ondernemer met een leuk idee.

 

Maar google eens op Fin tech innovatie of termen in die hoek, de laatste jaren zijn er natuurlijk diverse moderne bankachtige oplossingen bij gekomen vaak in app vorm.

 

Als je zoekt naar waar een ingang zou ik niet vragen naar inkoopmanagers, die kopen kant en klare producten in in,

voor innovatieve ideeën moet je om tafel met een innovatie manager of een R&D manager.

een manager Business Development of misschien een Product owner / product manager.

 

Dat zijn een beetje de functie titels waar je op kan zoeken om te zien of je ergens een ingang kunt vinden.

 

Qua Fintech zijn er volgens mij met enige regelmatig seminars of beurzen om waar men elkaar ontmoet voor de laatste ontwikkelingen, ik zit niet in die hoek en ken zelf niet zo een event maar in relatie tot Fintech moet wat te vinden zijn

Link naar reactie
  • 2

Gefeliciteerd met je revolutionaire oplossing, je bent nu lid van de Club van Bedenkers van Revolutionaire Oplossingen - we hebben nogal wat leden hier rondlopen ;-)

Er is iets raars aan de hand met dat soort formats. Hoewel ze heel eenvoudig zouden kunnen worden gekocht door partijen voor wie ze relevant zijn gebeurt dit zelden. Zelfs al in de business case nog zo goed - ik denk dat het te maken heeft met het 'was not invented here' syndroom, en het feit dat het jouw idee, jouw vonk, jouw enthousiasme is. Bovendien disrupten dinosaurussen zichzelf niet graag ;-)

En bijna niemand koopt een idee, de vraag is ook hoe octrooieerbaar je idee is, maar dat is voor ons te weinig informatie om je echt goed advies te kunnen geven, snap ook dat je niks prijs kunt geven, dus zoek zoals gezegd iemand die je dit wel voor kunt leggen.

 

De wereld waarin ideeën (die gewichtloos en frictieloos zijn en zonder trade-off oneindig uit kunnen dijen) werkelijkheid worden werkt traag en stroperig - iets wat we in retrospect als disruptive en plotseling duiden was eigenlijk ook een hele hoop gedoe voordat het er eindelijk was. Wij hebben dat als 'uitvinders' allang een keer gedacht en tien jaar later (of nog veel later) wordt iets heel erg voor de hand liggends eindelijk eens geproduceerd.

We've been there ... je staat bij de X en ineens denk je: Als er nou eens een app zou zijn waarmee je xyz! in gedachten werk je het nog een beetje meer uit en hopla, je disruptive technologie is uitgevonden!

 

Als je er iets mee wilt doen is zelf een startup rondom je concept opzetten wellicht het beste. Ook het meeste werk, en daar zul je dan waarschijnlijk ook financiering voor moeten gaan zoeken, enzovoorts. Maar je zult je gewichtloze idee zelf zwaartekracht moeten gaan geven.

 

Link naar reactie
  • 1

Quote: Maar je zult je gewichtloze idee zelf zwaartekracht moeten gaan geven. Ook die kan zo op een tegeltje! JohnB

 

U roept, wij draaien ...

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Cosara_TegeltjesWijsheid_02.thumb.jpg.c397137b0ead1c6a1e16a27f35e1d62f.jpg

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Na mijn vakantie in Rome met mijn vriendin liepen wij tegen een probleem waarvan ik er heilig van overtuigd ben dat een ieder onder ons daar al eens mee te maken heeft gehad.

Ik zie alle tips graag tegemoet! En bij voorbaat dank hiervoor!

 

Zonder te weten in welke richting je dit ervaren hebt, maar is het wel een probleem?

 

En is het probleem op te lossen zonder dat er achter de oplossing weer nieuwe problemen ontstaan waar de financiële sector dan weer nieuwe oplossingen voor mag bedenken, oplossingen waar de gemiddelde vakantieganger dan voor mag betalen.

 

Link naar reactie
  • 0

Het enige wat ik me echt kan bedenken is een taal probleem.

Als ik het goed lees gaat het om een probleem dat pas optrad NA de vakantie:

 

Na mijn vakantie in Rome met mijn vriendin liepen wij tegen een probleem ...

En omdat het met financiën te maken heeft, denk ik eerder in de richting van een kostenverdeling.

 

Link naar reactie
  • 0

Iedereen ontzettend bedankt voor de reacties, ik heb ze allemaal gelezen en er zaten zeker bruikbare tips tussen! Momenteel ben ik druk bezig om de technische haalbaarheid te toetsen. Zodra ik hier meer over weet en ik jullie inhoudelijk ook meer kan vertellen dan zijn jullie de eerste!

 

Overigens zijn bruikbare tips nog steeds erg welkom, dit was even een korte update...

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het niet helemaal eens met de stelling, dat een idee niets waard is. Ik heb een naam plus idee voor 10 jaar vastgelegd bij het BOIP. Nadat er 2 onafhankelijke experten, die geheimhouding verplicht zijn,  mijn idee als zeer reeel en uitvoerbaar ingeschat hebben. Ik wil het idee niet zelf uitvoeren, maar als het produkt op de markt komt heeft het internationaal al millioenen potentiele kopers. Ik wil mijn idee verkopen met een procentenaandeel of directe verkoop. Maar ook ik stuit op horden, die ik niet kan nemen, o.a. door een eerder geleden tia, die mijn spraakvermogen zeer beperkt, mijn leeftijd (70) en de beperkte mobiliteit. Maar dat alles doet niets af aan het goede idee, waar bij ik alleen een goede begeleiding nodig heb op weg naar de juiste ondernemers, die dit idee in de praktijk kunnen omzetten.  Wens U trouwens heel veel succes!!!

 

Link naar reactie
  • 0

 

11 uur geleden, Lisah1948 zei:

Ik ben het niet helemaal eens met de stelling, dat een idee niets waard is. Ik heb een naam plus idee voor 10 jaar vastgelegd bij het BOIP. 

What’s in a name?

Daar komt bij dat je een merk(naam) ook daadwerkelijk moet gaan gebruiken, anders vervalt het merkrecht.

 

Vele wegen leiden naar Rome ... een idee is niet te beschermen als het niet voldoende vorm is gegeven.

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
32 minuten geleden, TwaBla zei:

Kan het zijn dat ze doelt op een i-depot

Zou kunnen, maar dat biedt nog minder bescherming.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Lisah1948,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Heeft u niemand in de familie of vrienden- en kennissenkring met gunfactor die u in vertrouwen kunt nemen en die iets met dit idee zou kunnen aanvangen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.