• 0

Afschrijving auto: inclusief kosten rijklaar maken?

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sterker nog ik zou ze terugvragen aan de dealer.

 

Sinds 2017 mag je namelijk geen kosten rijklaar maken meer berekenen bij aankoop van een auto..

 

https://www.consuwijzer.nl/vervoer/info-voor-aankoop-van-vervoermiddel/autorijklaarklosten

 

Als jij zzp-er met eenmanszaak bent dan val je vrijwel zeker onder deze regel.

Ik weet zo niet of er voor zakelijke markt in dit geval andere afspraken mogelijk zijn.

 

Maar los daarvan.

 

Extra kosten zou ik niet in 5 jaar afschrijven. Het is voordeliger om die nu in 1x ten laste van het resultaat te brengen, dan betaal je dit jaar minder belasting. Bij afschrijving verdeel je dat voordeel over 5 jaar.

Maar als gouden regel geldt toch wel dat als je niet hoeft af te schrijven doe het dan ook niet want in één keer ten laste van de kosten is fiscaal vrijwel altijd het voordeligst.

 

hier een link naar een ander topic uit 2015 over dit onderwerp.

https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/fiscale-zaken/autokosten-activeren-balans-528048

Link naar reactie
  • 0

Die extra kosten staan toch gewoon op dezelfde factuur als de auto zelf? Die zijn dan toch onderdeel van het totale "pakket" en mogen toch niet als aparte factuur worden behandeld (en dus ook niet in 1 keer worden afgeschreven)?

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Sterker nog ik zou ze terugvragen aan de dealer. Sinds 2017 mag je namelijk geen kosten rijklaar maken meer berekenen bij aankoop van een auto..

 

https://www.consuwijzer.nl/vervoer/info-voor-aankoop-van-vervoermiddel/autorijklaarklosten

Niet correct. De bijkomende kosten mag je nog steeds berekenen, alleen moeten deze in de aanbiedingsprijs zijn opgenomen.

 

"Een auto moet u kunnen kopen voor de advertentieprijs. Daar mogen niet zomaar allerlei kosten bijkomen. Dit geldt ook voor een motor, scooter, caravan of ander vervoermiddel. En voor autobanden."

 

... meestal staat er dan ook in de kleine lettertjes onderaan de aanbieding zoiets als ...

 

"Totaalprijs is inclusief btw, bpm, rijklaarmaakkosten, recyclingbijdrage en leges."

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

oeps iets te kort door de bocht.. iets met klop en klepel.. ik was getriggerd door de term kosten rijklaar maken en de relatief recente regelwijziging. maar heb me niet in de details verdiept :-[

stiekem zou ik toch ff kijken of het wel in de totaal prijs zat als het er apart bij is gekomen kan je misschien nog een kort voordeeltje halen

 

maar de kern van de boodschap blijft "waarom zou je het activeren als je ook als kosten mag nemen".

Link naar reactie
  • 0

Ja, voor een normale personenauto zeker want de kosten voor rijklaar maken zijn niet waarde vermeerderend, het gaat vaak om een extra grondige wasbeurt om eventuele beschermende lagen voor transport over zee van de auto te verwijderen, kosten voor een gedeeltelijk gevulde benzine tank, het technisch nalopen van de auto of alles werkt (soms ook een "0 km beurt" genoemd.)

 

Link naar reactie
  • 0
maar de kern van de boodschap blijft "waarom zou je het activeren als je ook als kosten mag nemen".

Mee eens. :)

 

Verwarring inzake de afschrijving kan evenwel ontstaan als er wordt beredeneerd dat de aanschafkosten = aanschafprijs, temeer omdat de Belastingdienst in haar uitleg beide begrippen door elkaar gebruikt.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Ik heb zakelijk een auto aangeschaft. Op de factuur staat ook vermeld:

- Recycling Fee

- Kosten rijklaar maken

Mag ik deze bedragen ook meenemen in de afschrijving van de auto?

De vraag was of je die bedragen mee mág nemen in de afschrijving. Het antwoord is mijns inziens ja, maar kan ook nee zijn...afhankelijk van hoe je de opgesplitste kosten kwalificeert. En dat is een deels een judgement call. De belastingdienst zal het hoogst waarschijnlijk een biet zijn. :)

 

In principe mag je gerelateerde kosten meenemen in de totale aanschafwaarde om er vervolgens op af te schrijven. Stel dat je zakelijk zonnepanelen aanschaft, dan heb je een losse omvormer nodig en moeten die panelen ook geinstalleerd worden (een soort "Kosten zonklaar maken"). In de praktijk worden al die kosten bij elkaar genomen en wordt er over het hele bedrag vervolgens afgeschreven. Hetzelfde geldt als je bijvoorbeeld zakelijk een computer maakt die uit allerlei losse onderdelen bestaat. Hoewel het om allemaal kleine, goedkopere onderdelen gaat, kun je al die onderdelen niet los van elkaar zien, en zul je dus het geheel moeten activeren en over het geheel moeten afschrijven.

 

Maar nu de praktijk in jouw voorbeeld. Kun je de recycling fee los zien van de aanschaf van de auto? Jazeker. Die kosten hebben eigenlijk niets te maken met de auto die je koopt. De auto zal nog steeds net zo goed rijden, met of zonder die fee. Die kosten moet je gewoon splitsen en meteen als kosten boeken en er niet op afschrijven.

 

Maar de kosten rijklaar maken is mogelijk een grensgevalletje en zal liggen aan het feit of die kosten onlosmakelijk met de auto samenhangen. Je zou kunnen stellen dat de kosten rijklaar maken overwegend uit eenmalige kosten bestaat, zoals een volle tank, verse olie, en dergelijke. Het zogenaamde overeenstemmingsprincipe ("matching principle") zegt dat je die kosten dan toerekent aan de periode waarop het betrekking heeft. En dat is eigenlijk meteen dat zelfde jaar. Net zoals je die kosten ook direct in de kosten zou laten vallen, als je zelf de olie zou vervangen of de tank vol zou gooien.

 

Maar aan de andere kant is er nog een redelijkheidsbeginsel. Is het redelijk dat de ene ondernemer een fiscaal (cashflow)voordeel geniet boven een ander, simpelweg vanwege de manier waarop de desbetreffende garage toevallig de factuur opsplitst? Stel dat een garage géén aparte kosten rijklaar maken zou hanteren, dan zou je het hele bedrag zonder nadenken volledig activeren en zou je ook over het hele bedrag gaan afschrijven, terwijl die auto uiteraard gewoon rijklaar is. In feite schrijf je dan af over een klein deel dat is gebruikt om de auto rijklaar te maken. Maar stel nu dat een garage de rekening wél opsplitst (zoals in dit geval), dan zou dat mijns inziens (fiscaal) geen verschil moeten maken. In beide gevallen moet namelijk een auto afgeleverd waarmee je kunt rijden. Maar ik gok dat het niet zo'n vaart zal lopen, zo lang de kosten van het rijklaar maken niet absurd hoog zijn.

 

TL;DR:

- Recycling fee: meteen aftrekken van de winst

- Auto zelf: afschrijven in minimaal 5 jaar tot aan de restwaarde

- Kosten rijklaar maken: gebruik je beste beoordelingsvermogen, maar ik gok dat de fiscus geen probleem zal maken van ieder van de mogelijkheden

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.