• 0

Welk effect heeft cessie op vorderingen? (nav Streya-topic)

Streya stuurt nieuwe nota's en betaalherinneringen naar oude klanten die verzuimd hebben de overeenkomst op te zeggen op de volgens Streya correcte manier, dus er ontstaan weer nieuwe incassokansen.

 

Een aantal klanten krijgen nota's met een FLOW-XXXXX factuurnummer. Die FLOW staat voor FLOW Factoring. Streya heeft een tijd geleden een aantal vorderingen verkocht aan dit Amsterdamse factoringbedrijf. Sindsdien zijn het dus geen vorderingen van Streya meer, maar van FLOW. Dat heet cessie. De enige manier waarop Streya alsnog aan incasso kan doen, is nadat FLOW aan retro-cessie heeft gedaan. Dat moet per akte.

 

Bovendien moet de klant op de hoogte worden gebracht van deze overdrachten.

 

Op kopieën van de nota aan jou (gedateerd medio november, als bewijsstuk toegevoegd door de deurwaarder) staat dat de vordering overgedragen is aan FLOW Factoring. Het geld zou ook overgemaakt moeten worden naar een bankrekening van FLOW. De nota heeft een factuurnummer waarin een datum opgenomen lijkt FLOW XXXXXX.

 

Wie dus een FLOW factuur ontvangt van Streya zonder nadere toelichting, kan deze ook betwisten door te wijzen naar de regels voor cessie.

 

Iemand meer verstand van cessie, corrigeer me gerust. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

En wie is de stille cessionaris in deze zaak volgens jou? Wie begint de procedure?

 

Begint de stille cessionaris de procedure, dan zal het uitbrengen van de dagvaarding als het doen van mededeling kunnen worden beschouwd, mits uit de dagvaarding voldoende duidelijk blijkt dat de cessionaris als nieuwe schuldeiser de procedure begint. Aan het doen van mededeling van de cessie kan zijn voldaan als de akte van cessie door het overleggen in de procedure aan de schuldenaar bekend is geworden.
Bron

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Streya is de verkoper. Flow was de koper.

 

Cedent is de 'verkoper', de cessionaris de 'koper'.

 

Streya heeft de vordering verkocht aan Flow.

 

Bij de overgang van vorderingen is het uitgangspunt dat alleen de schuldeiser procesbevoegd is. Na de overgang van de vordering is alleen de nieuwe schuldeiser bevoegd om een procedure te beginnen. Brengt de oude schuldeiser de dagvaarding uit, dan is hij daartoe in beginsel onbevoegd en dient hij niet-ontvankelijk te worden verklaard.
(bron)

 

Het ontsnappingsluik (voor Streya, Bos en LAVG) is de overeenkomst tussen cedent en cessionaris waarin de rollen nader uitgelegd worden. Maar als schuldenaar die overeenkomst niet kent, kan hij zich beroepen op het uitgangspunt dat alleen de nieuwe schuldeiser procesbevoegd is.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Streya is de verkoper. Flow was de koper.

 

Cedent is de 'verkoper', de cessionaris de 'koper'.

 

Streya heeft de vordering verkocht aan Flow.

Uit jouw verhaal begreep ik dat Flow de vordering weer heeft 'terug verkocht' aan Streya.

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Uit jouw verhaal begreep ik dat Flow de vordering weer heeft 'terug verkocht' aan Streya.
Dus de oorspronkelijke cedent wordt na retro-cessie volgens jou cessionaris?

 

Ik ben geen jurist, maar die redenering rammelt aan alle kanten.

 

Want? Als ik iets verkoop, dan kan ik het niet meer terugkopen?

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

In het verweer van mijn werkgever stond ook iets over niet de juiste rechtbank / wel of geen verzoekschrift danwel dagvaarding / andere procedure. Want geen opzegging arbeidsovereenkomst maar.. etc. und so weiter. bla. Zelfs mijn gebruik van het woord 'opzegging' en / of 'beeindiging' in een mail als reactie op een brief van de werkgever werd 'uitgemolken'.

 

Naar mijn idee slechts tactieken om te rekken, kosten op te drijven en af te leiden van waar het om draait. Uitspraken in hoger beroep (of desnoods hoger) lijken dit soort geneuzel te beteugelen. In die zin is collectief procederen tegen dit soort partijen dus lucratief. Eén keer doorzetten!

 

Overigens mooi begrip 'cessie'. Ik heb een vordering van een paar duizend euro op mijn oud werkgever. Als ik het goed begrijp kan ik die overdragen middels een cessie. Financiele kant boeit me intussen steeds minder. Afwikkeling die het recht recht doet des te meer.

 

Link naar reactie
  • 0

Deze cessie-berichten met dialoog of detaillistische bespreking van TwaBla en RT, inmenging van Branko en aanhaken van WillemJ zijn afgesplitst van het oorspronkelijke topic Wie heeft er ervaring met Streya of Mijndienstverlener met kennisgeving aan betrokkenen.

 

Modgroet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Op 14-9-2018 om 15:33, RT.... zei:

Dat de schuldenaar niet op de hoogte is van de cessie, vormt juist de kern van een stille cessie.

 

RT heeft de papieren inmiddels gezien en er blijkt geen sprake te zijn van stille cessie. Daardoor kan een groot deel van alle spitsvondigheden in dit topic vergeten worden. Als er geen correcte retro-cessie heeft plaatsgehad kan Streya niet (laten) dagvaarden. De juristen van LAVG en DAS hebben niet goed opgelet, want voor een retro-cessie is een akte van Flow Factoring nodig, niet eentje namens Streya.

 

Dat is van belang, want nu ontvangen ondernemers een nieuwe nota die wederom gecedeerd is aan Flow Factoring, vanwege stilzwijgende verlenging - terwijl de eerste nota nog betwist is en de vordering daarvan gestaakt. Ook de nieuwe nota is voorzien van de bankrekening van Flow Factoring.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.