• 0

Fiscaal zeer voordelig lijfrente afkopen?

Ik heb in 2014 bij Brand New Day een box1 pensioenrekening geopend, daar maandelijks in gestort en dat altijd als aftrekpost opgevoerd. De totale waarde is nu ca. €14k

 

Nu overweeg ik deze pensioenrekening af te kopen omdat ik in 2019 geen inkomen heb. Ik las online alleen maar de horror van 52% box1 belasting plus 20% revisierente, maar in mijn geval lijkt het zelfs fiscaal zeer gunstig te kunnen.

 

Volgens de rekentool van de fiscus ben ik i.v.m. de "tegenbewijsregeling" (waarvoor ik in aanmerking kom) maar circa 1 - 1,5% revisierente schuldig. Verder omdat ik in 2019 geen inkomen ga hebben ivm het starten van een eenmanszaak die zeker verlies gaat draaien, zal ik volgens mij per saldo echt verwaarloosbaar weinig belasting betalen (misschien 0 tot 10%).

 

Als je dit afzet tegen de aftrekposten lijfrente in afgelopen jaren en het vrijgesteld van box3 sparen voor 5 jaar lijkt het erop dat de fiscus per saldo geld heeft bijgelegd.

 

Zie ik wat over het hoofd? Is dit een legitieme optie voor mensen die plots zonder inkomen zitten een jaar en in de afgelopen 10 jaar zijn gestart met hun pensioen?

 

Dit natuurlijk met de kanttekening dat als ik de rekening afkoop begin 2019, dat Brand New Day allereerst 52% inkomstenbelasting (en misschien zelfs 20% revisierente) inhoudt en ik dit in een (voorlopige) aangifte van de belastingdienst moet zien terug te krijgen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

In je andere topic heb je het over een verlies van 15k (en wil je daar fiscaal ook maximaal van profiteren) dan kom je volgens dit rekenvoorbeeld uit op een verlies van -1k als je die 14k in handen krijgt.

 

Tijd om een fiscalist in te huren. Doe ik zelf al 34 jaar, heeft me aardig wat gekost maar ook veel opgeleverd. :) En soms gaan de kosten voor de baat ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Henk,

 

Ja inderdaad. Ik heb deze topics express niet verenigd omdat het anders een zeer complex en warrig verhaal wordt. Een fiscalist zal ik zeker overwegen, ik ken er ook een die mij eerder goed heeft geholpen, maar zijn rekeningen lopen snel op dus wil me eerst even verdiepen in de topics!

 

De afkoop van de lijfrente is ook iets wat ik alleen overweeg op een gunstig moment en misschien is 2019 dat niet of doe ik het überhaupt niet. Ik was alleen zo verbaasd dat het in mijn specifieke scenario eigenlijk geheel kosteloos lijkt te kunnen, dus dat wilde ik even toetsen en ook posten voor anderen die hierop zoeken.

Link naar reactie
  • 0
maar circa 1 - 1,5% revisierente schuldig.

Dan heb je het vermoedelijk niet helemaal goed berekend. Voor een lijfrente met periodieke inleg die je 5 jaar na ingang afkoopt bedraagt de revisierente volgens de tegenbewijsregeling tussen de 4 en 5%.

Heb je de inleg per jaar wel 2 jaar naar achteren geschoven? Want je kunt in de rekentool nog geen afkoop per 2019 berekenen, wel 2017

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je de inleg per jaar wel 2 jaar naar achteren geschoven? Want je kunt in de rekentool nog geen afkoop per 2019 berekenen, wel 2017

 

Je hebt inderdaad helemaal gelijk en ik was te kort door de bocht. Ik zie nu hoe snel het oploopt. In het geval van afkoop in 2019 met het fictief 2 jaar terugschuiven van de inleg om de rekentool eerlijk te maken kom ik uit op 3,6% revisierente. Ik zie nu ook dat het relatief laag is omdat ik de eerste jaren weinig heb ingelegd en steeds meer ben gaan inleggen in de latere jaren.

 

Als ik de lijfrente dit jaar nog zou afkopen zou ik uitkomen op 2,2%

 

Link naar reactie
  • 0

Zie ik wat over het hoofd? Is dit een legitieme optie voor mensen die plots zonder inkomen zitten een jaar en in de afgelopen 10 jaar zijn gestart met hun pensioen?

Volgens mij klopt je verhaal aardig, met de aantekening van Norbert. De 52% die wordt ingehouden is overigens slechts een voorheffing en zul je bij een laag inkomen dus grotendeels weer terugkrijgen bij het doen van je aangifte in het begin van het jaar erop.

 

De revisierente houdt de verzekeraar niet in, maar zul je zelf moeten aangeven op je aangifte inkomstenbelasting. Het is trouwens soms wachten op de belastingdienst zelf om de juiste rekentool met de tegenbewijsregeling te kunnen gebruiken. En je moet erop bedacht zijn dat ze het controleren als je géén 20% revisierente invult (ook als dat juist is).

 

Een aantal jaren terug had ik exact jouw voorgestelde situatie aan de hand. De rekentool van het aangiftejaar was niet op tijd bijgewerkt, maar ik moest wel aangifte doen. De belastingdienst stelde toen voor om de oude rekentool van het jaar ervoor te gebruiken, maar alles één jaar op te schuiven (zoals Norbert ook voorstelde). Vervolgens kreeg ik twee jaar lang geen definitieve aanslag, omdat de aangifte moest worden gecontroleerd (mede omdat ik geen maximale revisierente had ingevuld). De belastinginspecteur belde daarover. Toen ik vertelde dat ik de tegenbewijsregeling had gebruikt, zei ze "daar heb ik nog nooit van gehoord". En toen ik vervolgens de rekentool erbij pakte (die inmiddels wel was bijgewerkt), bleek dat ik volgens de nieuwe tool 100 euro minder revisierente had mogen rekenen. Die heb ik uiteindelijk ook teruggekregen toen de definitieve aanslag werd opgelegd. Het blijft dus opletten!

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

bleek dat ik volgens de nieuwe tool 100 euro minder revisierente had mogen rekenen. Die heb ik uiteindelijk ook teruggekregen toen de definitieve aanslag werd opgelegd

 

Ah super, goed om over jouw praktijkervaring te lezen.

 

Moest je toen voor die 100 euro je aangifte nog een keer corrigeren of heeft de inspecteur dat voor je gedaan bij haar controle? Dat is wel een nette service dan!

Link naar reactie
  • 0

Moest je toen voor die 100 euro je aangifte nog een keer corrigeren of heeft de inspecteur dat voor je gedaan bij haar controle? Dat is wel een nette service dan!

Ik heb destijds gewoon de onderliggende berekeningen kunnen scannen en mailen (die had ik gelukkig nog bewaard). Vervolgens een nieuwe berekening gemaakt, ingescand en ook doorgemaild. Daarna heb ik een mail gestuurd waarin ik haar bedankte dat ze mijn aangifte had gecontroleerd. ;) Ik hoefde geen nieuwe aangifte in te sturen, maar het werd gewoon in de achtergrond aangepast, waarna ik de definitieve aanslag met de juiste bedragen en de verrekening met de voorlopige aanslag ontving. Het geld was zelfs binnen voordat de aanslag binnen was. Al met al keurig opgelost!

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.