• 0

Auteursrechtvrije content?

Beste leden,

 

Na wat speurwerk heb ik helaas nog geen antwoorden kunnen vinden op enkele vragen over auteursrecht en denk ik dat ik hier op de juiste plek ben om meer informatie te vergaren.

 

Wat ik mij afvraag is of het is toegestaan om andersmans afbeeldingen te gebruiken. Ik weet dat het algemene antwoord 'nee' is, maar waar ligt de grens.

 

Superscanner.nl is een vergelijkingssite voor supermarkten, die dagelijks middels een scraper data verzameld van tientallen supermarkt websites, inclusief product- titel(s), afbeeldingen en prijzen. Schijnbaar is dit toegestaan want de website bestaat nog steeds. Ik kan mij niet voorstellen dat zij alle productafbeeldingen bij de fabrikant en/of leverancier hebben verzameld, inclusief toestemming.

 

Zie bijlage voor toelichting. Afbeeldingen zijn identiek. Weet iemand hoe dat zit?

 

Alvast bedankt!

zelfde_product.thumb.png.4a6b301e7758864d903899bdc20e99a3.png

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eigenlijk geef je zelf het antwoord al: Degene die de rechten bezit, mag bepalen wat ermee gebeurt. Dus vraag je niet af hoe het komt dat iemand de rechten van Dr. Oetker plaatjes gebruikt, of dat wel van Dr. Oetker mag en hoe het komt dat meerdere partijen diezelfde plaatjes gebruiken.

 

Wees er simpelweg bewust van dat het gebruik van andermans plaatjes of anderszins zaken waar copyright op rust onrechtmatig is, tenzij je het goed geregeld hebt met rechthebbende.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Het is bij simpele productafbeeldingen op een neutrale achtergrond nog maar de vraag of er auteursrecht op zit, bij de meeste zal dat niet het geval zijn. Sterker, de meeste zullen door de producent gratis beschikbaar gemaakt zijn voor reclamedoeleinden.

 

En als er wel sprake zou zijn van auteursrecht dan zijn er vervolgens de vragen of iemand schade leidt door de publicatie van de afbeelding en of men daartegen wil optreden?

 

Het is uiteraard ondoenlijk om bij vergelijking voor elke productafbeelding toestemming te vragen. Het kan wel zo zijn dat in een incidenteel geval de fabrikant klaagt en dan zal dat vaak snel in overleg worden opgelost. Ik ken geen gevallen waar een en ander tot een juridisch steekspel heeft geleid.

 

Link naar reactie
  • 1

Uit ECLI:NL:RBARN:2009:BI0225:

 

De rechtbank is van oordeel dat de onderhavige productfoto’s een onvoldoende eigen oorspronkelijk karakter hebben om daaraan auteursrechtelijke bescherming toe te kennen. Het betreft natuurgetrouwe, zo duidelijk en correct mogelijke weergaven van de te verkopen flesjes, potjes of doosjes tegen een witte achtergrond, gemaakt met het doel de producten zo objectief mogelijk te tonen, met een goede zichtbaarheid van het etiket. Dat er daarbij variaties mogelijk zijn in de wijze van belichting, afstand en hoek en dat er in de glazen verpakkingen een reflectie van licht is te zien en een lichte schaduwwerking is naar het oordeel van de rechtbank onvoldoende om te kunnen spreken van oorspronkelijke werken. Daarvoor is méér nodig. Het gebruik van een computerprogramma om beschadigingen of onregelmatigheden in de producten ‘weg te werken’ maakt de afbeeldingen evenmin oorspronkelijk.

 

Gaat het je specifiek om productfoto's of bedoel je met "content" méér dan alleen productfoto's?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Hans v Nijnatten en Ward! Dit verklaart een heleboel. Ik ben hier erg blij mee.

 

@Ward, het gaat puur om de productfoto's. Titel(s), prijzen en dergelijke kunnen (denk ik) geen rechten aan verleend worden (wellicht toch wel i.v.m. merknamen. Maargoed dat is een ander onderwerp en wederom zal daar waarschijnlijk ook voor gelden als je geen inbreuk of beschadiging toericht dat het uitdragen ervan geen probleem is).

Link naar reactie
  • 0

Er zijn natuurlijk heel veel vergelijkingssites die productgegevens en afbeeldingen van websites (en uit folders en nieuwsbrieven) halen. De productfoto zelf heeft doorgaans geen oorspronkelijk karakter, maar de folder en nieuwsbrief heeft wel een signatuur.

 

In theorie kan de winkel/webshop bezwaar maken, maar gebeurt dat ook in praktijk?

 

Kunnen de regels voor beeldcitaat van toepassing zijn?

 

Een groot aantal vergelijkingssites is geaffilieerd aan de bronnen (winkels) dus daar bestaat al een contractuele verhouding. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.