• 0

retour oplossingen Europa

Goedendag,

Momenteel verkoop ik mijn producten voornamelijk binnen Nederland en een deel in belgie.

Meeste verkopen gaan via platform en via dat platform is er ook een retour oplossing.

Nu wil ik via veel meer platformen gaan verkopen in veel meer landen.

Maar daarbij is de eis dat je ook een (locale) retouroplossing hebt.

Dus klanten moeten naar lokaal adres kunnen terugsturen of je moet de klanten een verzendlabel kunnen verstrekken waarmee ze retour kunnen sturen.

Nu bied b.v. myparcel wel zo een oplossing voor retour labels maar dat is voor veel landen bijna dubbel zo duur als heenzending (in veel gevallen zal laten weggooien/houden van product goedkoper zijn, maar daar kan misbruik van gemaakt worden).

Ook ken ik Salesupply.nl maar die heeft maandelijkse kosten per land (nog te doen) maar ook een minimum bedrag voor retourzendingen per land (iets van 1000 per land aan retourzendingen per maand). Daar hoop ik niet aan te komen.

aangezien ik net met die platformen en landen ga starten heb ik nog geen enkel idee hoeveel orders ik ga hebben en dus ook geen idee hoeveel retouren er komen (binnen Nederland ligt dat ene week op 0%, andere week 2% en heel soms op 5%, maar gemiddeld een 2,5% schat ik in).

 

Iemand die hier goede oplossingen voor weet?

Ik verzend momenteel via PostNL, voornamelijk omdat ik daarmee pakketten tot 18:30 a 19:0 uur savonds kan afleveren en bij b.v. DHL dat maar met zekerheid tot 11 uur smorgens kan omdat je daarna risico loopt dat dag langer blijft liggen).

Hoor graag jullie suggesties.

 

Overigens moet ik uiteindelijk ook klantenservice in de taal van de bezoekers gaan leveren. is ook nog iets waar ik naar moet kijken.

 

Daniel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Daniel,

 

PostNL biedt zelf ook een dienst aan genaamd "Internationale Retouren" helaas staan er online geen tarieven maar even contact opnemen met ze of ze eventueel goedkoper zijn.

 

De klantenservice aanbieden in meerdere talen, daar kun je dit soort bedrijven voor inhuren die meertalige klantenservice aanbieden. Uit je bericht kan ik niet opmaken welke talen je precies nodig hebt.

 

Let wel op hiermee want het uitbesteden van de klantenservice zorgt er meestal voor dat de kwaliteit van je klantenservice achteruitgaat.

Omdat dit soort bedrijven de klantenservice voor meerdere partijen verzorgen, is de productkennis laag.

 

Op het moment dat je het in meerdere talen uitbesteed, zal het vaak onder meerdere personen verdeeld worden, waardoor de kwaliteit nog minder wordt.

Je zal dan een hoge kwaliteit van documentatie moeten aanleveren zoals bijvoorbeeld "veelgestelde vragen" waar de antwoorden te vinden zijn.

 

Groet,

 

Karim

 

LiveLogistics.nl -  E-Fulfilment:  Wij Slaan Goederen Op, Verpakken Ze En Regelen De Verzending  Voor Webwinkels.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Karim,

Bedankt voor je reactie.

Myparcel is van PostNL (PostNL heeft bijna al die pakket stapelaars overgenomen). en postNL direct zelf is meestal duurder als die partijen. maar ga eens contact met ze opnemen.

 

betreft klantenservice: ik heb niet heel veel klantcontacten. als er al klantcontact is is dat vaak over een retourzending (heb ik voor 95% van de vragen daarover standaard mails), een garantie mail en slechts heel enkele keer over de werking van een product of dergelijke. Echt productkennis is dus niet direct noodzakelijk.

Zou ook kunnen zijn dat ik standaard de klantcontacten binnen krijg (99,9% via e-mail) en dat ik via google translate lees en eventueel naar een partij doorstuur voorzien van aanwijzingen wat ze dus moeten antwoorden.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Karim,

Bedankt voor je reactie.

Myparcel is van PostNL (PostNL heeft bijna al die pakket stapelaars overgenomen). en postNL direct zelf is meestal duurder als die partijen. maar ga eens contact met ze opnemen.

 

betreft klantenservice: ik heb niet heel veel klantcontacten. als er al klantcontact is is dat vaak over een retourzending (heb ik voor 95% van de vragen daarover standaard mails), een garantie mail en slechts heel enkele keer over de werking van een product of dergelijke. Echt productkennis is dus niet direct noodzakelijk.

Zou ook kunnen zijn dat ik standaard de klantcontacten binnen krijg (99,9% via e-mail) en dat ik via google translate lees en eventueel naar een partij doorstuur voorzien van aanwijzingen wat ze dus moeten antwoorden.

 

Ja, het klopt inderdaad dat PostNL veel van de verzendplatformen heeft overgenomen, maar wellicht wordt je positief verrast door de tarieven van PostNL zelf. Had je trouwens al bekeken wat het kost met een antwoordnummer?

 

Betreft het zelf reageren op buitenlandse klanten, dat zal nu nog te doen zijn maar wat als je groeit en je steeds meer mails krijgt per dag die je allemaal moet vertalen en reageren. Wil je daar wel continu mee bezig zijn?

En wat is het nut van inhuren van klantenservice als je uiteindelijk toch zelf de antwoorden gaat verzorgen. Het kost je geld en tijd en je bent alsnog niet ontzorgt.

 

Groet,

 

Karim

 

 

LiveLogistics.nl -  E-Fulfilment:  Wij Slaan Goederen Op, Verpakken Ze En Regelen De Verzending  Voor Webwinkels.

Link naar reactie
  • 0

ik ga postnl nog eens navragen.

helaas uit verleden heel slechte ervaringen met postNL direct als contractpartner (je bent gewoon een stuk vuil voor de klantenservice van PostNL) ben daarna overgestapt naar de pakketstapellaars en naast dat ik daarmee veel goedkoper uit ben heb je ineens ook goede behulpzame klantenservice (en vanaf dat moment verdwenen er ineens ook 98% minder zendingen).

Maar ik ga evengoed eens informeren.

 

Zojuist ook uitgebreid contact met DHL gehad betreffende hun retouroplossingen. enkel willen die uiteraard ook graag dat je dan via hun gaat verzenden maar is dat vooralsnog geen optie voor mij (i.v.m. aanlever tijden van pakketten bij hun). maar hiervoor komt er eerdaags een accountmanager bij me langs.

 

Antwoordnummer ga ik eens bekijken, helemaal niet aan gedacht verder nog dus is een goede (geen idee of dat vanuit buitenland werkt).

 

Klantenservice: waarom met mij als tussenpersoon? omdat ik daarmee waarschijnlijk 80% van de mails met (vrijwel) standaard bericht kan beantwoorden en het zonde is daarvoor een dure klantenservice te gebruiken.

Verder zijn voor diverse vragen dan wat specifieke info nodig (beperkt dus). en waarom ik die dan niet rechtstreeks doe is omdat ik op de plek waar bepaalde mensen een talenknobbel hebben een groot gapend gat heb zitten en dus niet in de taal van de klant kan antwoorden.

 

is verder dus lastig in te schatten hoeveel mails/klantcontacten er gaan komen, en nee als het veel drukker gaat worden wil ik me daar uiteraard steeds minder mee bezig gaan houden.

Link naar reactie
  • 0

Zie DHL Easy Return.

 

Ik kan je dat niet uit eigen ervaring aanbevelen, maar ben ook met een internationaal project bezig. Is het een gek idee om bijvoorbeeld Duitsland als retourland aan te merken als dat het grootste land op basis van internationale omzet is?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

ik ga postnl nog eens navragen.

helaas uit verleden heel slechte ervaringen met postNL direct als contractpartner (je bent gewoon een stuk vuil voor de klantenservice van PostNL) ben daarna overgestapt naar de pakketstapellaars en naast dat ik daarmee veel goedkoper uit ben heb je ineens ook goede behulpzame klantenservice (en vanaf dat moment verdwenen er ineens ook 98% minder zendingen).

Maar ik ga evengoed eens informeren.

 

Zojuist ook uitgebreid contact met DHL gehad betreffende hun retouroplossingen. enkel willen die uiteraard ook graag dat je dan via hun gaat verzenden maar is dat vooralsnog geen optie voor mij (i.v.m. aanlever tijden van pakketten bij hun). maar hiervoor komt er eerdaags een accountmanager bij me langs.

 

Antwoordnummer ga ik eens bekijken, helemaal niet aan gedacht verder nog dus is een goede (geen idee of dat vanuit buitenland werkt).

 

Klantenservice: waarom met mij als tussenpersoon? omdat ik daarmee waarschijnlijk 80% van de mails met (vrijwel) standaard bericht kan beantwoorden en het zonde is daarvoor een dure klantenservice te gebruiken.

Verder zijn voor diverse vragen dan wat specifieke info nodig (beperkt dus). en waarom ik die dan niet rechtstreeks doe is omdat ik op de plek waar bepaalde mensen een talenknobbel hebben een groot gapend gat heb zitten en dus niet in de taal van de klant kan antwoorden.

 

is verder dus lastig in te schatten hoeveel mails/klantcontacten er gaan komen, en nee als het veel drukker gaat worden wil ik me daar uiteraard steeds minder mee bezig gaan houden.

 

Daniel,

 

Antwoordnummer werkt ook vanuit het buitenland had ik al gecheckt. Maar of het daadwerkelijk goed werkt in de praktijk dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

 

En in gesprek gaan met verschillende aanbieders is altijd een aanrader, dus goed dat er iemand van DHL bij je langs komt. En ik begrijp nu beter wat je bedoelt met als tussenpersoon fungeren voor de klantenservice. ;)

 

 

LiveLogistics.nl -  E-Fulfilment:  Wij Slaan Goederen Op, Verpakken Ze En Regelen De Verzending  Voor Webwinkels.

Link naar reactie
  • 0

Zie DHL Easy Return.

 

Ik kan je dat niet uit eigen ervaring aanbevelen, maar ben ook met een internationaal project bezig. Is het een gek idee om bijvoorbeeld Duitsland als retourland aan te merken als dat het grootste land op basis van internationale omzet is?

 

Groet,

 

Highio

 

die site bestaat niet (meer). maar was via een campagne (die ook niet meer juist doorverwijst) wel daarmee bij DHL terecht gekomen.

Ondertussen ook terug gebeld door een accountmanager van DHL voor mijn regio en die komt volgende week vrijdag hier langs voor gesprek over mogelijkheden. ook voor verzending.

waar iedereen van DHL tot nu toe riep dat ophalen tot uiterlijk 17:00 zou kunnen zonder vaste tijd en eigenlijk allemaal enkel verhalen hadden over DHL waardoor het voor mij zeer onaantrekkelijk was was de accountmanager direct stuk duidelijker: in mijn regio zitten ze tot vrij laat op de weg om pakjes op te halen en was het mogelijk prima te doen om tot 19:00 avonds de pakjes direct bij mij op te halen, aantallen die ik heb waren ook ruim voldoende om dat voor hun interessant te maken.

Als ze dan ook nog goede prijzen kunnen bieden (ik heb vrij lage tarieven momenteel voor diverse Europese landen (maar mag uiteraard altijd nog lager)) en ze goede retour oplossing hebben kan het wel eens interessant worden om over te gaan.

 

Overigens is het per platform waarmee ik werk of ga werken afhankelijk van wat ik moet bieden. Bij bepaalde platformen moet ik altijd gratis retour mogelijkheid bieden. Bij andere mag retour sturen op kosten van klant zijn zolang ik maar een lokaal aflever adres heb (dus klanten uit Duitsland kunnen naar adres in Duitsland sturen, klanten uit Frankrijk naar Frankrijk enz.), is er geen lokaal retour adres dan moet ik gratis label voor verzending rechtstreeks aan mij leveren.

Dus voor de platformen waar op kosten van klant mag zou een retour adres in betreffende land het meest interessant (en voor mij goedkoopste) zijn.

 

Highio, wat bedoel je met als retour land aanmerken? het land waar de pakjes naar terug moeten?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.