• 0

Gebruik meewerkregeling

Mijn vrouw heeft, naar haar part-time baan, een eenmanszaak waar ik regelmatig voor werk (in 2018 nog op basis van payroll).

Het is mijn bedoeling om binnenkort ook een eenmanszaak te starten. Mijn vrouw zal dan voor mij ook administratief ondersteunende taken uit gaan voeren (telefoon, agenda, correspondentie, enz.).

 

Nu las ik dat het mogelijk is om aan fiscale partners een vergoeding uit te keren van max. 5000 euro per jaar voor het meewerken in elkaars bedrijf wanneer er onbetaalde arbeid voor elkaar wordt verricht.

 

Mijn fiscale kennis schiet tekort om het te kunnen overzien. Ik vraag me onder meer het volgende af:

- kunnen we die regeling ook naar elkaar toe toepassen (dus dubbel waarbij we beiden de rol van ondernemer hebben, maar ook beiden meewerkend partner zijn)?

- heeft het sowieso zin om die regeling twee keer toe te passen? We zitten beiden in dezelfde belastingschijf. Ik lees dat de uitkering onbelast is, maar de uitgave helaas niet aftrekbaar.

- Omdat ik in 2018 al via een payrollbedrijf voor haar heb gewerkt verwacht ik dat dit feest voor mij dit jaar niet meer op zal gaan. Klopt dat?

- Mogen wij besluiten om de payrollconstructie per 01-01-2019 te vervangen voor de meewerkregeling?

- Wanneer ik bijvoorbeeld op 01-10 zou starten met mijn bedrijf te starten,mag ik dan aan mijn vrouw ook nog 5000 euro toekennen voor 2018 of geldt dan een vergoeding naar rato?

 

Alvast bedankt voor jullie advies!

 

Vriendelijke groeten,

Kees

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Kees,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

De Belastingsdienst zegt dit over meewerkaftrek.

 

De payrolconstructie lijkt me tot inkomen te leiden. En verder: U moet het aantal meegewerkte uren aannemelijk kunnen maken.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond Hihgio,

 

Dank voor de snelle reactie.

 

Dat was dus precies de pagina waar ik het e.e.a. had gelezen en aan de hand daarvan kwamen de vragen bij me op die ik stelde.

 

Het payrollbedrijf is mijn werkgever. Ik sta dus niet rechtstreeks bij mijn vrouw op de loonlijst. Vandaar dat ik me afvroeg of in deze situatie er geen uitzondering op de regel zou kunnen gelden.

 

Vr.gr.,

Kees

Link naar reactie
  • 0

- kunnen we die regeling ook naar elkaar toe toepassen (dus dubbel waarbij we beiden de rol van ondernemer hebben, maar ook beiden meewerkend partner zijn)?

Theoretisch zou dat kunnen, maar dan zul je ook beiden aan álle voorwaarden moeten voldoen. Je moet in je eigen onderneming minimaal 1.225 uur besteden (en daar tellen de uren in elkaars onderneming dus niet bij mee!). En vervolgens moet je ook nog aannemelijk maken dat je minimaal 525 in ándermans eenmanszaak besteedt. En je moet die uren aannemelijk kunnen maken. Verheug je in ieder geval alvast op geinteresseerde ogen van de fiscus!

 

- heeft het sowieso zin om die regeling twee keer toe te passen? We zitten beiden in dezelfde belastingschijf. Ik lees dat de uitkering onbelast is, maar de uitgave helaas niet aftrekbaar.

Ik denk dat je twee zaken door elkaar haalt. Enerzijds de vergoeding zelf, anderzijds de meewerkaftrek. Er zijn drie scenario's:

 

[*]1. Als je minder dan 5.000 euro vergoeding betaalt én er wordt minder dan 525 uur meegewerkt, dan heb je géén meewerkaftrek, en de vergoeding is niet aftrekbaar (maar ook niet belast bij de ander).

[*]2. Als je minder dan 5.000 euro vergoeding betaalt én er wordt 525 uur of meer meegewerkt, dan heb je wél meewerkaftrek, maar de vergoeding zelf is nog steeds niet aftrekbaar (en niet belast bij de ander).

[*]3. Als je 5.000 euro of meer vergoed, dan heb je eveneens geen meewerkaftrek, maar is de vergoeding wel aftrekbaar van je winst (maar tegelijkertijd ook belast bij de ander).

 

- Omdat ik in 2018 al via een payrollbedrijf voor haar heb gewerkt verwacht ik dat dit feest voor mij dit jaar niet meer op zal gaan. Klopt dat?

- Mogen wij besluiten om de payrollconstructie per 01-01-2019 te vervangen voor de meewerkregeling?

- Wanneer ik bijvoorbeeld op 01-10 zou starten met mijn bedrijf te starten,mag ik dan aan mijn vrouw ook nog 5000 euro toekennen voor 2018 of geldt dan een vergoeding naar rato?

Als het arbeidscontract met het payrollbedrijf wordt opgezegd, dan zul je mogelijk automatisch de meewerkaftrek kunnen gebruiken (als je aan de voorwaarden voldoet). De keerzijde is uiteraard wel dat de meewerkend partner een ander belastingvoordeel meteen verliest. Je hebt dan namelijk geen recht meer op arbeidskorting over het ontvangen loon, omdat je immers niet meer in dienst bent. Verder stopt uiteraard de opbouw van eventuele sociale rechten (WW, WIA, ZW, pensioen, e.d.).

 

Als je meewerkt en een reële vergoeding ontvangt (meer dan 5.000 euro en in verhouding tot de uren), dan moet je die dus wel weer opgeven als inkomen en heb je wel recht op de arbeidskorting (maar de ondernemer weer geen recht op meewerkaftrek).

 

In het geval van meewerken kan het aan te raden zijn om een meewerkovereenkomst (in plaats van een arbeidsovereenkomst) af te sloten, zodat er geen onduidelijkheid is over de hoeveelheid werk die wordt verricht en over de beloning daarvan.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 272 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.