• 0

van ISDN naar VOIP, ervaringen?

Dag HL, na al tijden anoniem mee te gluren op het forum tegen iets aangelopen dat hier (volgens mij) nog niet getackeld is.

 

ISDN gaat eruit zoals we allemaal weten. Schijnbaar is VOIP dé oplossing.

(we doen daarbij maar even net alsof ons internet nog nooit haperde....)

In ons bedrijf hebben we een telefooncentrale van panasonic in de pathkast staan.

Deze is doorgepatched naar een elftal telefoons. We hebben vier lijnen en worden op twee nummers gebeld. Zonder telefoon geen afspraken... En zonder afspraken geen inkomsten.

Dus een transitie moet zo vloeiend mogelijk verlopen.

Naar ik begrepen heb kan de centrale bij het grofvuil (what a waste).... om nog maar de zwijgen van de intercom bij de voor- en achterdeur en helaas moet het alarm zelfs aangepast.

 

 

Wie heeft de enigszins vergelijkbare overstap reeds gemaakt. Wat waren de ervaringen? do's en don't s? Alle info is welkom!

 

Graag hoor ik van jullie.

 

Vriendelijke groet,

 

Flip

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur

Of je van ISDN, PSTN of rooksignalen overstapt naar Voip maakt niet zoveel uit. Omdat de drager een andere wordt (van bekabeling naar netwerkprotocol) is wel wel handig dat je eerst je telefoniestructuur opnieuw doordenkt en ook kijkt naar zaken als vast/mobiel integratie.

 

Dan kun je daarna je volledige Voip structuur optuigen en testen en misschien ook je netwerkverbinding/router/whatever optimaliseren/vervangen en pas daarna je nummer(s) overzetten.

Link naar reactie
  • 0

waat?! Ik zit bij KPN... die lui bellen me plat met voorstellen!

Dan zou ik daarmee in gesprek gaan, of blijven.

 

Na de verhuizing van ISDN naar glasvezel zijn wij bij KPN véél goedkoper uit. Hadden we veel eerder moeten doen.

 

Het lijkt erop dat wij ISDN-afnemers frequent-bellers zijn die een telefoniebedrijf liever rijk dan kwijt is: benut dat. ;)

Link naar reactie
  • 0

Ja, bij KPN is het toch echt 1 september 2019.

https://www.kpn.com/zakelijk/verder.htm

 

En volgens die pagina is de service ISDN gegarandeerd tot 1 september 2019.

Wordt de service nog gegarandeerd?

Ja, de huidige service en kwaliteitsnormen worden gegarandeerd tot de genoemde beëindigingsdatum van 1 september 2019.

 

Welke alternatieven worden geboden voor ISDN1/2?

KPN gaat ISDN gebruikers tot 1 september 2019 verder helpen met Vast Bellen over Internet (VoIP). Hiermee belt u over uw internetverbinding.

 

We adviseren u om voor 1 mei een beslissing te maken over welke dienst uw ISDN verbinding gaat vervangen.

 

De laatste klant wordt gemigreerd op de datum dat de dienstverlening stopt: 1 september 2019.

 

Maar ja, die verkopers hebben natuurlijk hun quota te maken voor 1 januari :)

 

Het is natuurlijk wel verstandig op tijd te beginnen. Maar op zich is er nog voldoende tijd.

 

Maak zelf eerst een inventaris van wat je denkt wat allemaal beïnvloed zal worden en wat je wensen zijn. Daarmee kun je naar een telecom-bedrijf (en dat hoeft dus niet een traditionele te zijn) en vraag een oriënterend gesprek. Bij goed gevoel laat je hun een voorstel uitwerken. Volgens mij heb je zelf al een aardig idee welke componenten beïnvloed gaan worden.

 

Naar mijn idee zijn de traditionele providers nog steeds veel te duur. Ook de beltikken in Nederland zijn veel te duur als je die vergelijkt met de voipbuster-varianten van Dellmont. Ik ken iemand die op €175 per maand zat en nu voor €6 per maand en €40 per jaar voor de beltikken klaar is. Maar goed... Iedereen moet een boterham verdienen.

 

Link naar reactie
  • 0

Wie heeft de enigszins vergelijkbare overstap reeds gemaakt. Wat waren de ervaringen? do's en don't s? Alle info is welkom!

Ik herinnerde me opeens dat ik 3 jaar geleden dezelfde vraag heb gesteld op dit forum, als één van m'n eerste vragen toen Telfort (eigendom van KPN) geen internet meer over ISDN wilde aanbieden. Hierdoor waren we toen al gedwongen om ISDN de deur uit te doen.

 

Ik was eerlijk gezegd heel sceptisch over VoIP, na veel slechte ervaringen in de begin jaren (begin 2000). Maar na uiteindelijk heel wat bruikbare tips van dit forum toch de stoute schoenen aangetrokken en alles de deur uitgegooid. In ons geval ging het om een thuiskantoor met 8 ISDN-nummers, dus moesten we op zoek naar een VoIP-aanbieder die ook alle 8 de telefoonnummers wilde overnemen.

 

Uiteindelijk zijn we bij XS4All uitgekomen (nota bene óók van KPN). Tot nu toe geen enkel probleem gehad. De geluidskwaliteit is naar mijn mening zeker niet slechter, maar zelfs een klein tikkeltje beter. Tot m'n verbazing werkt zelf een oude (analoge!) fax nog op deze lijnen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Je krijgt een aantal opties bij kpn, en veelal zullen ze KPN EEn aanbieden.

Je moet hiervoor andere toestellen aanschaffen , en waarschijnlijk je mobiele abbonnementen oversluiten.

 

Maar het is ook mogelijk je eigen telefooncentrale behouden , en daarvoor een converter neerzetten die van Voip naar ISDN omzet. Deze kan je dan weer aan je centrale aansluiten en dan heb je de hele migratie gehad.

Want als de centrale voldoende functionaliteiten heeft , en je niets meer wenst en geen gebreken heeft kan je hem prima blijven gebruiken , en kan je die investering wel achterwege laten

 

Je hebt daarvoor een siptrunk nodig.

 

 

 

xscloud.nl , De expert op het gebied van ICT. Freelancer voor al uw Netwerk , voip, telecom en server projecten

Link naar reactie
  • 0

Dag Allen,

 

even een update:

 

Nu sinds 2 maanden een sip-trunk van de provider.  Was en is KPN. Werkt prima alleen het uitgaande telefoonnummer klopt niet meer! Een arme dame in het dorp wordt nu platgebeld door "terugbellers".  We hopen e.e.a. nog op te lossen.  Kosten navenant aan vorige situatie.

 

groeten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.