• 0

Samenwerking partners hoe in te richten, wat is normaal?

Vraag 1:

Ik wil graag het volgende weten en kan dit niet zo specifiek vinden op het internet.

 

Ik start met twee partners een bedrijf waarin ik op voorgrond sta en ik alles zelf zal uitvoeren. De twee partners ondersteunen mij door hun ervaring en kennis met mij te delen wanneer ik dat nodig heb. Zelf zullen zij zodoende ongeveer 2 tot 4 uur besteden aan het bedrijf.

 

Nu is het voorstel voor de verdeling van financien dat eerst iedereen uitbetaald krijgt over zijn/haar uren (uurloon zal verschillen) en daarna wordt er over wat er over blijft aan het eind een gelijke verdeling gedaan. Dus iedereen 1/3.

Ik weet niet of dit eerlijk is aangezien ik niet goed een waarde kan hangen aan de kennis en ervaring. 'T voelt scheef nu voor mij maar kan t nergens op basseren. Iemand ervaring mee?

 

 

Vraag 2

Daarnaast willen we een beslissingoverzicht maken. Zaken die ik in mijn eentje kan beslissen en zaken waar we met zijn drieen willen beslissen. Iemand een idee of hier voorbeelden van zijn? Of heb je zelf een idee?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste LWI,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Willen jullie een vof of een BV oprichten?

 

Hoeveel tijd ga je zelf op dag-, week- of maandbasis besteden?

 

En hoeveel is dat nu exact per tijdseenheid voor de vennoten die een meer adviserende of ondersteunende rol lijken te hebben?

 

Waarom zitten zij als bedacht in het bedrijf en huur je ze niet in als externe als er bij aanvang direct middelen lijken te zijn om salarissen of vergoedingen te betalen?

 

De gelijke winstdeling doet me vermoeden dat jullie alle drie ook een gelijke investering doen.

 

Beslissingsbevoegdheid werkt een beetje anders binnen een vof en een BV. Willen jullie onderwerpen/thema's bepalen of grote uitgaves beperken?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Willen jullie een vof of een BV oprichten?

 

Ik zou - als ik die partners was- nooit akkoord gaan met een VOF in deze situatie. Je bent met je volle privé vermogen hoofdelijk aansprakelijk voor wat LWI doet.

 

Wil dit verantwoord kunnen werken voor de 2 partners, dan zul je een andere rechtsvorm of een andere vorm van samenwerking moeten zoeken.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag ook maar na wat het idee of de uitgangspositie is...

 

...dat beeld is mij nu niet helder. ;)

 

Moet of kan een bevoegdheidsbeperking of vertegenwoordigingsbeperking van een vof niet in het Handelsregister ingeschreven worden?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste LWI,

 

Het simpele antwoord is: "Er is niets normaal".

 

Dat is ook de reden dat Highio een set vervolgvragen stelt. Daarmee kan er al iets generieker een antwoord gegeven worden.

 

Het gaat denk ik voornamelijk om de wijze waarin jullie samenwerken. Of er funding aan te pas komt. Wie het financiele risico nu neemt. Waar de toekomstige waardecreatie ontstaat..

 

Ik ben net bezig een artikel te schrijven met voorbeelden van afspraken die je met een zogenaamde 'gekwalificeerde meerderheid' zou moeten beslissen. Dat zie je eigenlijk best vaak voorkomen als het om een BV gaat. Maar daar schuilt altijd wel een gevaar in. Als investeerder geeft het een bepaalde zekerheid, maar het ontneemt de ondernemer vaak de ruimte om te ondernemen. Het is dus belangrijk om goed na te denken wat daar wel en niet in moet komen.

 

Paul

Wil je een ervaren ondernemer op speed-dial hebben als je tegen complexe problemen aanloopt bij het ondernemen? Advies en ondersteuning voor ondernemers en bedrijven bij o.a. conflicten, strategische samenwerkingen, waarderingen, acquisities, investeringen en overnames (via Newmatter).

 

De Kennisbank voor investeerders over investeren!

Link naar reactie
  • 0
Ik vraag ook maar na wat het idee of de uitgangspositie is...

En ik reageer dáár alleen maar op ;D. Hopelijk begrijpt vraagsteller mede daardoor dat dit geen doe het zelf materie is...

 

Moet of kan een bevoegdheidsbeperking of vertegenwoordigingsbeperking van een vof niet in het Handelsregister ingeschreven worden?

Ja, maar dat levert geen enkele beperking op van de hoofdelijke aansprakelijkheid van de partners voor een fout in de uitvoering door LWI

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.