• 0

Een V.o.f. verstandig?

Beste mensen,

 

Ten eerste wil ik mij hierbij voorstellen. Ik ben Falco 22-jarige student marketing/communicatie uit Zwolle en ik ben nieuw op dit forum.

 

Ik zit met een aantal vragen en ik hoop dat jullie mij eruit kunnen helpen :)

 

Een vriend van me en ik hebben plannen om een autoverkoopbedrijf te starten. Core-business is lichte schadeauto's inkopen per 10 stuks (het gaat om een relatieve kleine waarde auto's.) en ze te repareren, poetsen en verkopen met een kleine winstmarge aan particulieren. Bedrijfsruimte hebben we, want de vader van die vriend van me heeft een autobedrijf, namelijk een garage waar auto's gerepareerd worden. Wij kunnen gebruik maken van zijn garage en daarnaast ook van een groot bedrijfsruimte voor de opslag en poets-werkzaamheden.

 

Nu is er een klein probleempje: de vader van die vriend van me is bereid de financiering te doen voor de 10 auto's die ingekocht worden. En hij is bereid ons zijn bedrijfsruimte te geven om onze werkzaamheden te voldoen. Helaas speelt nu het probleem dat zijn vader echter wil dat zijn zoon de zaak alleen opstart op zijn naam, want hij kent mij namelijk niet goed. Alle begrip hiervoor heb ik. Maar gaan al mijn plannen nu dan de mist in? We zijn namelijk nog niet tot een akkoord gekomen over hoe het verder moet, maar het ziet er naar uit dat ik geen plaats in het bedrijf krijg als mede-oprichter. Wel willen ze mij bieden om in een soort loondienst te komen werken. En voordat ik het vergeet, mijn werkzaamheden die ik zou uitvoeren zijn de administratieve zaken zoals de boekhouding etc. Verder ook nog marketing (verkoopstrategieen enz) en internetontwikkelingen (website enz).

 

Mijn vraag is: wat kan ik nu gaan doen? Want ik wil toch een aandeel in het bedrijf hebben. Kan ik met hun afspreken dat ik alsnog de mogelijkheid krijg om een vennoot te worden na bijv. 1 jaar wanneer het bedrijf goed loopt en zijn vader vertrouwen in mij heeft gekregen? Ik weet niet wat ik moet doen en ik hoop dat jullie mij een richtlijn kunnen geven.

 

Vriendelijk bedankt alvast!

Logics brings you from A to B, imagination brings you everywhere!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel Falco,

 

Bij het oprichten van een vof zijn er veel mogelijkheden, daar kan een jurist jouw veel meer over vertellen.

 

Ik zet nu even mijn rode hoed op.

 

Na het lezen van dit verhaal krijg ik toch een beetje rare smaak in de mond.

Misschien zit ik helemaal mis, maar ik heb het idee dat pa vooral zijn zoon wil steunen in het opztetten van een eigen business.

Of daarin ruimte is voor een medespeler vraag ik mij af.

Ik vind het allemaal een beetje op de perikelen lijken die ik in het verleden veel met familiebedrijven heb meegemaakt.

Je bent nu een buitenstaander en blijft dat ook, tenzij deze vriend ook een leuke zus heeft, en je met haar aanpapt ;)

 

Alle gekheid op een stokkie, ik denk dat je je niet alleen af moet vragen of deze man met jouw overweg kan, maar jij, over zeg een jaar, nog met deze man overweg kan.

Als hij jullie ruimte en financiering aanbied, zal dit waarschijnlijk ook vertaald worden in aandelen of een andere vorm van invloed, daarmee heeft deze man dus ook inspraak en macht over jullie beide.

En kleine ondernemers kennende gaat deze man zich ook met deboekhouding en marketing bemoeien. Of het voor jou dan nog leuk is, is dan vraag 2

 

De keus is aan jouw, ik voorzie in ieder geval dat je veel ervaring op gaat doen ;)

 

Suc6 met deze lastige materie

Link naar reactie
  • 0

Hartstikke bedankt voor je reactie. Ik denk dat je groot gelijk hebt, alleen weet ik nog niet wat ik allemaal kan doen én of het wel verstandig is het idee voort te zetten. Ik ben je reactie reuze dankbaar hoor, maar nu weet ik eigenlijk nog niet hoe en wat verder..

 

;)

Logics brings you from A to B, imagination brings you everywhere!

Link naar reactie
  • 0

Nou, dat is het nou precies.. ik weet nog niet de exacte reden waarom hij graag wil dat het bedrijf op naam van zn zoon komt te staan. Ik denk dat het komt omdat die pa mij nog niet goed kent en wellicht nog geen vertrouwen in mij heeft? Mocht dat zo zijn, dan kan het juridisch en contractueel opgelost worden lijkt mij? Of het is meer een kwestie van familiebedrijf. Het kan zo zijn dat zn pa graag het bedrijf in de familie houdt.

Logics brings you from A to B, imagination brings you everywhere!

Link naar reactie
  • 0

 

De reden is bekend. Denk ik. Als jij samen met een vriend een goed idee hebt, dan is het raar dat zijn vader daarvoor eisen stelt. Dat hij advies wilt geven, prima! Maar het is toch jullie idee?

 

Ik heb een situatie meegemaakt. Twee vrienden beginnen een bedrijf. een b.v. De aandelen moeten verdeeld worden. Aangezien één vader een gedeelte investeert eist hij 2% van de aandelen. Toen de zaken goed gingen lopen ontstond er een communicatie probleem. De twee kregen ruzie. Vader en zoon hadden samen 51% van de aandelen. Andere vriend kon vertrekken (een beetje kort door de bocht, maar de strekking is duidelijk).

 

Mijn persoonlijke mening, als ik dit lees. Niet doen. Vader en zoon hebben dit plan goed zitten uitwerken aan de keuken tafel. Hoe je je ook juridisch indekt. In geval van ruzie trek je aan het kortste eind. Laat zoveel mogelijk familie erbuiten. Maak een goed ondernemersplan en ga naar de bank. Het idee is goed.

 

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Link naar reactie
  • 0

Dus het advies is: niet doen!

 

Erg jammer om dit te horen, maar natuurlijk wil ik ook niet naief zijn. Dus zal ik wel de adviezen opvolgen. Maar ik vroeg me nog af of er nog mogelijkheden zijn, maar helaas blijven die maar beperkt, toch?

Logics brings you from A to B, imagination brings you everywhere!

Link naar reactie
  • 0

Nou, dat is het nou precies.. ik weet nog niet de exacte reden waarom hij graag wil dat het bedrijf op naam van zn zoon komt te staan. Ik denk dat het komt omdat die pa mij nog niet goed kent en wellicht nog geen vertrouwen in mij heeft? Mocht dat zo zijn, dan kan het juridisch en contractueel opgelost worden lijkt mij? Of het is meer een kwestie van familiebedrijf. Het kan zo zijn dat zn pa graag het bedrijf in de familie houdt.

 

Ik weet te weinig over de situatie en de mensen. Ik wil zeker dit niet in de kiem smoren, maar vertrouwen laat zich niet contractueel regelen

Link naar reactie
  • 0

 

Mogelijkheden zat. geef het de tijd. Haastige spoed is zelden goed.

Het idee is goed. Kijk maar naar de boys van die omgebouwde "lelijke eend" Burton. Zijn wel ondernemer van het jaar geworden.

 

Stel dat je tegen die vriend zegt. Ik doe het niet, vanwege de invloed van je vader. Ik ben benieuwd hoe hij reageert.

 

Geef nooit op. Met het idee kan je echt geld verdienen.

 

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Mogelijkheden zat. geef het de tijd. Haastige spoed is zelden goed.

Het idee is goed. Kijk maar naar de boys van die omgebouwde "lelijke eend" Burton. Zijn wel ondernemer van het jaar geworden.

 

Stel dat je tegen die vriend zegt. Ik doe het niet, vanwege de invloed van je vader. Ik ben benieuwd hoe hij reageert.

 

Geef nooit op. Met het idee kan je echt geld verdienen.

 

 

Dat is waar. Ik geef het gewoon de tijd en ik wacht even af totdat pa en zoon uitgepraat zijn en ik wacht hun antwoord af.. Maar voor zover ik weet is de reden nog niet helemaal duidelijk, wel weet ik dat het gaat om de investering die zn pa doet en de bedrijfsruimte die gebruikt wordt.

Logics brings you from A to B, imagination brings you everywhere!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.