• 0

Slecht betalende klant

Goedemiddag allemaal,

 

Wij werken al 10 maanden samen met een bedrijf. Wij zetten daar onze personeel en wagens in.

Zij betalen vanaf het begin al niet op tijd. Wij hebben ze meerdere malen er op aangesproken en zij geven elke keer een andere reden aan. De ene keer hebben ze geen geld en de andere keer betalen hun klanten niet. Hierdoor hebben zij geen geld om ons te betalen. Ook beloven ze elke keer dat ze toch op tijd gaan betalen, maar helaas tot op heden moeten wij smeken voor ons geld.

Nou komen ze na 9 maanden zeggen dat wij verkeerde tarieven hanteren. Dit is echter tijdens eerdere besprekingen niet naar voren gekomen. Wij zijn meerdere malen op gesprek geweest en zij hebben elke keer aangegeven dat de facturatie in orde is. Nu dreigen ze elke keer met dat wij moeten gaan crediteren anders gaan ze onze facturen niet meer betalen en verwerken. Ons personeel en wagen wordt nog wel elke dag bij hun ingezet.

 

Kunnen jullie mij alstublieft helpen met deze situatie? Wat zijn onze rechten in deze situatie?

Ik heb veel gezocht op diverse website, maar deze situatie ben ik niet tegengekomen :(

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Trans,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Gewoon poot stijf houden en zo snel mogelijk een andere opdrachtgever of klant zoeken waar het prettiger mee samenwerken is.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wat zijn onze rechten in deze situatie?

 

 

Jullie rechten zijn gewoon dat je de overeengekomen tarieven, geldsommen, valuta betaalt krijgt voor geleverde diensten en wagens. En dit binnen de overeengekomen termijnen.

 

Wat is er schriftelijk overeengekomen en hoe ver lopen ze achter met betalingen.

 

En idd. stoppen met leveren en een andere opdrachtgever zoeken.

 

Link naar reactie
  • 0

Het klinkt alsof het toch wel om substantiële bedragen gaat.

In dat geval is het mijn ervaring dat het verstandig is om je in een vroeg stadium bij te laten staan door een deurwaarder. Sla het incassobureau over. Gezien je verhaal is er gebrek aan liquiditeit en dan kan je maar beter je positie als schuldeiser verstevigen zodat je vooraan in de rij staat.

 

Link naar reactie
  • 2

Het klinkt wat rommelig, dat gebeurt vaak. Door de rommeligheid raken partijen uit het oog wat ze hebben afgesproken en van de ander mogen verwachten.

 

Ik denk dat het verstandig is om wat richting aan de situatie te geven. Ook om te zorgen dat dit niet te lang blijft etteren.

 

Dat kan vaak als volgt gebeuren:

je geeft duidelijk en zakelijk in een mail/brief aan wat de afspraken zijn, hoe deze zijn uitgevoerd en wat de openstaande vordering is. Vervolgens geef je aan dat je de samenwerking zeer op prijs stelt, maar dat er nu iets moet veranderen, omdat het anders niet houdbaar voor jou is - bijv. omdat jij ook weer loon aan je werknemers moet betalen, etc.

 

Zo'n zakelijke brief waarin je op rustige toon jouw belangen en aangeeft dat je hun belangen ook onderkend, kan vaak goed aangrijpingspunt zijn om alsnog op een reële manier om tafel te gaan zitten. Als ze dat niet willen, dan weet je ook waar je aan toe bent. Dan zet je het "kwaadschiks" traject in.

 

 

Advocaat bij Coupry advocaten te Den Haag: https://www.coupry.nl/

 

Advocaat Ondernemingsrecht en Beëindiging Samenwerking

Link naar reactie
  • 0

Een 'slecht betalende klant' laat de rekening oplopen en daarmee de schuld aan jou. Als je dit toelaat, ben je binnenkort zwaar de klos. Staak de ' gratis' werkzaamheden voor deze opdrachtgever en ga je kostbare tijd besteden aan werk voor betalende klanten.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

...............

Nou komen ze na 9 maanden zeggen dat wij verkeerde tarieven hanteren.............

 

 

Als filmmaker is het interessant om naar subtekst te kijken: oftewel naar wat niet letterlijk gezegd wordt.

En dit klinkt als: 'na 9 maanden heeft iemand daar ontdekt dat ze de rekening niet kunnen betalen'.

 

Mijn reactie als niet jurist:

 

Dossier opbouwen en zodra het kan beslag laten leggen en werkzaamheden staken.

Na 10 maanden jullie diensten gebruikt te hebben en nog geen geld om te betalen: dan is er ergens een 'lek' in hun verdienmodel. Hoe langer dat duurt, des te meer geld je aan deze 'klant' verliest.

Ze zijn blijkbaar aan het concurreren op jouw kosten.

 

Soms moet je klanten gewoon ontslaan.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me inderdaad een klant waar je vanaf wilt...

 

Maar als ik het verhaal lees hebben ze dus een deel wel betaald, zij het te laat of pas na aanmanen en weet ik wat.

 

Hoeveel van de totale rekening over die 10 maanden staat nog open? Moeten we denken aan 5 of 10 procent, of wellicht 25 of 50? Dat maakt nogal verschil qua verstandige vervolgstappen.

Link naar reactie
  • 0
Oh, dat had ik niet gezien.

 

Geen probleem. Algemene antwoorden kunnen ook nuttig zijn voor iemand die naar hetzelfde probleem googlet.

 

Aan de andere kant: ik kom hier ook wel eens weken niet. ;)

 

Van degene met het probleem verwacht ik wel dat die af en toe terugkeert om wedervragen te beantwoorden. :-)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond allemaal,

 

Excuus voor mijn late reactie. Dank jullie wel voor alle reacties. :)

 

Het probleem is er nog steeds en ivm ziekte van personeel heb ik het heel druk gehad.

 

Wij zijn bestaan nu 10 maanden en hebben niet gedacht aan betalingsvoorwaarden. Wij kennen de klant heel lang en zijn zo naïef geweest om geen betalingsvoorwaarden te hanteren.

Op de factuur zetten wij dat de klant binnen 30 dagen moet betalen. Ik heb ze meerdere malen in e-mails aangegeven dat wij ons personeel moeten betalen, onze wagens moeten tanken en rekeningen moeten betalen. Zij geven daar geen gehoor aan. Ik heb laatst gedreigd om verdere stappen te nemen en zij geven aan dat ze geen geld hebben. Dit omdat hun opdrachtgevers zelf niet betalen, hierdoor kunnen zij ons weer niet betalen. Wij willen liever ook weg bij deze klant en zijn ook op zoek naar ander werk. Ik probeer ook minder wagens in te zetten.

Ik heb een kredietwaardigheidscheck gedaan. In het rapport staat dat er hoge kans is op een faillissement bij dit bedrijf. Weet iemand hoe betrouwbaar zo een kredietwaardigheidscheck is?

Daarnaast is er toch wettelijk ook een periode om een factuur te betwisten? Er is een betaalachterstand van 10 weken en we hebben het over een héél groot bedrag.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het dan echt nog tijd wordt om je terug te trekken bij die klant. Al het werk wat je doet is dan geld erin pompen wat je straks hoogstwaarschijnlijk niet terug krijgt. Dan lijkt het mij beter om tijdelijk geen werk te hebben. Anders wordt je straks meegetrokken.

 

Er kan nog een kleine kans bestaan dat door de terugtrekking, jouw werk als prioriteit gezien wordt om te betalen. Maar zolang je niets doet is er voor hun geen noodzaak om jou te betalen (want je blijft het werk leveren).

 

Link naar reactie
  • 0

Meld je morgenochtend bij een (incasso/contractrecht-)advocaat. Dit probleem lost zich naar mijn inschatting op afstand niet van zelf op.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Zij betalen vanaf het begin al niet op tijd.
Met een verontrustend kredietwaardigheidsrapport en een betaalachterstand van tien weken is het m.i. echt wel dringend tijd voor actie. Je bent aan iets begonnen waar je beter niet aan had kunnen beginnen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ok wellicht geen tijd meer om te kijken of de relatie kan worden verbeterd. Als je moet kiezen: liever je uitstaande geld of relatie op huidige voet laten voortbestaan?

 

Het lijkt er op dat je nu moet omschakelen en zsm incasso kort geding starten om executoriale titel te halen en dan executoir beslag leggen onder (oa) zijn opdrachtgevers. Zodat het wellicht nog in jouw zakken komt en niet in die van de curator. Zsm betekent morgen de dgv eruit. Echte turbo dus. Rapport gebruiken om op hele korte termijn datum voor zitting te krijgen. Dossier voor executie klaarmaken van kvk uittreksels van partijen, contract, facturen, belangrijkste mails over de kwestie. Uitstaande hoofdsom en renteberekening duidelijk neerzetten.

Advocaat bij Coupry advocaten te Den Haag: https://www.coupry.nl/

 

Advocaat Ondernemingsrecht en Beëindiging Samenwerking

Link naar reactie
  • 0

Moet je niet beginnen om formeel het personeel en de wagens daar weg te halen?

 

Misschien dat dat ook al een trigger is om betaald te krijgen (want dan kan er vaak in één keer van alles geregeld worden).

 

Zeker als het personeel en wagens een essentieel deel is van het werk wat de klant zelf weer doet.

 

Link naar reactie
  • 0
Wij zijn bestaan nu 10 maanden en hebben niet gedacht aan betalingsvoorwaarden. Wij kennen de klant heel lang en zijn zo naïef geweest om geen betalingsvoorwaarden te hanteren.

Op de factuur zetten wij dat de klant binnen 30 dagen moet betalen.

 

Wat je op de factuur zet betekent niet zo heel veel, want een factuur is geen overeenkomst. Maar de wettelijke betalingstermijn is sinds kort 30 dagen (behalve als onderling iets anders is afgesproken), dus zelfs zonder overeenkomst moet een klant zich daaraan houden. Je kunt bij overschrijding zelfs incassokosten in rekening brengen.

 

Ik heb ze meerdere malen in e-mails aangegeven dat wij ons personeel moeten betalen, onze wagens moeten tanken en rekeningen moeten betalen. Zij geven daar geen gehoor aan. Ik heb laatst gedreigd om verdere stappen te nemen en zij geven aan dat ze geen geld hebben. Dit omdat hun opdrachtgevers zelf niet betalen, hierdoor kunnen zij ons weer niet betalen.

 

Of ze spreken de waarheid of ze komen met smoezen. Werk voor beide gevallen een scenario uit. Wat wil je doen als het het een is, wat als het het ander is?

 

Ik heb een kredietwaardigheidscheck gedaan. In het rapport staat dat er hoge kans is op een faillissement bij dit bedrijf. Weet iemand hoe betrouwbaar zo een kredietwaardigheidscheck is?

 

Dat ligt aan de partij die die check uitvoert. Er is een grote club (ik ben de naam even kwijt) die schijnbaar van elk bedrijf dat zich niet heeft aangemeld, standaard "niet kredietwaardig" zegt, wat een beetje eigenaardig zou zijn als het waar is.

 

Daarnaast is er toch wettelijk ook een periode om een factuur te betwisten?

 

Volgens deze advocaat staat daar geen standaard termijn voor, maar wordt er als de schuldeiser de factuur lange tijd niet betwist, onder omstandigheden de factuur als aanvaard beschouwd.

 

Er is een betaalachterstand van 10 weken en we hebben het over een héél groot bedrag.

 

Lijkt mij tijd voor actie.

 

Daarnaast wordt het ook eens tijd om aan leveringsvoorwaarden te denken.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

10 weken achterstand bij een samenwerking van nog geen jaar is inderdaad zorgelijk.

 

Ik denk dat je, ook gelet de rest op je posts, er van uit kunt gaan dat je klant daadwerkelijk in financiële problemen zit, en de facturen onbetaald laat uit onvermogen, niet uit onwil.

 

Uiteraard is er de mogelijkheid om de hele overeenkomst gewoon te beindigen - je haalt je wagens en chauffeurs daar weg om nog verder oplopende kosten te sparen als je geen vertrouwen meer hebt dat ze zullen betalen.

 

Wat jullie precies overeengekomen zijn weet ik niet, maar 10 weken niet betalen lijkt me een vrij duidelijke wanprestatie van hun kant als de betalingstermijn 30 dagen is (standaard indien niet anders overeengekomen).

 

Ergens kan ik me heel goed voorstellen dat je je klant niet onder de bus wilt gooien door dienstverlening te staken, maar anderzijds heb je ook jezelf te beschermen. Vraag is grofweg of je denkt dat die klant uberhaupt nog gaat betalen, of dat het daar einde verhaal is.

 

Laat betalende klanten -hoeven- geen slechte te zijn, ik heb er eentje die structureel te laat betaalt, maar wel altijd zonder morren de factuur gewoon voldoet, zij het een paar weken later dan de bedoeling is. Dat is echter een zakenrelatie die ik ook persoonlijk ken waarvan ik inmiddels wel weet 'dat het geld er gewoon komt', hoogstens de vraag wanneer.

Link naar reactie
  • 0

Ik ga al jullie adviezen op een rij zetten en overleggen met de anderen wat we gaan doen.

Wij willen weg bij de klant, omdat het al zo lang niet lekker loopt. Op een gegeven moment houdt het gewoon op. Zo komen wij elke maand in de problemen en dat willen wij niet.

 

Ik wil jullie allemaal bedanken voor adviezen en informatie. Wij gaan hier zeker wat mee doen.

Ik ben al bezig met algemene (betalings) voorwaarden.

Link naar reactie
  • 0

Beste AnoNu,

 

Tip voor een volgende keer:

Als er een tarief wordt aangevraagd, geef dan gelijk aan dat jullie tarieven op basis van een betalingstermijn X worden berekend, en vraag of ze daarmee akkoord kunnen gaan.

Langer kan ook, maar dan worden de tarieven anders (natuurlijk). ;-)

Op die manier is de betaaltermijn een mooi onderdeel van de verkooponderhandelingen, en is die direct op het netvlies van de inkoper (als het ergens onderaan een offerte staat, wordt het gewoon niet gelezen).

9 van de 10 klanten betaalt dan super netjes, zeker als de afspraken even in een mail worden gezet, en vraag om akkoord.

In het slechtste geval heb je een mooi compleet dossier voor de deurwaarder.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.