• 0

Bonnen zakelijk gebruik privéauto in administratie

Hallo allen,

 

Voor mijn eenmanszaak maak ik zakelijk gebruik van mijn privéauto en houd ik een kilometeradministratie bij.

 

Behalve het rekenen van €0,19/km aan jezelf, wil ik gebruik maken van deze regeling, het terugvragen van BTW over het zakelijke deel.

 

Nu bewaar ik hiervoor keurig (o.a.) mijn tankbonnen, maar ik loop tegen het verwerken daarvan aan. In mijn geval maak ik gebruik van Moneybird voor mijn boekhouding. Maar hoe verwerk ik nou die bonnetjes zodat alleen het percentage BTW dat ik terug mag vragen hierin terecht komt?

 

En mag ik hier eventueel gewoon één grote bon van maken per kwartaal, of moet ik ze echt één voor één inscannen en er dan een afwijkend bedrag aan hangen of iets dergelijks?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

je zult het wel achteraf moeten doen want je weet op moment van tanken nog niet wat de verhouding wordt voor dat jaar.

 

Ik vind het een draak van een regeling en ondanks dat ik ook mijn auto prive rijd gebruik ik hem ook niet.. komt ook omdat ik het ene jaar 50/50 (opdracht om de hoek) en het andere jaar 90/10 (opdracht op 100km van huis) hoop gehannis met bonnetjes voor uiteindelijk in het beste gval van 90/10 een paar honderd euro, maar bij mij meestal niet meer dan 200-300 euro..

 

Maar goed daar zit dus het euvel, elk bonnetje inboeken heeft niet zoveel zin want dan weet je nog niet zo goed de verhouding. Per kwartaal verzamelen in een spreadsheetje en dan 1x een bedrag opgeven.

Je moet nog steeds alle bonnen bewaren en verband leggen met je spreadsheetje..

 

Sommige boekhoudpakketen geven de mogelijkheid om zelf boekstukken te maken om toe te voegen aan je btw aangifte voor dit soort uitzonderingen.

 

In andere pakketten zoals moneybird moet je het gewoon via de inkoopfactuur doen om het op je aangifte te krijgen. gebruik dan de volgende werkwijze:

Stel kwartaal is totaal 1000 euro benzine ex btw (1210 incl btw) verhouding zakelijk prive is 70/30

dan kun je btw van 700 benzine aftrekken

 

1 maak een inkoopfactuur aan

2a. maak een kostenregel met 700 euro en de juiste btw code (147 euro)

2b. maak een negeatieve kostenregel voor 700 euro en zonder btw code (of code geen)

 

Door die handeling zal van het boekhoudpakket 147 euro op de aangifte zetten als voorbelasting, maar door de 2e negatieve kosten regel komt er per saldo 0 euro kosten in je boekhouding. Er ontstaat alleen een vordering op de belastingdienst die via de aangifte en betaling weer verdwijnt

 

Dit is de meest praktische manier om btw terug te vragen zonder ook kosten te boeken.

 

Link naar reactie
  • 0
Op 22-9-2018 om 20:59, ZipPotral zei:

Makes sense, bedankt! Even getest en dat werkt inderdaad.

 

Inboeken kan inderdaad maar één keer, dat ga ik ook doen. Heb het idee om de bonnetjes per maand te verzamelen en in te scannen als één A4, dat scheelt weer wat documenten.

Hoi! Ik loop hier ook tegen aan, hoe upload jij dan maandelijks de tankbonnetjes? Via Inkomend - toevoegen en dan bonnetje? En dan upload je gewoon je A4 met bonnetjes?

 

Alvast dank!

 

Met vriendelijk groet,

 

Shanna

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
On 22/09/2018 at 15:23, Roel J said:

je zult het wel achteraf moeten doen want je weet op moment van tanken nog niet wat de verhouding wordt voor dat jaar.

 

Ik vind het een draak van een regeling en ondanks dat ik ook mijn auto prive rijd gebruik ik hem ook niet.. komt ook omdat ik het ene jaar 50/50 (opdracht om de hoek) en het andere jaar 90/10 (opdracht op 100km van huis) hoop gehannis met bonnetjes voor uiteindelijk in het beste gval van 90/10 een paar honderd euro, maar bij mij meestal niet meer dan 200-300 euro..

 

Maar goed daar zit dus het euvel, elk bonnetje inboeken heeft niet zoveel zin want dan weet je nog niet zo goed de verhouding. Per kwartaal verzamelen in een spreadsheetje en dan 1x een bedrag opgeven.

Je moet nog steeds alle bonnen bewaren en verband leggen met je spreadsheetje..

 

Sommige boekhoudpakketen geven de mogelijkheid om zelf boekstukken te maken om toe te voegen aan je btw aangifte voor dit soort uitzonderingen.

 

In andere pakketten zoals moneybird moet je het gewoon via de inkoopfactuur doen om het op je aangifte te krijgen. gebruik dan de volgende werkwijze:

Stel kwartaal is totaal 1000 euro benzine ex btw (1210 incl btw) verhouding zakelijk prive is 70/30

dan kun je btw van 700 benzine aftrekken

 

1 maak een inkoopfactuur aan

2a. maak een kostenregel met 700 euro en de juiste btw code (147 euro)

2b. maak een negeatieve kostenregel voor 700 euro en zonder btw code (of code geen)

 

Door die handeling zal van het boekhoudpakket 147 euro op de aangifte zetten als voorbelasting, maar door de 2e negatieve kosten regel komt er per saldo 0 euro kosten in je boekhouding. Er ontstaat alleen een vordering op de belastingdienst die via de aangifte en betaling weer verdwijnt

 

Dit is de meest praktische manier om btw terug te vragen zonder ook kosten te boeken.

 


Misschien een gekke vraag, ik heb in moneybird ook mijn zakelijke bank gekoppeld waardoor alle transacties worden ingeladen. Tanken doe ik ook zakelijk betalen, wat doe ik met deze transactieregel? Want als ik dit wegboek onder een grootboekcode als “vervoerskosten”, dan is het van mijn winst af. Of moet ik de transactie anders wegboeken onder mom van “prive opname” en dan eens per kwartaal de door jou geschreven instructies uitvoeren? 
 

en als ik bovenstaande uitvoer, kan ik dit combineren met 0,19 cent per gereden zakelijke kilometers? Volgens mij niet, als ik voor de 0,19 cent per kilometer ga opnemen in mn administratie, mag ik geen gebruik maken van BTW aftrek van de tank/reparatie/parkeerkosten. Eens?
 

alvast dank!

aangepast door MaikelT
Kleine toevoeging
Link naar reactie
  • 1

Hallo MaikelT,

 

Welkom op HL.

 

Als jij je auto privé rijdt dan zijn de kosten van tanken inderdaad privéopnames. je zou dan inderdaad 1x per kwartaal die correctie kunnen doen.

 

De BTW op de benzinekosten (maar ook van onderhoud) mag aftrekken bovenop de 19 cent.

 

Omdat je de auto privé rijd moet je alle kosten privé betalen en daarvoor mag je de standaard 19 cent aftrekken. maar de BTW over die kosten mag je voor het zakelijk deel wel nog terugvragen bij de belastingdienst, daarvoor is die boeking bedoeld. Dit heeft verder geen invloed op je winst. Je draagt alleen minder BTW af aan de belastingdienst.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.