• 0

Bedrijfsspullen voorbelasting verkopen op marktplaats?

Goedemorgen!

 

Ik heb al even gezocht op het forum, ik kan het alleen niet vinden, vandaar dat ik het hier vraag.

 

Ik wil een aantal bedrijfsspullen verkopen via marktplaats, omdat ik deze niet meer gebruik voor mijn bedrijf. Deze spullen heb ik destijds gekocht en van deze spullen heb ik de BTW teruggevraagd. De meeste van deze artikelen hebben een waarde onder de 450 euro, het zijn dus geen zogenoemde investeringen.

 

Ik neem aan dat ik bij verkoop van deze (2e hands) spullen de btw moet betalen. Moet ik dan voor de particulier die spullen van mij koopt een factuur schrijven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jeroen27,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Zie factuureisen op de site van de Belastingdienst.

 

Vereenvoudigde factuur of bon bij verkopen tot 100 EURO excl. BTW volgens mij. BD schrijft 100 EURO incl. BTW. Ik zou dat laatste veiligheidshalve dan maar gewoon aanhouden (kwestie van beter onderhandelen of bundelen (bijverkopen) als verkopende partij! ;)

 

Zijn er aankopen (investeringen) die je wel geactiveerd hebt?

 

Je moet in ieder geval omzetbelasting afdragen op verkopen (dat is gewoon omzet)...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dixit fiscus:

 

Verkoopt u goederen of diensten aan particulieren? Dan bent u niet verplicht een factuur uit te reiken, met uitzondering van de volgende situaties:

 

[*]U bent een groothandel in levensmiddelen, tabaksproducten, tandheelkundige grondstoffen of (onderdelen van) tandtechnische werken en ten minste 80% van uw afnemers is ondernemer.

[*]U levert een nieuw of bijna nieuw vervoermiddel aan een afnemer in een ander EU-land.

[*]Uw levering is een afstandsverkoop.

 

Een afstandsverkoop lijkt voor de belastingdienst te beteken: verkoop over de grens.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Branko, zie ook deze, maar ik had inderdaad beter een stapje hoger binnen de site van de Belastingdienst kunnen verwijzen. Je zult sowieso zelf aan btw-berekening moeten doen. Ook als detailhandelaar.

 

Jeroen27, zoek hier of elders dan even op zoiets als 'afschrijven en (des)investeren'.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.