Ik heb een startende eenmanszaak met dit jaar gelukkig veel winst. Ik kijk (mede) daarom naar het aanschaffen van een elektrische auto en/of motorfiets. Ik wil daarop maximaal afschrijven in 2018 om de IB zo gunstig mogelijk te maken. Klopt mijn uitzoekwerk?
Op een elektrische auto kan ik MIA en Willekeurige afschrijving toepassen, uitgaande van een auto van 40.000 ex. BTW en een normale restwaarde van 20% na 5 jaar. Kan ik dan eenmalig in 2018 aftrekken van de winst;
MIA - 36% (eur 14.400)
Willekeurige afschrijving - 80% (eur 32.000)
= een totaal van 116%, eur 46400, welke af gaat van de winst voor IB
Bij een elektrische motor kan ik ook gebruik van de KIA maken, wat neer komt (bij 40.000 ex btw) op
MIA - 36% (eur 14.400)
MIA - 285 (eur 11.200)
= totaal van 144%, eur 57.600
Mijn vraag is, of mijn zoek en rekenwerk klopt. En daarmee een elektrische auto gunstig is en een motor bizar gunstig om te kopen en direct in 1 keer alles af te schrijven?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
b_man
b_man
Ik heb een startende eenmanszaak met dit jaar gelukkig veel winst. Ik kijk (mede) daarom naar het aanschaffen van een elektrische auto en/of motorfiets. Ik wil daarop maximaal afschrijven in 2018 om de IB zo gunstig mogelijk te maken. Klopt mijn uitzoekwerk?
Op een elektrische auto kan ik MIA en Willekeurige afschrijving toepassen, uitgaande van een auto van 40.000 ex. BTW en een normale restwaarde van 20% na 5 jaar. Kan ik dan eenmalig in 2018 aftrekken van de winst;
MIA - 36% (eur 14.400)
= een totaal van 116%, eur 46400, welke af gaat van de winst voor IB
Bij een elektrische motor kan ik ook gebruik van de KIA maken, wat neer komt (bij 40.000 ex btw) op
MIA - 36% (eur 14.400)
MIA - 285 (eur 11.200)
= totaal van 144%, eur 57.600
Mijn vraag is, of mijn zoek en rekenwerk klopt. En daarmee een elektrische auto gunstig is en een motor bizar gunstig om te kopen en direct in 1 keer alles af te schrijven?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/59241-elektrische-motor-versus-elektrische-auto-kiamia-willekeurige-afschrijving/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
11 antwoorden op deze vraag