• 0

Elektrische Motor versus Elektrische Auto, KIA,MIA + Willekeurige afschrijving

Ik heb een startende eenmanszaak met dit jaar gelukkig veel winst. Ik kijk (mede) daarom naar het aanschaffen van een elektrische auto en/of motorfiets. Ik wil daarop maximaal afschrijven in 2018 om de IB zo gunstig mogelijk te maken. Klopt mijn uitzoekwerk?

 

Op een elektrische auto kan ik MIA en Willekeurige afschrijving toepassen, uitgaande van een auto van 40.000 ex. BTW en een normale restwaarde van 20% na 5 jaar. Kan ik dan eenmalig in 2018 aftrekken van de winst;

MIA - 36% (eur 14.400)

Willekeurige afschrijving - 80% (eur 32.000)

= een totaal van 116%, eur 46400, welke af gaat van de winst voor IB

 

Bij een elektrische motor kan ik ook gebruik van de KIA maken, wat neer komt (bij 40.000 ex btw) op

MIA - 36% (eur 14.400)

MIA - 285 (eur 11.200)

Willekeurige afschrijving - 80% (eur 32.000)

= totaal van 144%, eur 57.600

 

Mijn vraag is, of mijn zoek en rekenwerk klopt. En daarmee een elektrische auto gunstig is en een motor bizar gunstig om te kopen en direct in 1 keer alles af te schrijven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Excuses voor de verwarring over willekeurige afschrijving. Ik baseer mij inderdaad op het gegeven dat ik start ben (WASO) en niet op de vamil (welke niet van toepassing is). Mijn vragen kort uitgesplitst zijn daarmee;

 

-Is dat juist, mag ik idd 80% in 2018 afschrijven o.b.v. willekeurige afschrijving startende ondernemer, WASO?

-En is het juist dat ik daar 'bovenop' de KIA en MIA mag toepassen en daardoor in principe meer dan 100% afschrijf?

-En is het juist dat de KIA niet meer voor de auto, maar nog wel voor de motor van toepassing is?

Link naar reactie
  • 0

1. Zoals gezegd, willekeurige afschrijving geldt niet voor een personenauto,

wel voor een motor (tot de geschatte restwaarde).

WASO geldt alleen voor investeringen, waarop KIA van toepassing is.

2. KIA en MIA vormen geen (extra) afschrijving maar een belastingkorting.

Deze blijven dan ook buiten de boekhouding.

3. KIA geldt niet voor een personenauto, wel voor een motor.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

maar naast deze gouden bergen berekening om 1 jaar geen belasting te hoeven betalen..

 

zou ik ook serieus kijken naar scenario's waarbij je niet alles in het startjaar afschrijft..

juist als je ook KIA en MIA ontvangt krijg je al een flinke korting waardoor je winst al sterk gedrukt wordt en de extra afschrijving tegen het laagste belastingtarief gaat.

 

Afhankelijk van de winsthoogte en andere aftrekposten in je IB aangifte kan het voordeliger zijn om juist weinig af te schrijven en pas volgend jaar veel willekeurig af te schrijven. om zo gebruik te maken van het top tarief.

 

Link naar reactie
  • 0

Zeker bedankt voor de suggestie. Het afschrijven in 2019,2020 had ik meegewogen, maar is ongunstig. De gouden bergen berekening komt voort uit het gegeven dat 2018 een goud jaar is.

Hierdoor valt ook extra snelle afschrijving niet in het laagste, maar volledig in het hoogste tarief.

Volgend jaar zal de omzet, door gebrek aan eenmalige meevallers van dit jaar, juist een stuk lager uitvallen en komt extra veel afschrijven in 2019,2020 juist in een lager tarief.

Link naar reactie
  • 0

Ik zit met dezelfde vraag, of de MIA bovenop de afschrijving ligt welke je sowieso mag aftrekken.

 

Het antwoord wat gegeven is, geeft voor mij nog geen volledige duidelijkheid.

 

Als je de MIA niet als extra aftrekpost mag behandelen, wat is de meerwaarde hier dan van voor een eenmanszaak? Alle aftrekposten liggen toch in de 52%, dus waar geeft de MIA dan een voordeel met zijn 36%? Voor een BV snap ik het waar je 25% winstbelasting hebt...

 

Betekend dit dat dat een MIA regeling nooit voordelig is voor een eenmanszaak? Dat lijkt me ook stug.

Het lijkt me daarom, gezien het een subsidie betreft, dat je die 36% van de aanschaf wel degelijk als extra aftrekpost mag hanteren, en daarnaast ook nog 'gewoon' de volledige aanschaf (of de afschrijving) mag aftrekken van je jaaromzet.

 

Of zie ik dit fout?

Link naar reactie
  • 0

@Elbizarre,

 

MIA komt bovenop de reguliere afschrijving.

 

Waar de verwarring vandaan komt is willekeurig afschrijven (als starter of via de Vamil). Als de aftrekposten KIA en MIA al zorgen voor een lage fiscale winst dan loont het vaak om via de willekeurige afschrijving in datzelfde jaar minder af te schrijven en de afschrijving juist door te schuiven naar latere jaren.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.