Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
tippi1

Voorraad weggegooid journaalpost

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Op het moment dat ik voorraad inkoop dan is mijn journaalpost

7000 Inkopen (W&V)

Aan Bank (Balans)

En op 31-12 tel ik mijn voorraad en boek ik die op rekening 3000 Voorraad (Balans)

Nu vraag ik mij het volgende af:

Ik heb nu voorraad die ik weg moet gooien. Als ik op internet ga lezen dan mag je dat boeken onder afwaardering van de voorraad dus

4000 Afwaardering voorraad

Aan 3000 Voorraad

Maar je hebt al een keer de kosten voor de inkoop genomen op rekening 7000 inkopen. Mag je deze kosten dan nog een keer nemen op rekening 4000? Ik denk het niet maar jullie kunnen mij het vast uitleggen hoe het wel zit :)

Oh ja en als ik gewoon de voorraad verminder met hetgeen wat ik weggegooid heb, dan loop ik toch alleen de btw mis die ik terug kan vragen?

nee je mag niet nog een keer kosten nemen.

Die journaalpost gaat er van uit dat je het hele jaar door de voorraadrekening muteert voor elke inkoop en verkoop. Als je dat doet dan moet je als blijkt dat je iets kwijt bent of weggooid die voorraad afboeken.

wat jij doet is een vereenvoudigde methode gebruiken waarbij je 1x per jaar de voorraadrekening muteert door na telling van je voorraad de waarde aan te passen.

Daardoor zitten alle handelingen al verwerkt. je hebt alleen geen inzage in wat je hebt weggegooid of weggegeven.

En btw vraag je terug op moment van inkoop dus je loopt niks mis als je iets weggooid. je hebt de btw al teruggekregen.

Ah top bedankt voor je antwoord!

Ik hou zelf een bestandje bij met de voorraad die er op 31-12 is, daaronder zet ik wat ik weggegooid heb gedurende het jaar en dan haal ik van elkaar af. Wat er overblijft is mijn voorraad op 31-12. Dit doe ik dus goed en loop niks mis qua kostenpost of btw ;)

`

Maar ik kan het ook rechtstreeks van de voorraad afboeken dan? Want dan hoef ik het niet meer apart bij te houden. Alles wat ik weg wil gooien boek ik uit en daarmee is het ook opgelost? En dan kan ik altijd nog voor mezelf bepalen of ik het bij wil houden in een apart bestandje toch?

Ik snap het probleem niet zo goed.

Je neemt 1 keer per jaar de voorraad op en het verschil muteer je op inkopen (of mutatie voorraad).

De weggegooide voorraad zit daar dan toch niet meer in?

Dan hoef je die toch ook niet apart te boeken.

(door de voorraadmutatie verdwijnt de weggegooide voorraad vanzelf uit de boekhouding.)

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.