• 0

Voorraad weggegooid journaalpost

Hallo allemaal,

 

Op het moment dat ik voorraad inkoop dan is mijn journaalpost

7000 Inkopen (W&V)

Aan Bank (Balans)

 

En op 31-12 tel ik mijn voorraad en boek ik die op rekening 3000 Voorraad (Balans)

 

Nu vraag ik mij het volgende af:

Ik heb nu voorraad die ik weg moet gooien. Als ik op internet ga lezen dan mag je dat boeken onder afwaardering van de voorraad dus

4000 Afwaardering voorraad

Aan 3000 Voorraad

 

Maar je hebt al een keer de kosten voor de inkoop genomen op rekening 7000 inkopen. Mag je deze kosten dan nog een keer nemen op rekening 4000? Ik denk het niet maar jullie kunnen mij het vast uitleggen hoe het wel zit :)

 

Oh ja en als ik gewoon de voorraad verminder met hetgeen wat ik weggegooid heb, dan loop ik toch alleen de btw mis die ik terug kan vragen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

nee je mag niet nog een keer kosten nemen.

 

Die journaalpost gaat er van uit dat je het hele jaar door de voorraadrekening muteert voor elke inkoop en verkoop. Als je dat doet dan moet je als blijkt dat je iets kwijt bent of weggooid die voorraad afboeken.

 

wat jij doet is een vereenvoudigde methode gebruiken waarbij je 1x per jaar de voorraadrekening muteert door na telling van je voorraad de waarde aan te passen.

Daardoor zitten alle handelingen al verwerkt. je hebt alleen geen inzage in wat je hebt weggegooid of weggegeven.

 

En btw vraag je terug op moment van inkoop dus je loopt niks mis als je iets weggooid. je hebt de btw al teruggekregen.

Link naar reactie
  • 0

Ah top bedankt voor je antwoord!

 

Ik hou zelf een bestandje bij met de voorraad die er op 31-12 is, daaronder zet ik wat ik weggegooid heb gedurende het jaar en dan haal ik van elkaar af. Wat er overblijft is mijn voorraad op 31-12. Dit doe ik dus goed en loop niks mis qua kostenpost of btw ;)

`

Maar ik kan het ook rechtstreeks van de voorraad afboeken dan? Want dan hoef ik het niet meer apart bij te houden. Alles wat ik weg wil gooien boek ik uit en daarmee is het ook opgelost? En dan kan ik altijd nog voor mezelf bepalen of ik het bij wil houden in een apart bestandje toch?

Link naar reactie
  • 0

Ik snap het probleem niet zo goed.

Je neemt 1 keer per jaar de voorraad op en het verschil muteer je op inkopen (of mutatie voorraad).

De weggegooide voorraad zit daar dan toch niet meer in?

Dan hoef je die toch ook niet apart te boeken.

(door de voorraadmutatie verdwijnt de weggegooide voorraad vanzelf uit de boekhouding.)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.