• 0

Ondernemen buiten EU

Beste HL’ers,

 

Fiscale vraag na een gesprek met de BD;

 

Mijn reisbureau (NL eenmanszaak) heeft in NL een partij motoren gekocht en deze getransporteerd naar Nieuw Zeeland waar deze waren verhuurd aan mijn touroperator ( NZ eenmanszaak) om reizen aldaar uit te voeren.

 

Mijn Nederlandse eenmanszaak verkocht de reizen, mijn buitenlandse eenmanszaak voerde ze uit. De winst werd verdeeld. Dat was het plan.

 

Ik had de motoren in NL op de balans staan en schreef daar op af. Eerder dit jaar ben ik na 2 jaar de onderneming gestaakt en heb ik de motoren met verlies verkocht.

 

In de afwikkeling met de BD stelt de BD zich op het standpunt dat ik niet de keuze had om de motoren op mijn balans in NL te houden, maar dat ze onder mijn buitenlandse eenmanszaak hadden moeten vallen omdat ze niet in NL waren. Dit zou uiteraard geen gunstige uitkomst zijn; in Nederland heb ik genoeg andere inkomsten om het verlies mee te verrekenen, ik het buitenland is dat nu en in de toekomst niet het geval.

 

Heeft de BD gelijk in deze stelling? En zo ja, zijn er mogelijkheden om dit verlies toch op een of andere manier naar NL te kunnen halen?

 

Dank voor het meedenken,

Mark

 

www.rondvaartzwolle.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Naast het fiscale aspect, mag een Nederlandse eenmanszaak juridisch gezien motorvoertuigen verhuren in een/het (dit) buitenland?

 

Waarom heeft de Nederlandse eenmanszaak de motoren niet teruggehaald voor verdere verhuur of verkoop alhier?

 

Wat waren precies de verhuurvoorwaarden en wie was dan kentekenhouder/verzekerde?

 

Dit is zo ongeveer een vraag voor één van de Big Four aangezien je ook niet alle bekende details vermeldt.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Mogelijk helemaal niet relevant, maar is het verkoopverlies dan verrekend met de verhuuropbrengsten? En waar is dan afgeschreven op deze motorvoertuigen?

 

Waarom zou een Nederlandse EMZ ooit motoren aanschaffen en gaan verhuren in een buitenland onder de wetenschap of aanname dat dit risicovol/verlieslatend zou kunnen zijn?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Mijn reisbureau (eenmanszaak) heeft in NL een partij motoren gekocht en deze getransporteerd naar het buitenland waar deze waren verhuurd aan mijn touroperator om reizen aldaar uit te voeren.

 

Ik had de motoren in NL op de balans staan en schreef daar op af. Eerder dit jaar ben ik na 2 jaar de onderneming gestaakt en heb ik de motoren met verlies verkocht.

 

In de afwikkeling met de BD stelt de BD zich op het standpunt dat ik niet de keuze had om de motoren op mijn balans in NL te houden, maar dat ze onder mijn buitenlandse eenmanszaak hadden moeten vallen omdat ze niet in NL waren.

Ik zie geen geen enkel probleem om de Nederlandse bedrijfsmiddelen in het buitenland te verhuren.

 

Wel heeft het gevolgen voor de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. U heeft geen recht op investeringsaftrek voor bedrijfsmiddelen die zijn bestemd voor verhuur of voor gebruik in het buitenland.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Heeft de BD gelijk in deze stelling? En zo ja, zijn er mogelijkheden om dit verlies toch op een of andere manier naar NL te kunnen halen?

 

Nou, dat is nogal maatwerk...

 

Met dit soort "merkwaardige constructies" zal je toch niet echt op een forum terecht kunnen (ja, je kan er wel terecht - maar niemand kan jouw precieze situatie goed inschatten zomaar, lijkt mij dan).

Zou je toch iemand (een pro dus - als het de moeite waard is dan) met verstand in de arm moeten nemen denk ik.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
Waarom zou een Nederlandse EMZ ooit motoren aanschaffen en gaan verhuren in een buitenland onder de wetenschap of aanname dat dit risicovol/verlieslatend zou kunnen zijn?
Het is zelfs één van de vele “voorwaarden” om als ondernemer voor de inkomstenbelasting bestempeld te worden.

 

“Loopt u 'ondernemersrisico'?

Bestaat er een kans dat uw opdrachtgevers niet betalen? Gebruikt u uw goede naam voor de uitoefening van uw werkzaamheden? Bent u afhankelijk van de vraag naar en het aanbod van uw producten en diensten? Loopt u 'ondernemersrisico', dan hebt u waarschijnlijk een onderneming.”

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.