• 0

Chinese freight forwarders aanraders?

Beste mensen,

 

Chinese freight forwarders zijn vaak goedkoper dan lokale freight forwarders. Oplichterspraktijken komen echter bij Chinese freight forwarders veel vaker voor, heb ik mij laten vertellen.

 

Dat neemt niet weg dat er vast vele zijn die gewoon legitiem zijn en je niet oplichten.

 

Ik weet echter niet hoe ik goede Chinese freight forwarders kan vinden. Kunnen jullie wellicht mij een paar aanraden? Ik zoek vooral freight forwarders die ook via de spoor kunnen verzenden, maar via de zee is ook prima.

 

Alvast bedankt!

 

-xbcc

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Goran,

 

Heb je ook nagedacht over de zaken die na aankomst in Nederland nog moeten gebeuren? Want dit kan een Chinese partij niet zonder hulp van lokale agent.

 

Heb je dit ergens gehoord dat ze goedkoper zijn? En zijn er dan wel appels met appels vergeleken?

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Goran,

 

Chinese forwarders zijn inderdaad goedkoper als je alleen de zeevrachtprijs in USD vergelijkt. Als je alle kosten bij elkaar optelt kom je in de meeste gevallen bedrogen uit. Zoek hier in het forum en in Google maar eens naar CISF (China Import Service Fee). Bovendien heb je er geen invloed op wie je goederen in de haven van aankomst afhandelt en verschijnen er kosten op de rekening die normaal bij boekingen via een Nederlandse vervoerder niet voorkomen of exorbitant hoog zijn.

 

Denk ook eens aan de verzekering van de zending. Als die door een Chinese vervoerder geregeld wordt en er gebeurt wat waarvoor je de verzekering moet aanspreken, kom je mogelijk tot de ontdekking dat de dekking minimaal is en net dat schadegeval niet gedekt is. Ook als de schade gedekt is, kan het lang duren voordat je je geld krijgt. In het bijzonder bij averij-grosse kunnen er grote problemen ontstaan omdat de goederen pas vrijgegeven worden als jij je evenredige deel van de schade aan het schip hebt meebetaald. Aangezien de uitkering van een Chinese verzekering lang duurt kun je behoorlijk wat geld voor lange tijd kwijt zijn. Als je in China moet gaan procederen met de verzekering, duurt het nog langer en wordt het alleen maar duurder. Dat soort problemen heb je niet als je een Nederlandse vervoerder opdracht geeft voor transport van de goederen vanaf China (EXW of FOB).

 

Met een Chinese forwarder in zee gaan is voor mij Penny wise, pound foolish.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Hoi Goran,

 

Heb je ook nagedacht over de zaken die na aankomst in Nederland nog moeten gebeuren? Want dit kan een Chinese partij niet zonder hulp van lokale agent.

 

Heb je dit ergens gehoord dat ze goedkoper zijn? En zijn er dan wel appels met appels vergeleken?

 

Groeten,

 

Roy

 

Hallo Goran,

 

Chinese forwarders zijn inderdaad goedkoper als je alleen de zeevrachtprijs in USD vergelijkt. Als je alle kosten bij elkaar optelt kom je in de meeste gevallen bedrogen uit. Zoek hier in het forum en in Google maar eens naar CISF (China Import Service Fee). Bovendien heb je er geen invloed op wie je goederen in de haven van aankomst afhandelt en verschijnen er kosten op de rekening die normaal bij boekingen via een Nederlandse vervoerder niet voorkomen of exorbitant hoog zijn.

 

Denk ook eens aan de verzekering van de zending. Als die door een Chinese vervoerder geregeld wordt en er gebeurt wat waarvoor je de verzekering moet aanspreken, kom je mogelijk tot de ontdekking dat de dekking minimaal is en net dat schadegeval niet gedekt is. Ook als de schade gedekt is, kan het lang duren voordat je je geld krijgt. In het bijzonder bij averij-grosse kunnen er grote problemen ontstaan omdat de goederen pas vrijgegeven worden als jij je evenredige deel van de schade aan het schip hebt meebetaald. Aangezien de uitkering van een Chinese verzekering lang duurt kun je behoorlijk wat geld voor lange tijd kwijt zijn. Als je in China moet gaan procederen met de verzekering, duurt het nog langer en wordt het alleen maar duurder. Dat soort problemen heb je niet als je een Nederlandse vervoerder opdracht geeft voor transport van de goederen vanaf China (EXW of FOB).

 

Met een Chinese forwarder in zee gaan is voor mij Penny wise, pound foolish.

 

Bedankt voor jullie reacties.

 

Ik heb FOB quote van de leverancier gekregen, dat betekent dat zij de vracht en export customs clearance en dergelijke verzorgen tot aan de haven in China. Dat is dus geregeld.

 

Verder heb ik quotes gekregen van Chinese forwarders voor transport vanaf de haven in China tot aan mijn deur in Nederland. Dan hebben de forwarders toch ook rekening gehouden met wat er in Nederland nog moet gebeuren en dat aan mij doorberekent in de quotes?

 

Of willen jullie zeggen dat vaak nog extra kosten bij komen die ze eerst niet hebben genoemd?

 

Verder heb ik op aanraden van ChinaTradeConsult dus op de forum gezocht naar CISF en ik kreeg topics over mensen die tot aan de haven in China hebben geimporteerd en zo nog allerlei kosten moeten betalen bij de processen die op de haven in Rotterdam pas plaatsvinden. Dat is toch hier niet ter sprake aangezien ik een quote krijg tot aan mijn deur?

 

Ik heb ook een shipping quote gekregen van mijn leverancier. Die gaan toch niet in zee met freight forwarders die je min of meer oplichten met extra kosten die ze pas noemen als de vracht in Nederland is aangekomen?

 

Verder moet ik inderdaad nadenken over de verzekering.

 

Ik hoor graag van jullie, misschien moet ik inderdaad de hogere kosten nemen en een Nederlandse expediteur inschakelen.

 

Bedankt!

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Verder heb ik quotes gekregen van Chinese forwarders voor transport vanaf de haven in China tot aan mijn deur in Nederland. Dan hebben de forwarders toch ook rekening gehouden met wat er in Nederland nog moet gebeuren en dat aan mij doorberekent in de quotes?

 

Of willen jullie zeggen dat vaak nog extra kosten bij komen die ze eerst niet hebben genoemd?

 

 

Ik zou er niet van uitgaan dat die offerte "All In " is. Als er in de offerte niet expliciet staat dat het inclusief THC (Terminal Handling Charges), Inklaring, eventueel extra transport naar een andere terminal, douane inspectie van de goederen en transportverzekering is, heb je kans dat deze kosten nog berekend worden. Wat je in ieder geval zult moeten betalen zijn de invoerrechten (als die er op zitten) en de invoeromzetbelasting (BTW).

 

 

Verder heb ik op aanraden van ChinaTradeConsult dus op de forum gezocht naar CISF en ik kreeg topics over mensen die tot aan de haven in China hebben geimporteerd en zo nog allerlei kosten moeten betalen bij de processen die op de haven in Rotterdam pas plaatsvinden. Dat is toch hier niet ter sprake aangezien ik een quote krijg tot aan mijn deur?

 

 

Ga daar niet van uit als dat niet duidelijk op de offerte staat. Het kan zijn dat het een offerte is voor alleen het vervoer.

 

 

Ik heb ook een shipping quote gekregen van mijn leverancier. Die gaan toch niet in zee met freight forwarders die je min of meer oplichten met extra kosten die ze pas noemen als de vracht in Nederland is aangekomen?

 

 

Als je weet dat sommige Chinese forwarders de leveranciers een aanbrengpremie betalen, kun je op je sloffen aanvoelen hoe betrouwbaar dat soms is.

 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Hoi Goran,

 

Als je denkt dat alles zo geregeld is waarom stel je dan de vraag? Wanneer het goed geregeld is zou er weinig verschil moeten zitten tussen een Chinese expediteur en een uit Nederland. Want de Chinees heeft ook een Nederlandse partij nodig om zaken aan deze kant te regelen. Dus of het goedkoper is en of het veilig is kan ik niet inschatten want daarvoor missen we veel te veel details.

 

Mocht je vergelijkend onderzoek hebben gedaan en er is echt een serieus verschil dan zou ik me afvragen wat de catch is. Als het klinkt en lijkt op een hond dan is het vaak een hond, en dat is ook van toepassing bij aanbiedingen die te mooi klinken om waar te zijn.

 

Succes,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Als de brandstofprijzen stijgen (wat nu het geval is) valt de rekening in Nederland meestal ook hoger uit. Als je met een gerenommeerd Chinees bedrijf werkt zal het risico redelijk zijn, maar hoe weet jij dat?

Als alles in Rotterdam vast komt te staan (of andere EU-zeehaven) dan loopt de prijs per dag op.

 

Advies zoals meerderen al beschreven: Zoek een partij die huis-huis LCL/ FCL levert inclusief alle kosten, conform de officiële incoterm en misschien is het ook prettig te weten waar de vracht zich bevindt?

[mod edit: contactverzoek en mailadres verwijderd]

Succes & Groet, Ton

 

Consulting & forwarding in de logistiek, transportanalyses, inkoop (benchmark) van transport, ondersteunend of sturend in tenders/ aanbestedingen & salesondersteuning

Link naar reactie
  • 0

 

Ik zou er niet van uitgaan dat die offerte "All In " is. Als er in de offerte niet expliciet staat dat het inclusief THC (Terminal Handling Charges), Inklaring, eventueel extra transport naar een andere terminal, douane inspectie van de goederen en transportverzekering is, heb je kans dat deze kosten nog berekend worden. Wat je in ieder geval zult moeten betalen zijn de invoerrechten (als die er op zitten) en de invoeromzetbelasting (BTW).

 

..................

 

Als je weet dat sommige Chinese forwarders de leveranciers een aanbrengpremie betalen, kun je op je sloffen aanvoelen hoe betrouwbaar dat soms is.

 

 

Heel erg bedankt, hier kan ik zeker wat mee. Ik zal de freight forwarders duidelijk vragen of deze kosten inbegrepen zijn. De quotes die ik heb ontvangen vermelden wel allemaal duidelijk en expliciet dat het tot aan mijn deur is met vermelding van het bestemmingsadres.

 

Heb je toevallig een idee over of Chinese freight forwarders die bij FIATA (fiata.com) aangesloten zijn nu veel credibiliteit winnen omdat ze daarbij aangesloten zijn?

 

Hoi Goran,

 

Als je denkt dat alles zo geregeld is waarom stel je dan de vraag? Wanneer het goed geregeld is zou er weinig verschil moeten zitten tussen een Chinese expediteur en een uit Nederland. Want de Chinees heeft ook een Nederlandse partij nodig om zaken aan deze kant te regelen. Dus of het goedkoper is en of het veilig is kan ik niet inschatten want daarvoor missen we veel te veel details.

 

Mocht je vergelijkend onderzoek hebben gedaan en er is echt een serieus verschil dan zou ik me afvragen wat de catch is. Als het klinkt en lijkt op een hond dan is het vaak een hond, en dat is ook van toepassing bij aanbiedingen die te mooi klinken om waar te zijn.

 

Succes,

 

Roy

 

Hallo Roy,

 

De reden dat ik het vraag is omdat ik er niet zeker van ben, anders had ik deze topic niet geopend. Ik luister met open oor naar jullie mening/adviezen/ervaringen.

 

Ik heb ook zeker Nederlandse expediteurs benaderd, maar ik wil niet voor de rest van mijn leven Chinese forwarders negeren zonder dat ik genoeg overtuigd ben dat ik er absoluut niet mee in zee moet gaan.

 

De reden dat Chinese forwarders goedkoper naar mijn mening goedkoper zijn is omdat in China de arbeidslonen over het algemeen lager is, dus de delen waarvoor de Chinese forwarder de Nederlandse partij niet nodig heeft is goedkoper en zo kun je uiteindelijk goedkoper uit komen.

 

Maar misschieb heb ik het helemaal verkeerd? Dan hoor ik dat graag.

 

En dan heb ik het over goedkoper in de zin van 100 USD per 1 cbm bijvoorbeeld.

 

 

 

Als de brandstofprijzen stijgen (wat nu het geval is) valt de rekening in Nederland meestal ook hoger uit. Als je met een gerenommeerd Chinees bedrijf werkt zal het risico redelijk zijn, maar hoe weet jij dat?

Als alles in Rotterdam vast komt te staan (of andere EU-zeehaven) dan loopt de prijs per dag op.

 

[mod edit: contactverzoek en reactie daarop verwijderd]

Link naar reactie
  • 0

 

Heb je toevallig een idee over of Chinese freight forwarders die bij FIATA (fiata.com) aangesloten zijn nu veel credibiliteit winnen omdat ze daarbij aangesloten zijn?

 

Een klein deel van onze werkzaamheden is het organiseren van het transport voor de klanten waarvoor wij sourcing en orderafwikkeling regelen. Voor het transport bestaat bij ons nog steeds geen behoefte (lees vertrouwen) dit met een Chinese forwarder te doen. Trek daaruit zelf je conclusies.

 

En dan heb ik het over goedkoper in de zin van 100 USD per 1 cbm bijvoorbeeld.

 

Bedoel je hier dat als je 20 cbm hebt het met een Chinese forwarder 2.000 USD goedkoper is? Dan verwijs ik je naar het commentaar van Blous "Als het klinkt en lijkt ....."

 

Als je maar 1 cbm goederen in het total hebt en dat al 100 USD goedkoper is, zitten er geen THC, inklaringskosten etc. in. Die komen er dan beslist nog bij.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

 

Heb je toevallig een idee over of Chinese freight forwarders die bij FIATA (fiata.com) aangesloten zijn nu veel credibiliteit winnen omdat ze daarbij aangesloten zijn?

 

Een klein deel van onze werkzaamheden is het organiseren van het transport voor de klanten waarvoor wij sourcing en orderafwikkeling regelen. Voor het transport bestaat bij ons nog steeds geen behoefte (lees vertrouwen) dit met een Chinese forwarder te doen. Trek daaruit zelf je conclusies.

 

En dan heb ik het over goedkoper in de zin van 100 USD per 1 cbm bijvoorbeeld.

 

Bedoel je hier dat als je 20 cbm hebt het met een Chinese forwarder 2.000 USD goedkoper is? Dan verwijs ik je naar het commentaar van Blous "Als het klinkt en lijkt ....."

 

Als je maar 1 cbm goederen in het total hebt en dat al 100 USD goedkoper is, zitten er geen THC, inklaringskosten etc. in. Die komen er dan beslist nog bij.

 

Bedankt voor je reactie.

 

Nee, dat bedoel ik niet. Ik had het beter kunnen formulere. Als ik 1 cbm stuur dan is de Chinees tot nu toe ongeveer 100 USD goedkoper voor verscheping via spoor. Transport via de spoor is bij Nederlandse expediteur duurder heb ik gemerkt.

 

Voor zeevracht ben ik achter gekomen dat Nederlandse expediteurs goedkoper zijn, vooral als het om grotere volumes dan 1 cbm gaat.

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik weet nog steeds niet hoe groot jou actuele zending is? 1 Cbm? Meer? Minder? Bij minder is d2d door de lucht waarschijnlijk goedkoper, sneller en betrouwbaarder, met o.a. deugdelijke Track & Trace.

Succes & Groet, Ton

 

Consulting & forwarding in de logistiek, transportanalyses, inkoop (benchmark) van transport, ondersteunend of sturend in tenders/ aanbestedingen & salesondersteuning

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.