• 0

Uitbetaald in cryptomunt - Stevige waardedaling

In Januari heb ik een aantal diensten verricht voor een nieuwe ICO. Hiervoor ben ik uitbetaald in cryptomunten. In samenspraak met de ICO hebben we afgesproken dat ik de munten in ieder geval niet voor Januari 2019 zou verkopen. De markt is intussen behoorlijk ingestort, en deze munten zijn op dit moment zo'n 80% minder waard.

 

Hoe zit dit met de belasting? Moet ik inkomstenbelasting betalen over de waarde tijdens ontvangst? Indien ja, dan zou deze een stuk hoger zijn dan de huidige waarde; zou ik in dat geval de cryptomunten kunnen weigeren/teruggeven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe zou het anders zijn als je hebt afgesproken te betalen in zeg Turkse Lira, Surinaamse Dollar, etc? Niets toch?

 

Het ontslaat je niet van de gebruikelijke verplichtingen naar de overheid. Gebruikelijk is belasten op het moment van verkrijgen van opties, dus tegen de dan actuele waarde. Koersfluctuaties later zijn een gekozen risico, die door verzekeraars weer is af te dekken (valutarisico).

 

Link naar reactie
  • 0

Als je een onderneming hebt (en dus goed koopmansgebruik moet hanteren om je winst vast te stellen) dan zou je normaal gesproken de verdiensten in vreemde valuta c.q. natura moeten waarderen op de koers c.q. waarde die geldt op het moment van verdienste.

Dus:

Als je 'betaald' krijgt in Bitcoins, dan geldt naar mijn mening de 'koers' van het moment van verdienste (waarschijnlijk het moment van factureren...).

 

Vervolgens bezit jouw eenmanszaak (ik neem aan dat het hier om een eenmanszaak gaat...?) dus Bitcoins en deze moet je op balansdatum (31-12-2018 neem ik aan?) opnemen tegen de op dat moment geldenede koers c.q. waarde. Dus heb je (volgens jouw verhaal) straks een behoorlijk 'koersverlies' (of zoiets dan - want jouw bezitting is een stuk minder waard dan toen je het bezit er van kreeg).

Dit verlies vermindert dan ook je winst.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Elzo83,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Stel je deze vraag, nadat je dit artikel over 'Bitcoins en belastingen' hier gevonden hebt?

 

Wat voor betaalafspraak of factuur heb je (hebben jullie) opgemaakt? Je noemt ook zoiets als een lock-up bepaling.

 

Zijn jij en de ICO (wat is een ICO voor meelezers ;)) in Nederland gevestigde/geregistreerde ondernemingen?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Elzo83,

 

Bij de meeste Initial Coin Offerings (ICO) zijn de teams die het promoten overenthousiast te noemen. Ze zien zelf ook de bergen met rijkdom al in het verschiet. Ik denk niet dat je de enige bent die zich zo'n buil heeft gevallen. Wel vervelend natuurlijk.

 

Achteraf misschien niet handig geweest. Mogelijk dat de precieze contracten/constructie nog wat vrijheid biedt. Anders zul je in dit geval op de blaren moeten zitten.

 

 

Wil je een ervaren ondernemer op speed-dial hebben als je tegen complexe problemen aanloopt bij het ondernemen? Advies en ondersteuning voor ondernemers en bedrijven bij o.a. conflicten, strategische samenwerkingen, waarderingen, acquisities, investeringen en overnames (via Newmatter).

 

De Kennisbank voor investeerders over investeren!

Link naar reactie
  • 0

In Januari heb ik een aantal diensten verricht voor een nieuwe ICO. Hiervoor ben ik uitbetaald in cryptomunten. In samenspraak met de ICO hebben we afgesproken dat ik de munten in ieder geval niet voor Januari 2019 zou verkopen. De markt is intussen behoorlijk ingestort, en deze munten zijn op dit moment zo'n 80% minder waard. Hoe zit dit met de belasting? Moet ik inkomstenbelasting betalen over de waarde tijdens ontvangst? Indien ja, dan zou deze een stuk hoger zijn dan de huidige waarde; zou ik in dat geval de cryptomunten kunnen weigeren/teruggeven?

Helaas is er niet heel veel dat je hier mee kunt spelen, maar je bent niet helemaal zonder opties.

 

Allereerst is het zo dat je fiscaal de verrichte diensten moet opnemen voor de waarde in het economisch verkeer. Je omzet is dus simpelweg de verstuurde factuur in euro. Vervolgens heb je de betaling ontvangen in cryptomunten. De betaling moet je echter niet zien als een betaling in een vreemde valuta. Je behandelt het dus niet alsof je in dollars, ponden of kronen hebt betaalt gekregen. Je moet het behandelen alsof je in natura bent betaald.

 

En de waarde van die betaling moet je ook naar beste vermogen bepalen op basis van waarde in het economisch verkeer - wederom in euro. Gebruik hiervoor een betrouwbare website (coinbase of iets dergelijks). Mochten de waardes niet in euro worden gepubliceerd, mag je de waarde ook vaststellen in bijvoorbeeld dollar en omrekenen volgens de koerslijst van de Europese Centrale Bank of die van de Belastingdienst (die elke 1e werkdag van de maand wordt vastgesteld). Die waarde moet je vervolgens op de balans zetten als bezit.

 

Er kan op dit punt dus al meteen een verschil zitten tussen de waarde van de factuur in euro en de waarde van de betaling in euro. Eventuele kleine verschillen hiertussen zou je kunnen wegboeken onder 'betalingsverschillen'.

 

Nu is het vervelende dat je hebt afgesproken dat je de munten pas in januari 2019 mag verkopen (als je dat zou willen). Mijns inziens betekent dit ook dat je de waarde (nog) niet mag herwaarderen. Het is met cryptomunten natuurlijk nog even aftasten, maar persoonlijk denk ik dat hier de afwaarderingsbeperking van 5% per 'vastgezet' jaar van toepassing is (op basis van deze jurisprudentie uit 2013). Aangezien je de cryptomunten 1 jaar lang niet mocht verkopen, mag je dus in mijn optiek maar maximaal 1 x 5% afwaarderen op de op de balans opgenomen waarde per 31 december 2018.

 

Maar je mag ook kiezen om te waarderen op basis van zogenaamde historische kostprijs (gewoon de waarde op moment van verkrijging). Je schrijft dan dus niets af.

 

Op het moment dat de cryptomunten voor je weer vrij te verkopen zijn, geldt dat je een bestendige gedragslijn moet vertonen. Als je dus gekozen hebt om af te waarderen, moet je vervolgens in alle volgende jaren ook blijven herwaarderen. Dat betekent dus dat je de waarde van de cryptomunten steeds moet aanpassen aan de daadwerkelijke waarde in het economisch verkeer. Dit kun je doen op 31 december van elk jaar, maar je kan ook kiezen om dat op de laatste dag van elke maand te doen (als dat handiger uitkomt). In jouw geval zou dat kunnen betekenen dat je eind 2019 alsnog een groot gedeelte kunt afwaarderen (mits de waarde dan nog steeds 80% lager staat).

 

Echter, als je ervoor hebt gekozen om de waarde op te nemen tegen de historische kostprijs, dan kun je ook in 2019, 2020 en verder de waarde van de cryptomunten niet afwaarderen. Echter, op het moment dat je de cryptomunten daadwerkelijk verkoopt, mag je op dát moment uiteraard wel een verlies op die transactie. Die kosten mag je dan uiteraard wel als kosten aanmerken (maar alleen op het waardeverlies op de daadwerkelijk verkochte cryptomunten).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.