• 0

Opzetten BV: agio onbelast bij liquidatie?

Ik ben aan het onderzoeken hoe ik mijn BV wil inrichten, aangezien ik bij de liquidatie graag een turboliquidatie zou willen doen zonder een notarisbezoek.

 

Na wat onderzoek lijken er een paar opties te zijn:

1) Geheel als aandelenkapitaal storten.

1a) Bij liquidatie de normale procedure volgen waardoor een advertentie in een landelijk dagblad moet worden geplaatst en verklaring van non-verzet moet worden aangevraagd. Daarna is het aandelenkapitaal terug te betalen en is er geen vervreemdingsvoordeel. Lang en omslachtig zonder schuldeisers.

1b) Kapitaalvermindering bij de notaris (statutenwijziging) waarna aandelenkapitaal kan worden terugbetaald. Verkrijgingsprijs wordt verlaagd waardoor er fiscaal geen voordeel in aanmerking wordt genomen. BV kan later nog worden gebruikt of geliquideerd worden.

2) Minimaal aandelenkapitaal en restant als agio storten.

2a) Bij liquidatie omzetten in formeel aandelenkapitaal en vervolgens 1a of 1b. Omslachtig en duurder.

2b) Bij liquidatie het agio terugbetalen en vervolgens een turboliquidatie.

 

Ik neig nu naar optie 2b omdat er een turboliquidatie mogelijk is zonder dat er een notaris moet worden bezocht of andere kosten moeten worden gemaakt.

Van belang hierbij is dat de terugbetaling belast is als regulier voordeel (4.13-1-b IB 2001) omdat er geen statutenwijziging heeft plaatsgevonden. Hier tegenover staat dat de verkrijgingsprijs gelijk blijft (4.33 IB 2001) waardoor er bij liquidatie een negatief vervreemdingsvoordeel overblijft (4.34-3 IB 2001).

Dit zou in het jaar van liquidatie tegen elkaar wegvallen, zodat er fiscaal geen gevolg lijkt te zijn in het aanmerkelijk belang.

 

Bijkomend voordeel lijkt te zijn dat in het eerste (verlengde) boekjaar de agiostorting niet zichtbaar is bij de KvK, pas na de eerste jaarrekening wordt dit dan openbaar.

 

Klopt deze redenatie?

Alvast bedankt voor jullie inzichten!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor je reactie!

 

Omdat het geld van het aandelenkapitaal dan nog in de BV zit waardoor er nog baten zijn. De KvK lijkt dan niet akkoord te gaan met een turboliquidatie. Wordt het aandelenkapitaal voor de liquidatie terugbetaald, zit je met een vordering op de aandeelhouder tot volstorten..

 

De BV wordt mede gebruikt als SpaarBV en moet wellicht na volgend jaar Prinsjesdag al weer leeg, mocht de situatie fiscaal veranderen. Dat zou in versie 2b goedkoop kunnen, waarna evt. een nieuwe BV kan worden gestart mocht dat voor andere activiteiten nodig zijn.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.