Jump to content
Koen58

Wat voor een factuur moet de Russische atleet mij sturen voor zijn diensten?

Recommended Posts

Ik heb een coachingsbedrijf en ben btw-plichtig. Ik heb een sportzaal gehuurd in Nederland en een Russische atleet(wonend in Rusland) uitgenodigd om in Nederland een workshop te geven waarbij hij voordoet hoe bepaalde oefeningen gedaan moeten worden en waarbij de "cursisten"ook praktisch meedoen.

Voor zijn geleverde prestatie moet hij mij een factuur gaan sturen zodat ik het als kosten kan opvoeren.

Indien de Rus geen ondernemer is en geen Russisch btw nummer heeft dan factureert hij zonder btw neem ik aan. Maar omdat de dienst in Nederland geleverd wordt is er dan misschien toch Nederlandse btw verschuldigd?

En wat als hij wel een btw nummer heeft. Moet hij dan alleen maar 0% btw op zijn factuur zetten of 0% en vermelden dat btw verlegd wordt naar mij?

Verder neem ik aan dat ik moet kunnen bewijzen dat hij in Rusland woont en dus zijn adres op de factuur moet zetten.

Wie kan me helpen? :)

De BTW wordt sowieso verlegd naar jou. Moet je aangeven in je aangifte (maar je zal - neem ik aan - hetzelfde bedrag ook weer als voorbelasting kunnen aftrekken).

Hoe de factuur eruit ziet is niet zo vreselijk spannend eigenlijk. Omdat het "een Rus" is gelden EU richtlijnen niet voor hem/haar.

En de BTW wordt dus verder door jou 'verwerkt' (omdat het gebeuren in NL plaatsvindt en jij de afnemer van de dienst bent).

(Wat hij verder geacht wordt om op zijn factuur te zetten vanuit Russisch perspectief zou ik niet weten.)

"What, me worry?"

Dank voor je antwoord, wat is je motivatie dat de BTW sowieso naar mij verlegt wordt? Omdat de dienst in Nederland werd geleverd? Het valt namelijk niet onder intracommunautaire prestaties omdat het een Rus betreft.

Ik zou voor dit soort dingen de belastingdienst opbellen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Ook bij diensten door dienstverrichters van buiten de EU wordt de BTW naar jou verlegd.

Geef je aan bij 4a in de aangifte. Vandaar dus.

"What, me worry?"

Ik heb even gebeld en het antwoord van de belastingdienst is: het maakt niet uit hoe de rus zijn factuur opmaakt omdat hij een rus is en zich niet aan de Nederlandse factureringsregels hoeft te houden. De prestatie is belast met btw omdat die in Nederland werd verricht. Ik moet het btw bedrag als verlegde 21%(beetje vreemd lijkt mij die 21%, ik verwachtte 6%) btw afdragen en kan dat inderdaad gewoon via de voorbelasting terugvragen. Per saldo dus nul te betalen

Dan heb ik nog een vraag: Mijn coachingsbedrijf organiseert dus die workshop. Ik huur een sportzaal en nodig de Rus uit voor de invulling van de workshop.

De toegangtickets voor de workshop verkoop ik via mijn webshop.

Moet ik het hoge of lage btw tarief gebruiken op de verkoop van de toegangskaarten?

Ik organiseer dus het sportevenement (btw 6%?), daarnaast verleen ik indirect toegang tot de mogelijkheid tot sportactiviteiten(6%) via de sportaccommodatie die ik afhuur. De bezoekers xijn geen lid van de sportsschool. Pff.. ingewikkeld hoor. alle antwoorden zijn welkom

Jij bent 6% BTW verschuldigd (over de kaartverkopen). Want ik neem aan dat de deelnemers ook gaan meesporten...?

En de verlegde BTW inzake "de Rus" is inderdaad 21%.

"What, me worry?"

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.