• 0

Wat voor een factuur moet de Russische atleet mij sturen voor zijn diensten?

Ik heb een coachingsbedrijf en ben btw-plichtig. Ik heb een sportzaal gehuurd in Nederland en een Russische atleet(wonend in Rusland) uitgenodigd om in Nederland een workshop te geven waarbij hij voordoet hoe bepaalde oefeningen gedaan moeten worden en waarbij de "cursisten"ook praktisch meedoen.

Voor zijn geleverde prestatie moet hij mij een factuur gaan sturen zodat ik het als kosten kan opvoeren.

Indien de Rus geen ondernemer is en geen Russisch btw nummer heeft dan factureert hij zonder btw neem ik aan. Maar omdat de dienst in Nederland geleverd wordt is er dan misschien toch Nederlandse btw verschuldigd?

En wat als hij wel een btw nummer heeft. Moet hij dan alleen maar 0% btw op zijn factuur zetten of 0% en vermelden dat btw verlegd wordt naar mij?

Verder neem ik aan dat ik moet kunnen bewijzen dat hij in Rusland woont en dus zijn adres op de factuur moet zetten.

Wie kan me helpen? :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

De BTW wordt sowieso verlegd naar jou. Moet je aangeven in je aangifte (maar je zal - neem ik aan - hetzelfde bedrag ook weer als voorbelasting kunnen aftrekken).

 

Hoe de factuur eruit ziet is niet zo vreselijk spannend eigenlijk. Omdat het "een Rus" is gelden EU richtlijnen niet voor hem/haar.

En de BTW wordt dus verder door jou 'verwerkt' (omdat het gebeuren in NL plaatsvindt en jij de afnemer van de dienst bent).

 

(Wat hij verder geacht wordt om op zijn factuur te zetten vanuit Russisch perspectief zou ik niet weten.)

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Ik heb even gebeld en het antwoord van de belastingdienst is: het maakt niet uit hoe de rus zijn factuur opmaakt omdat hij een rus is en zich niet aan de Nederlandse factureringsregels hoeft te houden. De prestatie is belast met btw omdat die in Nederland werd verricht. Ik moet het btw bedrag als verlegde 21%(beetje vreemd lijkt mij die 21%, ik verwachtte 6%) btw afdragen en kan dat inderdaad gewoon via de voorbelasting terugvragen. Per saldo dus nul te betalen

 

Dan heb ik nog een vraag: Mijn coachingsbedrijf organiseert dus die workshop. Ik huur een sportzaal en nodig de Rus uit voor de invulling van de workshop.

De toegangtickets voor de workshop verkoop ik via mijn webshop.

Moet ik het hoge of lage btw tarief gebruiken op de verkoop van de toegangskaarten?

Ik organiseer dus het sportevenement (btw 6%?), daarnaast verleen ik indirect toegang tot de mogelijkheid tot sportactiviteiten(6%) via de sportaccommodatie die ik afhuur. De bezoekers xijn geen lid van de sportsschool. Pff.. ingewikkeld hoor. alle antwoorden zijn welkom

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.