• 0

Nieuwe zaak met nieuwe compagnon, hij bezit al 1 filiaal. Hoe pak ik dit aan?

Hallo beste leden,

 

Inleiding

Allereerst zou ik mij even kort willen voorstellen. Mijn naam is Marcel. Ik ben 25 en heb net mijn studie Small Business en Retail Management afgerond. Ik heb nog weinig kennis en ervaring in de praktijk, als het aankomt op een eigen bedrijf, vandaar mijn vragen.

 

Context

Ik heb een aantal jaar geleden met een zakenpartner/vriend (die al in bezit is van een filiaal) gepraat over het samen beginnen van een nieuwe filiaal met gecustomizede motorvoertuigen. Nu is het zo dat zijn omzet in de afgelopen 2 jaar flink gegroeid is (meer dan 300.000 omzet en winst van rond de 80.000-100.000). Hij wilt nog steeds met mij een "tweede" filiaal openen, omdat hij heil ziet in onze samenwerking. Echter wordt dat mijn eerste filiaal, dus er zal een nieuw bedrijf gestart moeten worden, omdat mijzelf inkopen in het bedrijf financieel niet haalbaar is. Hierin zijn hij en ik samen eigenaar zijn van de tweede filiaal. De eerste filiaal zit in het oosten van Nederland en de tweede wordt geopend in het westen. Onze langetermijndoelstelling is om samen meerdere filialen binnen Nederland te openen.

 

Vragen

Ik heb een aantal vragen waarmee ik geen raad weet door de onervarenheid. Ik hoop gebruik te kunnen maken van jullie expertise!

 

 

[*]1.1 Welke rechtsvorm en/of constructie past hier het beste bij en zijn er dingen waarmee ik zeker rekening moet houden?

[*]1.2 Ik las beide compagnons een eigen bv, genaamd personal holdings. Of is een VOF of normale BV handiger?

[*]2. Hoe zorg ik ervoor dat ik niet het gevoel heb dat ik alles geef voor het bedrijf en hij slechts een "investeerder" is maar echt een partner?

[*]3. Welke regels moet ik duidelijk op papier hebben staan volgens jullie?

[*]4. Wat is een mogelijk om in de toekomst te doen mochten wij meerdere filialen hebben en zijn eerste filiaal nog steeds buiten 'ons' bedrijf valt?

 

 

Alvast bedankt voor jullie hulp en inbreng!

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Marcel

 

 

Edit: Extra vraag en een financieel detail toegevoegd

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welke rechtsvorm je kiest, heeft te maken met de mate van risico en de verwachte omzet. Lees hier meer over de verschillen.

 

De regels die je op papier moet hebben zijn afhankelijk van de rechtsvorm die je kiest. Sommige dingen zijn namelijk al gewoon wettelijk goed geregeld, vooral bij een bv.

 

Het partnerschap dat je zoekt is de lastigste vraag. Dat kun je namelijk alleen samen uitzoeken. Wil je zakenpartner wel echt samenwerken of alleen investeerder zijn? Over dat soort dingen zul je het vooraf goed moeten hebben, zodat de verwachtingen duidelijk zijn voor alle partijen.

Ik doe als (SEO-)copywriter leuke klussen voor leuke bedrijven: http://www.hardcopy.nl.

Link naar reactie
  • 0

Hallo David, bedankt voor je reactie. Hij wilt samenwerken, maar hij kampt met hetzelfde probleem als ik. Namelijk de afstand tussen locatie en huisvesting. Ik ben bereid om te verhuizen. Echter wordt dat voor hem wat lastiger, omdat hij zijn eerste filiaal nog deels moet draaien. Hij heeft nu wel 1 verkoper in dienst genomen die grotendeels van de taken overneemt. Dus de taken moeten inderdaad goed besproken worden. Maar wat is een reële verwachting van mijn zijde, in jouw ogen, qua inbreng van zijn kant?

 

Link naar reactie
  • 0

Normaal gesproken als je echt samen een nieuw bedrijf begint is de verdeling ongeveer 50/50 qua financiële inbreng en inzet. Dat zou betekenen dat jullie allebei zo'n 40 uur per week beschikbaar moeten zijn voor het nieuwe filiaal.

 

Zoals ik het nu lees, is dat nog niet haalbaar, maar doet je zakenpartner wel moeite om capaciteit vrij te maken voor het nieuwe bedrijf. Dat is dus al een basis voor jullie samenwerking. Nu is het zaak om daar realistische afspraken over te maken. Dus: wat kan hij doen in hoeveel uur per week en wat doe jij in jouw 40 uur? Als dat niet helemaal 50/50 is, kun je daar misschien iets mee doen met een extra vergoeding/hoger aandelenpercentage voor jou of een extra investering van zijn kant. Als het maar voor beide kanten als een eerlijke afspraak voelt.

Ik doe als (SEO-)copywriter leuke klussen voor leuke bedrijven: http://www.hardcopy.nl.

Link naar reactie
  • 0

@Newentrepeneur, beste Marcel: allereerst welkom op Higherlevel!

 

 

1.1 Welke rechtsvorm en/of constructie past hier het beste bij en zijn er dingen waarmee ik zeker rekening moet houden?

Gelet op je activiteiten: productaansprakelijkheid, welke mogelijk niet helemaal verzekerbaar is of tegen niet haalbare premies en voorwaarden. Een BV is dan een noodzakelijke buffer tussen zakelijk en privé vermogen.

(Tip: Zorg wel dat je voor aansprakelijkheid offertes opvraagt en de eventuele afwijzingen bewaart: die heb je nodig om bestuurdersaansprakelijkheid te vermijden bij calamiteitenclaims)

1.2 Ik las beide compagnons een eigen bv, genaamd personal holdings. Of is een VOF of normale BV handiger?

Raadpleeg een boekhouder of fiscalist om dit goed aan je uit te leggen. Wat voor jou zeer waarschijnlijk de beste optie is is een personal holding en een gezamenlijke werkmaatschappij: 2 BV's dus. Een VOF valt zeer waarschijnlijk af vanwege onacceptabel hoge hoofdelijke aansprakelijkheid voor productfouten. Jammer voor de fiscale voordelen van de VOF, maar die zijn dit risico echt niet waard.

 

Hoe zorg ik ervoor dat ik niet het gevoel heb dat ik alles geef voor het bedrijf en hij slechts een "investeerder" is maar echt een partner?

Een investeerder levert risicodragend vermogen, en geeft in die zin ook "alles" voor het bedrijf. Zorg er in ieder geval voor dat de wederzijdse verwachtingen helder zijn, ook bij verschillende toekomst scenario's

 

Welke regels moet ik duidelijk op papier hebben staan volgens jullie?

Taken, functies, bevoegdheden, besluitprocedures en wat te doen bij de zwarte scenario's (overlijden, langdurige arbeidsongeschiktheid, onenigheid, structureel verlies )

 

Wat is een mogelijk om in de toekomst te doen mochten wij meerdere filialen hebben en zijn eerste filiaal nog steeds buiten 'ons' bedrijf valt?

Je kunt je inkopen in dat eerste filiaal (maar alleen als de partner dat ook wil)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.