• 0

Mag een werknemer vertrekken zonder opzegtermijn bij verhuizing?

LS,

 

Ik heb jullie hulp nodig. Afgelopen jaar heb ik een bedrijf gekocht met wat personeelsleden erbij. Nu wil ik dit bedrijf verhuizen, ongeveer 50 km. Mijn personeelsleden hebben moeite met de afstand en met name met de files die daar bij komen kijken. Ik wil ze daar aan alle kanten mee helpen door bijvoorbeeld thuis te werken, later te beginnen of eerder te stoppen en geef ze ook een leaseauto.

 

Toch werd ik vanmorgen geconfronteerd met een medewerker die stelde dat door te verhuizen juridisch gezien een arbeidscontract eenzijdig wijzigt; wat betekent dat hij zich niet aan zijn opzegtermijn van 2 maanden hoefde te houden en zodoende per verhuisdatum kan vertrekken. Klopt dit?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoiets als deze situatie?

https://www.intermediair.nl/arbeidsvoorwaarden/arbeidsovereenkomst/als-je-bedrijf-verhuist-ben-je-niet-altijd-verplicht-om-mee-te-gaan

 

Maar wil je zeggen dat je nu per direct gaat verhuizen? Dat is natuurlijk wel op zeer korte termijn.

 

Als een werknemer van zijn dienstverband af wil omdat hij niet wil meeverhuizen en hij zijn nieuwe reistijd onacceptabel vindt, dan is dat in principe voor zijn eigen risico. Wel moet de werkgever zich, zeker bij een lang dienstverband, inspannen om een oplossing te vinden. Als de werkgever in het geheel niets doet, kan de werknemer overwegen om zelf ontbinding van zijn arbeidsovereenkomst te vragen met een ontslagvergoeding.
Link naar reactie
  • 0
  • 0
Mijn personeelsleden hebben moeite met de afstand en met name met de files die daar bij komen kijken. Ik wil ze daar aan alle kanten mee helpen door bijvoorbeeld thuis te werken, later te beginnen of eerder te stoppen en geef ze ook een leaseauto.

Begrijpelijk, wordt de reistijd ook (tijdelijk) gecompenseerd?

 

Wat is de omvang van deze overgenomen onderneming of het totale bedrijf? Ik stel deze vraag vanwege mogelijk inspraak- of adviesrecht op deze locatie.

 

Ik begrijp uit bovenstaande dat verhuisdatum binnen nu en twee maanden ligt. In het donker van huis, met het donker thuis. Halve dag snipperen, sporten voor etenstijd of een boodschapje doen na werktijd is ook geen optie meer enz. Ik kan me wel voorstellen dat dat nog meer afvallers/opstappers gaat opleveren...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Aanvullend op bovenstaande vragen van andere leden:

 

Hoe lang geleden is de verhuizing aangekondigd (Uit de tekst maak ik op dat de verhuizing nu binnen twee maanden plaats zal vinden)?

 

Heeft het arbeidscontract van de betreffende werknemer een wijzigingsbeding waarin toestemming voor eenzijdige wijziging vanuit uw kant is overeengekomen?

 

Ontbinding van een arbeidscontract kan eventueel indien de gevraagde wijziging onredelijk uitpakt voor de werknemer, dit is dan eventueel aan een rechter om te bepalen. Uit uw verhaal m.b.t. compensatiemogelijkheden, thuiswerk en de leaseauto lijkt me dit niet dusdanig onredelijk dat een werknemer hier een zaak heeft.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle snelle reactie, ik zal even e.e.a. ophelderen:

 

Er is begin mei aangekondigd om eind oktober te verhuizen, er wordt dus niet ineens aangekondigd te verhuizen.

 

Het gaat om een bedrijf van in totaal 8 mensen, waarvan ik er zelf 1 ben. Voor 3 mensen neemt de reistijd toe, waar ze er nu 30 minuten over doen zonder file (er wordt veelal binnendoor gereden) zal de reistijd 45 minuten worden zonder file. Dat valt allemaal nog mee. Maar omdat er over de snelweg gereden moet worden en ze met google maps geregeld bijhouden wat de reistijd zal zijn, vermoeden ze dat het ongeveer 1 uur tot 1.15 minuten enkele reis wordt. Dat is voor hen een verdubbeling.

 

Er is een opzegtermijn van twee maanden in het arbeidscontract opgenomen, maar omdat de locatie van het bedrijf wijzigt wordt er nu dus gezegd dat ik eenzijdig het contract wijzig en het contract dus in feite niet meer bestaat. Wat betekent dat er per verhuisdatum vertrokken mag worden.

 

Zelfs de reistijd wordt gecompenseerd. Namelijk: vertrek om dezelfde tijd als nu en zorgt dat je op dezelfde tijd weer thuis bent. Twee van de drie vinden het fijn hoe het wordt geregeld. Ik heb het idee dat de derde niet mee wilt en doordat ik nu verhuis en hij niet heeft opgezegd het verhuizen wordt gebruikt om onder zijn opzegtermijn uit te komen.

 

Link naar reactie
  • 0

Sommige mensen moet je bij een frisse start als na een bedrijfsverhuizing niet langer in een team willen hebben.

 

Goedkope oplossing toch als deze medewerker zelf vertrekt? De opzegtermijn gaat hij toch niet productief zijn als hij daar al aan gehouden kan worden. Meer dan wat je nu biedt is er volgens mij niet.

 

Edit: enige wat ik nog kan bedenken is een derde te laten bemiddelen en hem te informeren over de rechtspositie van werknemer (en werkgever).

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

In de genoemde linkjes kun je dus zien dat een verhuizing niet zomaar een wijziging van het arbeidscontract is. En volgens mij heb je ook redelijk wat gedaan om in de situatie tegemoet te komen.

 

De werknemer zal dus zelf een ontbinding van zijn arbeidsovereenkomst aan moeten vragen en het is maar de vraag of die toegekend wordt.

 

Maar aan de andere kant... we spreken hier dus maar over één maand extra. Hoe moeilijk wil jij daarover doen? Zit je er echt om verlegen om deze werknemer te dwingen die extra maand uit te zitten (en te laten reizen)? Wat is jouw reden om hem te dwingen dit te doen? (Ik lees n.l. ook niets over dat de werknemer een ontslagvergoeding wil hebben, of WW.)

 

Link naar reactie
  • 0

Er zal nog wel een jurist reageren maar ik denk dat TS in de gegeven omstandigheden op basis van slecht werknemerschap en eisen van redelijkheid / billijkheid of gewoon simpel het niet volgen van de arbeidsovereenkomst een schadevergoeding (artikel672/lid10) kan eisen en eventueel afdwingen bij de kantonrechter indien de werknemer de overeengekomen opzegtermijn niet respecteert. Dit bedrag kan de werkgever, zo ik lees, verrekenen met nog te ontvangen loon.

 

De vraag is natuurlijk of de schadevergoeding opweegt tegen de kosten en de tijd die een en ander met zich meebrengt. Het kan inderdaad beter zijn om een onwillige gewoon zijn/haar zin te geven en doorgaan met zakendoen. Behalve als je daardoor natuurlijk echt in de problemen komt, bijvoorbeeld als je tegen een boete op gaat lopen wegens overschrijden van een afgesproken termijn. Ook kan het gewoon een principe kwestie zijn en goed voor de relatie met de andere werknemers die wel gewoon meewerken.

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom ik dit plaats is omdat ik vanmorgen werd overdonderd door een vrij opstandige houding van een werknemer, die waardevol is voor het bedrijf.

 

Om antwoord te geven op wat Highio en Rik zeggen: Afgelopen zomer heb ik met iedereen een gesprek gehad om te peilen hoe ze willen omgaan met de verhuizing. Het was toen al wat maanden bekend en ik wilde meten of ik de club bij elkaar kon houden. Iedereen gaf aan daar vrede mee te hebben. Als deze werknemer vertrekt, prima, dat is zijn goed recht. Ik heb hem alleen de komende maanden al verkocht en kom met een planningsprobleem te zitten; zeker als hij ook nog eens juridische gelijk heeft, dan ben ik hem sneller kwijt. Het punt is namelijk: hij speelt een vreemd spelletje, want hij zegt ook zijn baan niet op. Vanmorgen heeft in ieder geval duidelijk gemaakt om zo snel mogelijk zijn taken over te dragen aan anderen.

Link naar reactie
  • 0
Het punt is namelijk: hij speelt een vreemd spelletje, want hij zegt ook zijn baan niet op. Vanmorgen heeft in ieder geval duidelijk gemaakt om zo snel mogelijk zijn taken over te dragen aan anderen.
?

 

Dan is de escalatie eigenlijk al een stap verder, dan dat wij hier (hebben) kunnen vermoeden.

 

Is het geen idee om hem maandag vrijaf te geven en dan dinsdag voor een gesprek te gaan zitten met iemand onafhankelijk erbij? Met het idee: kaarten open op tafel.

 

Geen idee of je je dan te kwetsbaar opstelt voor evt. juridische gevolgen, maar nu gaat werknemer ook met de pest in zijn lijf het weekend in.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1
Vanmorgen heeft in ieder geval duidelijk gemaakt om zo snel mogelijk zijn taken over te dragen aan anderen.

Zeggen dat je daar pas aan kunt beginnen als je een officiële opzegging hebt gekregen.

(en dat zou eigenlijk ook voor het einde van de maand moeten zijn voor de opzegging per 1 december)

 

Als je dit laat lopen dan wordt het straks wel een dringende zaak.

 

Er is een opzegtermijn van twee maanden in het arbeidscontract opgenomen...

Staat er in het contract voor de werkgever dan een opzegtermijn van vier maanden?? Als dat n.l. niet zo is dan is deze bepaling ongeldig en is de opzegtermijn gewoon wettelijk 1 maand.

 

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt erop dat je enigszins afhankelijk bent van deze werknemer en dat hij dat ook wel weet. Ik denk dat je inderdaad zo snel mogelijk een mediator in moet schakelen, want als het uiteindelijk wel tot een rechtszaak komt, zal de rechter bijna altijd vragen of je mediation geprobeerd hebt om er samen uit te komen. Jij hebt je dan in alle opzichten een goed werkgever getoond, want je biedt aan om de reistijd te compenseren en de kosten daarvan. Qua tijd maakt dit dus niets uit: "Artikel 7:611 BW

De werkgever en de werknemer zijn verplicht zich als een goed werkgever en een goed werknemer te gedragen."

 

Tijdens een mediation kunnen er afspraken gemaakt worden die voor zowel jou als jouw werknemer acceptabel zijn. Zodra die afspraken er zijn dan wordt er een vaststellingsovereenkomst opgesteld en daar dienen beide partijen zich aan te houden. Dit zal dan ook niet zo'n probleem opleveren, aangezien beide partijen deze oplossingen zelf aangedragen hebben. Scheelt een hoop tijd en geld doorgaans. Heel veel succes in elk geval op de nieuwe plek.

Link naar reactie
  • 0

Ook ik vraag mij af of de twee maanden opzegtermijn wel rechtsgeldig is overeengekomen. Dat is zelden het geval omdat voor de werkgever dan het dubbele aantal maanden geldt én dat aantal maanden opzegtermijn voor werkgever moet uitdrukkelijk zijn opgenomen in de arbeidsovereenkomst. Zie lid 8 van artikel 7:672 BW.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
Als deze werknemer vertrekt, prima, dat is zijn goed recht. Ik heb hem alleen de komende maanden al verkocht en kom met een planningsprobleem te zitten...
Altijd fijn om te zien hoe werkgevers omgaan met de werknemers die de steunpilaar van het bedrijf zijn.

 

Je had een bedrijf gekocht met de werknemers erbij.

 

Wat betekent dat eigenlijk? Kun je een bedrijf kopen zonder werknemers? is het dan nog wel een bedrijf?

 

En waarom was die verhuizing zo noodzakelijk?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat is slechts bedrijfskundig jargon of een 'detacherings' term. In de diverse berichten van deze werkgever lees ik ook zeker goede bedoelingen en zorg. Toch?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Waarom verliest de ondernemer? Personeelslid is teleurgesteld over extra reistijd en heeft ergens gelezen of gehoord dat een contract vervalt als de omstandigheden veranderen, dat mag.

 

Vervolgens vraagt de ondernemer zich af of dat zo is en dat blijkt niet het geval te zijn.

 

Normaal gesproken volgt dan een gesprek waarin uitgelegd wordt dat het juridisch anders in elkaar zit. Er is altijd een kleine kans dat zo iemand boos wordt en toch weg wil en zich eventueel ziek gaat melden of nog erger de zaak gaat saboteren. Maar moet je daar vanuit gaan? Dacht het niet. Er is volgens mij zelfs een redelijke kans dat de betreffende werknemer zich serieus genomen en gehoord voelt en gewoon zijn project uitdient. Dat is natuurlijk de gewenste uitkomst.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is slechts bedrijfskundig jargon of een 'detacherings' term. In de diverse berichten van deze werkgever lees ik ook zeker goede bedoelingen en zorg. Toch?

 

Mijn goede bedoelingen en 2 x 50km extra reistijd per dag in overeenstemming krijgen is een mooie uitdaging ;)

 

Indien dezelfde branche als die van mijn oud werkgever - die me tijdens een griepje belde om te vragen wat het hem wel niet kostte als ik ziek was - neem je 'verlies'. Als deze persoon een kritieke functie binnen je bedrijf heeft: zak geld en nog eens heroverwegen over het verhuizen wel zo verstandig was.

 

Als je wat uitspraken wilt van kantonrechters die stellen dat risico bij werkgever ligt mag je me een PM sturen. In die zin mag je blij zijn dat je werknemer vrijwillig opstapt. Ik heb overigens geen mening of dat terecht is of niet.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.