• 0

Wat is een eerlijke winstverdeling binnen een vof?

Goedemiddag allen,

 

Ik heb samen met mijn vriendin een massagesalon,

Mijn vriendin heeft zich onlangs ingekocht voor 25.000 Euro.

Nu wil ik graag weten wat nou een eerlijke winstverdeling is,daar zij nog in loondienst is.

De massages verschillen ook qua tarief en ik werk de meeste uren.

Hoe gaan we de winstverdeling doen? wat is eerlijk?en gangbaar?

We weten niet wat de winst wordt,dus hoe kunnen we de prive opnames bepalen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemiddag allen,

 

Ik heb samen met mijn vriendin een massagesalon,

Mijn vriendin heeft zich onlangs ingekocht voor 25.000 Euro.

Nu wil ik graag weten wat nou een eerlijke winstverdeling is,daar zij nog in loondienst is.

De massages verschillen ook qua tarief en ik werk de meeste uren.

Hoe gaan we de winstverdeling doen? wat is eerlijk?en gangbaar?

We weten niet wat de winst wordt,dus hoe kunnen we de prive opnames bepalen?

 

Goedemiddag en welkom!

 

Op basis van de gegeven informatie is het lastig een praktisch advies te geven. M.b.t. de inkoop van € 25.000, is de vriendin op basis hiervan 50% eigenaresse geworden?

 

Uitgaande van een 50/50 verdeling:

Indien dit het geval is kan de winstverdeling daarna ook 50/50 worden afgesproken. Echter, als in werkelijkheid een van beiden meer werkt/meer omzet genereert kan ook een andere verdeelsleutel worden afgesproken.

 

Denk hierbij aan:

- 50% van de kosten p.p. dragen en dit verrekenen met de eigen omzet.

(Stel, kosten €100 per maand, omzet vennoot 1 €200, vennoot 2 €150. Beiden dragen 50% van de kosten. Winst vennoot 1: €200-€50=€150, winst vennoot 2: €150-50=€100)

 

of

 

- Kosten verdelen op basis van de behaalde omzet

(Zeg vennoot 1 heeft 70% van de omzet, dan ook 70% van de kosten hier aan toerekenen. De uiteindelijke winst weer bepalen aan de hand van de eigen omzet minus toegerekende kosten)

 

 

Is het verder de bedoeling dat uw vriendin op de loonlijst blijft staan, of zal zij zich uiteindelijk naast u positioneren als vennoot waarbij de winst de beloning voor de geleverde arbeid is?

 

Link naar reactie
  • 0

De intentie was dat ze fulltime in de salon kan werken,maar dit kan pas vanaf 2019, dan gaan we de winst verdelen op basis van 50/50 procent.

Het gaat nu om een kleine 4 maanden die we vast willen leggen in een vof overeenkomst.

Deze moet nog opgesteld worden.

 

Het gaat ons om een winstverdeling die eerlijk en zakelijk is voor deze vier maanden.

Link naar reactie
  • 0

De intentie was dat ze fulltime in de salon kan werken,maar dit kan pas vanaf 2019, dan gaan we de winst verdelen op basis van 50/50 procent.

Het gaat nu om een kleine 4 maanden die we vast willen leggen in een vof overeenkomst.

Deze moet nog opgesteld worden.

 

Het gaat ons om een winstverdeling die eerlijk en zakelijk is voor deze vier maanden.

 

Dit is iets waar jullie samen uit moeten komen. Als de behandelingen verschillende prijzen hebben en op basis van wat klanten willen worden uitgevoerd, lijkt het mij persoonlijk eerlijk om puur o.b.v. het aantal gewerkte uren een overeenkomst te sluiten. Het salaris van uw vriendin kunt u hiermee verrekenen.

 

Voorbeeld: Stel dat u aan het eind van de rit € 100 winst heeft gemaakt, u 60 uur gewerkt heeft en uw vriendin 40. Als uw vriendin dan ook nog €10 salaris heeft gehad, zou dit als volgt uit kunnen werken.

 

€110 verdiensten.

66 hiervan is voor u, 44 hiervan is voor uw vriendin. Evenredig naar het aantal gewerkte uren.

Uw vriendin heeft reeds 10 salaris gehad, zij krijgt aan het eind van het jaar nog 34.

Uzelf heeft in dit voorbeeld nog niets gehad. U krijgt aan het eind van het jaar 66.

 

Zoals eerder vermeld is de precieze uitwerking aan uzelf, zolang er maar een zakelijk idee/principe/verdeelsleutel aan ten grondslag ligt.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Ze is niet in loondienst, begrijp niet waarom ze salaris moet ontvangen.

Ik begrijp dat we dan naar rato van gewerkte uren de omzet moeten verdelen ook al zijn de behandelingen niet even duur.

 

Rest een laatste vraag en mijn grote dank voor de snelle reactie;

Als we in 2019 allebei een winstdeling van 50 procent doen, hoe kunnen we de prive opnames sturen , regelen of vastleggen.

We weten namelijk niet hoeveel winst de vof gaat behalen, het streven is om de prive opnames te sturen zodat bij de winstdeling geen enkel partner geld moet terug storten in de vof.

Link naar reactie
  • 0

Als het voor een korte periode is dan zou ik het pragmatisch houden en dat is voor beide hetzelfde uurtarief hanteren. De arbeidsbeloning wordt bepaald op basis van gewerkte uren x tarief.

 

Nadat de winst bekend is verreken je eerst de individuele arbeidsbelong met de winst.

En de overwinst (deel boven de persoonlijke arbeidsbeloning) verdeel je wel gewoon 50/50

 

Je partner heeft 25.000 euro geinvesteerd, dus als er genoeg winst is na verdeling op basis van arbeid dan is het redelijk om daar beide in gelijke delen van te profiteren.

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn vriendin heeft zich onlangs ingekocht voor 25.000 Euro.

Nu wil ik graag weten wat nou een eerlijke winstverdeling is (...)

 

Dit lijkt mij toch echt een kruitvat!

 

Zorgelijke situatie. Zij heeft 25.000 betaald en jullie hebben dus geen afspraken vooraf gedaan over de belangrijkste zaken (winstverdeling e.d.)?

 

Ik zou toch echt heel snel met een onafhankelijk iemand (met z'n tweeën!) om tafel gaan zitten en afspraken formuleren en vastleggen.

Vóór dat dit fout gaat... :'(

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Dat gaan we ook doen.

We wilden gewoon weten hoe een onafhankelijke derde tegen aan kijkt.

De winst ook gewoon eerlijk verdelen naar inspanning.

We gaan de overeenkomst deze week opstellen.

Wat kan je afspreken over prive opnames?

Deze worden toch met de winst verrekend?

Winst is iets wat we niet kunnen voorspellen,maar moeten wel prive opnames doen voor de eigen huishouding.

Link naar reactie
  • 0

Wat voor mij goed werkte was om de privé opnames af te laten hangen van de gemaakte omzet. Op basis van de omzet kon ik een redelijke inschatting maken van de bijbehorende winst. Met de nodige marge nam ik dan maandelijks die geschatte winst in twee delen als voorschot op. Eén deel ging naar m'n privé rekening voor levensonderhoud. Een ander (ruim) deel zette ik op een aparte spaarrekening die alleen gebruikt werd voor de inkomstenbelasting. Dit deed ik iedere maand zo.

 

Na het doen van de jaaraangifte wist ik wat de feitelijke winst was, wat de nog niet uitgekeerde winst was en ook wat er teveel was apart gezet voor inkomstenbelasting. Dat verschil kon ik dus jaarlijks alsnog naar een gewone privé-rekening overmaken, bv. om te sparen, hypotheek extra mee af te lossen of iets anders leuks mee doen.

 

In jouw geval zou ik afspreken dat geen van de vennoten zomaar iets opneemt, maar dat jullie gezamenlijk maandelijks op vaste datum bepalen hoeveel er kan worden opgenomen. Dit dan overmaken en vervolgens gezellig gaan borrelen.

 

Link naar reactie
  • 0

Opnames zijn gewoon voorschotten op je winstaandeel.

Als het te veel was (lees: de winst te laag), dan moet je dat ooit een keer 'terugstorten' aan de VOF. Anders gaat het niet goed met oog op continuïteit.

 

Ik zou sowieso afspreken dat de 'voorschotten' gelijk zijn. Dus niet dat vennoot A 2000,- per maand opneemt en vennoot B 1000,- of zoiets. Want dan wordt het nog 'waziger' allemaal.

 

Eigenlijk is dit een van de belangrijkste punten op dit moment:

Heeft zij de 25.000 aan jou persoonlijk betaald of is dat ten gunste van de VOF gekomen? (op een bankrekening van de VOF bijvoorbeeld).

 

Dat maakt nogal verschil voor de te maken afspraken namelijk.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

De openingsbalans van de VOF is heel belangrijk. Dat is de situatie op dezelfde dag dat jouw nieuwe vennoot de 25.000 over ging maken plus de transactie waarbij zij het geld overmaakt.

Dus ik hoop (en neem aan...) dat je een deugdelijke 'up-to-date' administratie die dat precies weergeeft hebt, met alle bezittingen en schulden van de "oude eenmanszaak" op die dag (en dus ook jouw kapitaalaandeel!).

 

Hopelijk heb je ondersteuning van een pro (accountant/boekhouder/adviseur/iets) voor dit.

 

Dat (de openingsbalans plus de straks te maken afspraken) bepaalt namelijk wie wat tegoed heeft van de samenwerking (de VOF dus) en wie geld verschuldigd is (aan de samenwerking, lees: de andere vennoot!).

 

En dat soort kwesties eindigen (helaas) vaak in een drama.

Mits niet goed geregeld dan natuurlijk! :)

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Ik heb samen met mijn vriendin een massagesalon,

Mijn vriendin heeft zich onlangs ingekocht voor 25.000 Euro.

Nu wil ik graag weten wat nou een eerlijke winstverdeling is,daar zij nog in loondienst is.

De massages verschillen ook qua tarief en ik werk de meeste uren.

Hoe gaan we de winstverdeling doen? wat is eerlijk?en gangbaar?

Eerst een gelijke arbeidsbeloning op basis van gewerkte uren, daarna de resterende winst 50/50 verdelen. De vriendin is voor haar aandeel wel voor 100% hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden van de vof.

 

Misschien dit ook nog maar eens lezen ... https://www.ondernemersplein.nl/artikel/vennootschap-onder-firma-vof/

 

Hopelijk heb je ondersteuning van een pro (accountant/boekhouder/adviseur/iets) voor dit.

Verloren hoop, want anders was alles al in de puntjes geregeld.

 

Dat kruitvat is eerder een tikkende tijdbom.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.