Jump to content
Jeanineh93

Achteraf betalen verplicht bij maatwerk?

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik ben op de hoogte dat je als webwinkel minimaal één optie voor achteraf betalen dient aan te bieden, daar je niet meer dan 50% aanbetaling mag afdwingen. Echter, geldt deze regel ook bij maatwerk producten? Producten die dus worden voorzien van personalisatie op verzoek van de koper.

Ik ben benieuwd of het hierbij ook verplicht is.

Welcome back!

Nee, niet verplicht of aan de orde. Je mag betaling vooraf verlangen.

Recht van retour of zoiets als bedenktijd is ook niet van toepassing.

Groet,

Highio

HelikopterLandingsplaats...

Bedankt voor je antwoord Highio.

Heb je toevallig (sorry dat ik zo lastig ben ::) ) ook een bron die hierover gaat? Ik kan het namelijk nergens terug vinden.

Hoi Highio,

Bedankt voor de link. Ik bedoelde echter over het vooruit betalen bij maatwerk producten.

Het recht van retour bij maatwerk producten was ik inderdaad al van op de hoogte.

Bedankt voor de moeite!

De wet gaat er in artikel 7:26 lid 2 BW van uit dat de koper niet verplicht kan worden tot meer dan 50% vooraf te betalen.

Artikel 7:6 lid 2 BW biedt echter de mogelijkheid daarvan af te wijken. Die mogelijkheid mag je echter niet in je algemene voorwaarden opnemen (dan zijn ze onredelijk bezwarend), maar je mag het wel vooraf afspreken.

Bied je meerdere betaalopties, waaronder achteraf betalen, en de klant kiest toch om vooraf te betalen (ideal, paypal), dan wordt geacht dat de klant impliciet akkoord is gegaan.

Bied je niet meerdere betaalopties, dan moet je vooraf met de klant overeenkomen dat er vooraf betaald moet worden. Mogelijk kun je dit bereiken door in het begin van het bestelproces daarvoor een apart vinkje te laten plaatsen.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Volgens mij gaat het niet om de mogelijkheid, maar om één van de uitzonderingen in het artikel en direct aansluitende die ik noemde. Kwestie van goed doorlezen en even de tijd voor nemen.

Groet,

Highio

HelikopterLandingsplaats...

Het enige wat niet is toegestaan is dat je in je algemene voorwaarden opneemt dat er 100% vooruitbetaald moet worden.

Als je 100% vooruitbetaald wilt worden moet dat via een "individueel beding" overeenkomen ofwel tijdens het bestelproces van de maatwerkproducten moet je duidelijk maken dat er 100% vooruitbetaald moet worden zodat dit onderdeel wordt van de koopovereenkomst.

Je mag dus gewoon (voor een specifiek product) 100% vooruitbetaling vragen en bij een product dat op maat word gemaakt zal dat dus ook geen enkel probleem zijn.

De max 50% vooruitbetaling en het aanbieden van een mogelijkheid tot achteraf betalen zijn twee regels die (nog) niet zo goed werken in de consumentenbescherming omdat je er vrij makkelijk legaal omheen kan doordat je in een individuele overeenkomst wel om 100% mag vragen.

Je kunt instellen dat de credit-card betaling gezien wordt als achteraf betaling (je mag het geld dan pas van de CC afschrijven na ontvangst, voor ontvangst staat het dan als een reservering)

Combineer dit met gratis betaling via andere kanalen en een extra bedrag voor de CC, en er zullen niet veel klanten deze optie kiezen. ;)

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.