• 0

Voorbereidings kosten later declareren wanneer de zaak officieel is

Stel je wil 1 maart je eigen online winkel beginnen mag je dan je voorbereidingen al gaan doen dwz artikelen inkopen (op privé naam) fotos maken, website up and- running maken (offline) ed en de kosten die je gemaakt hebt dan nog invoeren als je officieel bent.

 

Ik vraag dit, omdat recent een ondernemer mij vertelde dat geen belasting ambtenaar mij zal geloven als ik zeg niet van te voren al eea had gedaan.

 

Nu ben ik bewust wie je als vijand moet kiezen en dat wil zeker niet met de BD dus vandaar mnvraag hier er vanuit gaande dat er meerderen met dit gegeven te maken hebben gehad

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stel je wil 1 maart je eigen online winkel beginnen mag je dan je voorbereidingen al gaan doen dwz artikelen inkopen (op privé naam) fotos maken, website up and- running maken (offline) ed en de kosten die je gemaakt hebt dan nog invoeren als je officieel bent.

 

De belastingdienst zegt dit over kosten gemaakt in de aanloopfase.

 

Ik vraag dit, omdat recent een ondernemer mij vertelde dat geen belasting ambtenaar mij zal geloven als ik zeg niet van te voren al eea had gedaan.

 

Dat lijkt mij verder geen probleem. Als je die kosten niet opvoert, is dat alleen maar gunstig voor de belastingdienst, want dan betaal je meer belasting. Ze kijken pas op als je minder wil betalen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Ter informatie

 

Vandaag contact gehad met de BD over aanloopkosten.

 

Op de site van de BD staat wel dat het mag alleen niet wat wel/niet en ook niet een evt termijn.

 

Volgens de medewerkster mag je wel degelijk eerder aanloopkosten maken en betalen vanuit privé om een goede start mogelijk te maken zolang de facturen aan de regels voldoen en je aannemelijk kan maken dat je aankopen voor je a.s. Bedrijf zijn.

 

Verder is er geen termijn genoemd waarbinnen eea, moet gebeuren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Jouw huidige inkopen en verkopen via eBay, Etsy en al die anderen kanalen dien je daarbij m.i. wel duidelijk te scheiden. Bij controle(capaciteit) van de Belastingdienst zou dat wel eens gevraagd kunnen worden en anders voor discussie kunnen zorgen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Handboek Ondernemen 2018 (PDF) paragraaf 5.2:

 

Kosten gemaakt in de aanloopfase

Aftrekbaar zijn alle kosten die u voor een onderneming uit zakelijk oogpunt hebt gemaakt. Daaronder vallen ook kosten die zijn gemaakt met de duidelijke bedoeling een onderneming tot stand te brengen: kosten dus die u hebt gemaakt voordat de onderneming van start ging. Denk bijvoorbeeld aan een marktverkenning en ingewonnen adviezen.

 

En in hetzelfde Handboek bij de "Veelgestelde vragen" verderop:

 

Ik ben bezig mijn zaak op te zetten. Ik heb me nog niet aangemeld bij de Belastingdienst, maar ik maak wel alvast kosten. Wat moet ik doen?

In principe moet u de onderneming aanmelden voordat u de onderneming start. Bewaar in ieder geval zorgvuldig alle bewijsstukken, zoals nota’s en rekeningen. U hebt die straks nodig als de Belastingdienst u met terugwerkende kracht registreert als ondernemer. Voor de inkomstenbelasting kunt u dan de zakelijke kosten in de aanloopfase alsnog aftrekken. Het is zelfs mogelijk dat u met terugwerkende kracht gebruik kunt maken van bepaalde regelingen voor ondernemers.

 

Uw leveranciers brengen u misschien btw in rekening. Als wij u eenmaal als ondernemer hebben geregistreerd, kunt u die btw alsnog als voorbelasting aftrekken.

Link naar reactie
  • 0

Highio,

Goed punt ik ben mij bewust dat eea zeer goed gescheiden moet zijn en zal daar over nog contact opnemen met mn boekhouder better safe than sorry

Verder ben ik niet aan het verkopen dat ga ik pas doen als het officieel is.

 

Ward,

Idem goed punt en heb de pdf gedownload hartstikke bedankt en ga daar eens rustig voor zitten.

Bedankt voor het posten van de pdf.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.