• 0

Btw-vraag zaken doen met Amerikaans bedrijf

Ik doe al een aantal jaar zaken met een Amerikaans bedrijf.

 

Wekelijks maak ik een factuur op voor dit Amerikaanse bedrijf (Bedrijfsnaam, Inc). Hierop staat geen btw vermeld, want ik lever een dienst aan een bedrijf buiten de EU.

 

Bedragen die ik uitbetaald kreeg werden vaak via een tussenpartij (online eWallet) vervolgens naar mijn bankrekening overgemaakt met de nodige transactiekosten en onredelijke valutakosten als gevolg.

 

Op mijn bankafschriften stond steeds echter wel vermeld dat het geld gestort werd door "Bedrijfsnaam, Inc".

 

Sinds ongeveer een half jaar geleden biedt mijn opdrachtgever vereenvoudigde betaling rechtstreeks naar Europese bankrekeningen. Hier maak ik sindsdien dan ook gebruik van, omdat er minder kosten berekend worden.

 

Het wordt namelijk overgemaakt van EU bankrekening naar een andere EU bankrekening. Mijn opdrachtgever maakt hiervoor gebruik van een Nederlandse BV, die met enkel doel is opgezet om vereenvoudigd betalingen te kunnen verrichten aan klanten binnen de EU.

 

Op mijn bankafschriften wordt sinds ik de betaalmethode gewijzigd heb "Bedrijfsnaam B.V." weergegeven en wordt de indruk gewekt dat ik zaken doe met een EU bedrijf, terwijl ik het Amerikaanse "Inc" bedrijf factureer.

 

Op de factuur staat uiteraard geen btw. Ik doe namelijk zaken met een Amerikaans bedrijf en niet een EU bedrijf. Ik wil niet achteraf opeens geconfronteerd worden met 21% btw. Kan ik op deze manier in de problemen komen of maak ik me onnodig zorgen?

 

Hun EU vestiging wordt uitsluitend gebruikt om eenvoudig betalingen te verrichten.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kan ik op deze manier in de problemen komen (...)?

 

Waarom dan...?

Omdat iemand je betaalt van een bankrekening in Europa?

 

Lijkt mij sterk, mits er niets "aan de hand" is met jouw handel en facturen.

 

Nou ja, ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat ik wellicht het een en ander uit te leggen heb indien de BD mij ooit daar om zou vragen. De transacties zorgen toch enigszins voor verwarring en ik zit natuurlijk niet de wachten op 21% btw achteraf, omdat de indruk gewekt wordt dat ik een dienst lever aan een EU bedrijf.

 

Gelukkig kan ik aan de hand van mijn facturen eenvoudig toelichten dat een Amerikaans bedrijf de daadwerkelijke afnemer is.

Link naar reactie
  • 0

Misschien kun je de BV vragen op de factuur te verduidelijken dat zij alleen voor de betalingen zorgen en niet de klant zijn.

 

Ik krijg zelf geen factuur van ze. Wel stuur ik het Amerikaanse bedrijf wekelijks een factuur. Maar voor de zekerheid ga ik ze toch wel om een verklaring vragen, zodat daar ook geen misverstand over bestaat.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.