• 0

Hoe boek ik mijn waardering van aandelen?

Ik heb in 2017 met mijn Holding aandelen gekocht in een werkmij. (10%aandelen, 50% stemrecht). Deze aandelen wil ik in mijn fiscale cijfers waarderen volgens de nettovermogenswaarde. De goodwill die ik heb betaald is fiscaal niet aftrekbaar. Boek ik deze dan als rechtstreekse vermogensmutatie in mijn reserves? Of dien ik dit in de resultatenrekening te verwerken en in mijn VPB-aangifte via de deelnemingsvrijstelling op te nemen?

 

De aandelen zijn geregeld via letter-/soortaandelen. Dus aandelen A 10% en die gaan over dividend etc. en aandelen B 50% en die gaan over stemrecht.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat je dit het beste als "resultaat uit deelnemingen" kan behandelen (met deelnemingsvrijstelling).

Je hebt weliswaar ook "overige niet-aftrekbare bedragen" (om het rechtstreeks op het EV in mindering te brengen dan), maar dat is volgens mij bedoeld voor andere situaties.

Alhoewel "overige" natuurlijk een vaag begrip is en je dingen ruim kan interpreteren (en dus misschien vinden: 'dit is typisch een geval van overige'…).

 

Overigens: Als je ook een commerciële jaarrekening maakt, dan moet je eigenlijk daar de goodwill activeren (en er op afschrijven), dacht ik zo uit mijn blote hoofd.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 1

Bij de waardering van deelnemingen op de fiscale balans van de holding is beslissend wat je betaald hebt voor de aandelen. Heb je meer betaald dan de netto vermogenswaarde of intrinsieke waarde, dan is dat meerdere in feite goodwill.

 

Dat is evenwel goodwill waarop je fiscaal niet mag afschrijven, want het is simpelweg wat jouw holding de aandelen waard vond en hoort als zodanig op de balans (aanschafprijs of lagere marktwaarde).

 

Nu kun je 2 dingen doen:

 

1. Waarde deelneming in de holding op de aanschafprijs zetten (is dus niet gelijk aan de intrinsieke waarde van de deelneming).

 

2. Waarde deelneming op de balans van je holding op de intrinsieke waarde zetten en het overschot als goodwill activeren, waarop je vervolgens niet afschrijft.

 

Groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Niemand anders hier een mening over?

 

Volgens vaste jurisprudentie mag je de deelneming (fiscaal) waarderen tegen verkrijgingsprijs (aanschafwaarde) of netto vermogenswaarde.

Als je kiest voor nettovermogenswaarde mag je het verschil (i,c. de goodwill) afboeken op resultaat deelnemingen.

De verkrijgingsprijs wordt wel vastgelegd in de bijlage, zodat dit zichtbaar blijft voor de fiscus.

De verkrijgingsprijs kan bv nog een rol spelen als er op een later tijdstip tot liquidatie van de deelneming wordt overgegaan.

 

Bij een commerciële balans moet de goodwill uiteraard wel zichtbaar zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Niemand anders hier een mening over?

 

En deze jongens vinden dat je het (fiscaal gezien) rechtstreeks in mindering moet brengen op het EV.

 

 

Of je de goodwill nu activeert, afboekt op resultaat deelnemingen of rechtstreeks in minder brengt op het EV.

Ik denk dat de Belastingdienst zich daar niet echt druk om maakt, omdat het in alle 3 de gevallen geen invloed heeft op de fiscale winst.

Het is dus meer een academische discussie ;)

 

Link naar reactie
  • 0

En deze jongens vinden dat je het (fiscaal gezien) rechtstreeks in mindering moet brengen op het EV.

 

 

Een jaarrekening op fiscale grondslagen is nog geen aangifte vennootschapsbelasting. Enfin, wat Odeon terecht opmerkt, het beïnvloedt de winst niet, dus resteert enkel discussie over de vormgeving en die is imho niet erg interessant

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik moet deze invullen:

 

Percentage aandelen in bezit => logisch, 10%

Nominale waarde van het aandelenpakket => Is dat het percentage van de 18k.

Opgeofferd bedrag => Wat ik betaald heb ervoor?

Balanswaardering => ???

Nettovoordelen met of uit de deelneming => Is dat 10% van het resultaat?

Nominale waarde van de vordering op deelneming => neem aan 0

In het boekjaar ontvangen rente van de deelneming => neem aan 0

Nominale waarde van de schuld aan de deelneming => neem aan 0

In het boekjaar betaalde rente aan de deelneming => neem aan 0

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.