Ga naar inhoud

Advies over het financiële plan van een muziek holding

Aanbevolen berichten

Voor de muziek holding zijn we bezig met het financiële plan. En vooralsnog met het inventariseren van de inkomsten. Hierbij kunnen we wel wat extra inzichten gebruiken omtrent de mogelijkheden alsmede het puzzelen om het plaatje logisch te krijgen.

 

De muziek holding bestaat uit de muziek holding zelf en twee uitvoerende bedrijven in eerste instantie (platenmaatschappij & muziek uitgeverij).

 

Laten we beginnen bij de muziek holding. Deze beheert de administratie, financiën, human resources en top-level strategie. De diensten worden uiteraard verstrekt aan de uitvoerende bedrijven.

 

Maar vanaf hier lopen we vast. Want geef je een prijs op? Zo ja, per uur? Zo ja, hoeveel per uur? Ik weet niet goed waar ik moet beginnen.

 

Ik wil eigenlijk ook uitweiden over de uitvoerende bedrijven en hun financiële plan maar dat zou dit draadje complex maken met verschillende verhaallijnen door elkaar.

 

Kortom hoe gaan andere holdings om met het aanbieden van hun diensten aan hun uitvoerende bedrijven? Hoe doen zij het? Wat voor structuur hanteren ze? Welke bepalingen passen ze toe? Wat is de prijs en waar is die op gebasseerd? Welke inkomsten heeft een holding nog meer naast het verstrekken van hun diensten aan hun uitvoerende bedrijven?

 

Wie o wie kan mij helpen?

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Met je hele kerstboom maak je het te ingewikkeld waardoor je nu al het overzicht kwijt raakt. Vul eerst maar eens het plaatje in voor een situatie waarin het allemaal één groot (of klein) bedrijf zou zijn. Wat zijn dan de cijfers?

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Lees ik goed dat het bedrijf nog moet starten? Waarom dan meteen een holding?


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Je hebt een Holding met daaronder 2 uitvoerende bedrijven en je begint je nu af te vragen op welke wijze die Holding inkomen kan genereren (en hoeveel) uit de diensten die geleverd worden aan die 2 uitvoerende bedrijven!

 

Ik zou aan de andere kant beginnen!

Hoeveel netto inkomen verwacht je dat die 2 uitvoerende bedrijven gaan maken uit allerlei activiteiten? Want daar ligt jouw basis! Ben je daar al mee bezig geweest?

 

Als je dat weet kan je ook gaan bepalen welke activiteiten die Holding moet gaan leveren om dat mogelijk te maken, dan weet je ook of die 2 uitvoerende bedrijven die "kosten" kunnen ophoesten.

 

Waarom begin je niet gewoon als eenmanszaak om de boel op te starten om in een later stadium de verschillende activiteiten onder te brengen in een structuur zoals je nu voorstelt? Dan heb je ervaringscijfers en waarschijnlijk ook een beter idee waar je naartoe kunt groeien.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Lees ik goed dat het bedrijf nog moet starten? Waarom dan meteen een holding?

 

Zie z'n andere topic:

Als starter meteen een concernstructuur met 5 werkmaatschappijen opzetten, is best wel ambitieus. [...]

 

Helemaal mee eens het is inderdaad erg ambitieus. Ik had ook veel liever gezien dat je het met een werkmaatschappij af zou kunnen, maar dan wordt je gewoon een dertien in een dozijn bedrijf en dan sta je al buiten de markt nog voordat je bent begonnen.

 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Heren, moet het zo fel >;( ? Volgens mij is dit een forum om kennis te vergaren, niet om elkaar te bevechten op hoe iemand het wil doen. Als ik het zo wil doen, dan kan is dat toch fris en uniek? Is weer eens wat anders dan wat je meestal ziet.

 

Allereerst voor de duidelijkheid waarom het op de volgende manier gaat.

1. Een eenmanszaak beginnen is een 'dertien-in-een-dozijn' bedrijf beginnen. Het is juist de verbinding van alle disciplines bij elkaar die de grootste USP maakt. (En waar domweg ook de meeste vraag naar is)

 

2. Het formaat waarmee je moet starten om een verschil te maken is gewoon BV (Holding) waardig. Je hebt binnen de muziek industrie gewoonweg met veel mensen, karakters en disciplines te maken. Dan is een team noodzakelijk om met alle variabelen rekening te kunnen houden.

 

MMint, kun je me is een voorbeeld geven van wat je wil zien? Dit is te vaag. P.s. Kerstboom nu al? Het is net Oktober man hahaha :D!

 

Hans van den Bergh,

Officieel bestaat het bedrijf al. 8 jaar. Ik heb het alleen geupgrade van een uitvoerend bedrijf naar een holding. Het is echter een compleet andere structuur dus eigenlijk is veel nieuw. Zie voor je verdere vragen mijn verduidelijking bovenaan.

 

Marco van den Maagdenberg, Je stelt een bottom-top structuur voor, ik stel een top-bottom structuur voor. De reden is dat uitvoerende bedrijven als een syngerie met elkaar moeten werken. Dat kan alleen als er eerst een duidelijke structuur staat waarin men op elkaar kan afstemmen.

 

Het risico van dat niet doen? Alles loopt langs elkaar heen, niemand weet meer van elkaar af, afspraken komen niet na en de kwaliteit die je wilt bieden maar uiteindelijk levert is om te huilen.

 

Afijn, zijn er nog meer mensen met suggesties?

 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, business planning en juridische of fiscale structurering zijn m.i. twee verschillende zaken.

 

..., Je stelt een bottom-top structuur voor, ik stel een top-bottom structuur voor. De reden is dat uitvoerende bedrijven als een syngerie met elkaar moeten werken. Dat kan alleen als er eerst een duidelijke structuur staat waarin men op elkaar kan afstemmen.

Of een matrix- of netwerkorganisatie (bedrijvennetwerk).

 

Kerstboom verwijst naar of duidt complexiteit en onnodige franje, we zien hier eerlijk gezegd gewoon het risico van een waterhoofd. Kan een organisatie/structuur niet organisch groeien op basis van feitelijk activiteiten en diverse samenwerkingen?

 

Zelf haal je er als factor of dimensie ook nog eens groepsdynamica bij. ???

 

Wat zijn de historische omzetten van de onderneming? En maakt dat verschil met nu opnieuw vanaf nul beginnen? Het inbrengen en scheiden van activiteiten (historische rechten?) in zustermaatschappijen vraagt ongetwijfeld om begeleiding als deze al enige omvang hebben.

 

Ik ken heel veel mooie en groeiende eenmanszaken met dito creatieve ondernemers! :P

 

Linkje met ervaringsdeskundigen en verdere verwijzingen. Misschien zitten daar wel gesprekspartners tussen.

 

Groet,

 

Highio

 


HelikopterLandingsplaats...

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

 

1. Een eenmanszaak beginnen is een 'dertien-in-een-dozijn' bedrijf beginnen. Het is juist de verbinding van alle disciplines bij elkaar die de grootste USP maakt. (En waar domweg ook de meeste vraag naar is)

 

 

Mwoah, afhankelijk van hoe je organisatie er precies uit gaat zien natuurlijk, maar mocht je dit niet met een hele groep (ervaren) mensen en/of bedrijven op gaan zetten dan zou ik eerder gewoon één ding heel goed doen.

 

Dat is volgens mij meer onderscheidend dan te proberen 'alles tegelijk aan te bieden' en je te begeven op allerlei nieuwe terreinen waar er veel concurrentie is van specialisten met (tientallen) jaren ervaring.

 

Bij het aanbieden van een totaalpakket bepaalt je zwakste schakel de relatie met de klant; doe je één van de dingen die je aanbiedt iets minder goed dan kun je daarop de klant verliezen.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Heren, moet het zo fel >;( ? Volgens mij is dit een forum om kennis te vergaren, niet om elkaar te bevechten op hoe iemand het wil doen. Als ik het zo wil doen, dan kan is dat toch fris en uniek? Is weer eens wat anders dan wat je meestal ziet.

[...]

MMint, kun je me is een voorbeeld geven van wat je wil zien? Dit is te vaag. P.s. Kerstboom nu al? Het is net Oktober man hahaha :D!

Ik kom hier vrijwillig om te helpen, niet om te vechten of om iemand naar de mond te praten. Daar heb je namelijk niets aan. Uiteraard bepaal je zelf wat je wilt doen, maar ik geef mijn visie zoals ik het zie. Vind je dat te fel, dan is dat jammer want dan mis je wellicht de inhoudelijke boodschap. In het echte leven zal dat vast nog vaker voorkomen, helaas...

 

Met kerstboom bedoelde ik inderdaad de hele constructie die je aan't optuigen bent. Uit je openingsbericht haalde ik dat je geen goed beeld hebt van de basis. Ik schreef niet dat je per se als eenmanszaak moet beginnen, maar dat het kan helpen om eerst het plaatje in te vullen voor een ongedeeld bedrijf. Terug naar de basis dus en van daar uit opbouwen. Lean startup wellicht om te voorkomen dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

 

In je berichten lees ik veel ambitie. Daar heb ik waardering voor, dus doneer ik graag een klein stukje van mijn leven. Doe met mijn mening wat je wilt. Hopelijk heb je er wat aan. Succes!

 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Beste Firespace

Je vraagt hier advies voor jouw (te starten)bedrijf en dan met name voor de bovenliggende holding. Van diverse kanten worden hierop reacties/adviezen gegeven.

Gezien jouw reacties daarop krijg ik de stellige indruk dat deze goedbedoelde adviezen jou niet welgevallig zijn.

Ik weet daarom niet goed waarnaar jij op zoek bent, wat jij wil horen.

 

Zal een poging doen om onderstaande vraag van jou te beantwoorden, vraag me niet naar een onderbouwing, want daarvoor zijn onvoldoende gegevens voorhanden.

 

Laten we beginnen bij de muziek holding. Deze beheert de administratie, financiën, human resources en top-level strategie. De diensten worden uiteraard verstrekt aan de uitvoerende bedrijven.

 

Maar vanaf hier lopen we vast. Want geef je een prijs op? Zo ja, per uur? Zo ja, hoeveel per uur? Ik weet niet goed waar ik moet beginnen.

Je kunt een lumpsum afspreken, bijvoorbeeld eur 65.000,00

of een uurprijs van eur 125,00

 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

 

Even een vraagje tussendoor: hoeveel mensen werken er bij al die bedrijven? Vanaf het begin. Of is het een eenmansconglomeraat?


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Je antwoordt dat het een bestaand bedrijf is in een nieuwe structuur, maar wat maakte de nieuwe structuur noodzakelijk? Werd er zoveel winst gemaakt dat het fiscaal interessanter was?


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Highio,

 

Onderscheid maken tussen deze verschillende zaken (hoofd en bijzaken) is niet mijn sterkste kant. Ik zal eens even door de ervaringsdeskundigen lijst gaan m te zien wat daaruit komt.

 

Richard Theuws:

Je strategie is begrijpelijk en tot op zekere hoogte ben ik het ook met je eens. Zo werkt het helaas voor de muziek industrie niet. Maar ik begrijp wel dat ik wat meer specialismen om mij heen moet verzamelen.

 

Om de zwakste schakel(s) eruit te vissen doe ik eerst uiteraard een test ronde, allicht 2. Gewoon om te zien hoe de processen zullen verlopen en wat er nog verbeterd moet worden alvorens we publieklijk gaan. Soort van Alpha & Beta test kun je zeggen?

 

Mmint,

Ik kom hier ook vrijwillig om advies te vragen. Ik geef eerlijk toe dat ik geen duidelijk beeld kan vormen van de basis en daarom advies vraag 'hoe' het te doen?

 

Ik wil het graag goed doen want dit is een unieke kans en denk dat ik daarvoor op dit forum aan het juiste adres ben. Ik ben het wel met je eens dat ik het waarschijnlijk anders moet aanpakken dan dat ik nu doe.

 

Het is mij nog niet 100% duidelij hoe vooralsnog.

 

Marco van den Maagdenberg,

De stellige indruk die je hebt klopt niet. Ik sta heus wel open voor adviezen, ze zijn me alleen te generalistisch af of er komt weerstand op de algemene tactiek zonder een alternatieve suggestie.

 

Kijk, ik zie tussenstapjes niet zo goed. Dat hoort gewoon bij me. Je kan mij wel een grote andere rode lijn vertellen, maar als je die tussenstapjes er niet aan toevoegt, dan is het alsnog abrakadabra voor mij.

 

Wat betreft het antwoord op mijn vraag, dankjewel. Zou je advieseren de uitvoerende bedrijven eerst hun budgetten en benodigdheden op te laten stellen en daaruit naar voren halen hoeveel uren er benodigd zijn om die dienstn van die holding af te nemen?

 

Twabla,

Naast mijzelf nog iemand anders. Het is een eenmansholdig vooralsnog, conglomeraat is wat anders.

 

Hns van den Bergh,

Eerlijk gezegd is het eerder dat de logistiek dan beter geregeld is. Daarnaast is voor het formaat waarvoor wij gaan een nieuwe structuur echt wel fiscaal interessanter.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
Twabla,

Naast mijzelf nog iemand anders. Het is een eenmansholdig vooralsnog, conglomeraat is wat anders.

Wanneer de 5 denkbeeldige werkmaatschappijen onder de holding ook bemand worden door één of twee personen, dan ben je een papieren monster aan het bedenken.

 

Er is niks mis met een eenmanszaak of een &Co-opzet waarbij je onderscheid maakt tussen verschillende activiteiten. En dan vanuit de uitvoeringspraktijk structureren (organiseren), niet vanuit flowcharts en waandenkbeelden.

 


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

@Firespace,

 

Een hoop leden geven (imho terecht) tegengas op de aanvliegroute en opzet.

Laat ik ook een poging wagen op de inhoud zelf:

 

Kortom hoe gaan andere holdings om met het aanbieden van hun diensten aan hun uitvoerende bedrijven?

Heel divers:

- een deel biedt helemaal geen diensten aan, maar is passief houdster van de aandelen. Werkmaatschappijen regelen hun zaakjes zelf (de Eckart Wintzen manier)

- een deel biedt in beperkte mate diensten aan, waarbij afname van de concerndiensten niet altijd verplicht is (indien niet verplicht mag een werkmaatschappij die diensten dus ook zelf uitvoeren, of extern inkopen)

- een deel biedt alle voorkomende centrale en stafdiensten aan, en stelt interne afname ook verplicht.

 

Hoe doen zij het?

Ook divers.

 

Wat is de prijs en waar is die op gebaseerd?

De prijs-als er al een prijs gerekend moet worden (*) - is de kostprijs. Een holding is geen profitcenter.

 

(*)= verplicht is die interne doorbelasting niet als er toch geconsolideerd wordt

 

 

Welke inkomsten heeft een holding nog meer naast het verstrekken van hun diensten aan hun uitvoerende bedrijven?

Je maakt er nu wel een profitcenter van. Het verdienmodel van een goede holding is niet het verstrekken van diensten aan uitvoerende bedrijven. De inkomsten van de holding bestaan uit de winst van de bedrijven die het bezit en aanstuurt.

Verder kan een holding centrale diensten aan te bieden aan werkmaatschappijen als dat voordeel biedt voor werkmaatschappij (schaalvoordeel, goedkoper) en holding (beleid, controle).

 

Maar dat aanbieden van diensten moet geen doel op zich worden en zeker geen verdienmodel: een combinatie van gedwongen afname (want beleid) en een prijs die niet door vraag en aanbod (en concurrentie) wordt vastgesteld betekent al snel een topzware organisatie. Als je niet oppast worden dat "zwarte gaten" die ongecontroleerd uitdijen en zichzelf steeds belangrijker gaan vinden en maken.

Dat laatste is zelden goed voor de winst. De enige die daar baat bij heeft is de lokale Porsche dealer

 


Partner bij B2Bsure, de verzekeringsadviseur nieuwe stijl

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Logistiek staat volledig los van de rechtsvorm, dus dat argument houdt geen stand. Je kiest een rechtsvorm op basis van je winst, omdat je bij grotere winst met bijvoorbeeld een BV in een gunstiger belastingtarief valt dan bij een eenmanszaak, een eenmanszaak geeft in aanvang meer fiscale voordelen en kan daarmee de belastingdruk op de toch al lagere winst verlagen. Verder gaat een rechtsvorm over het risico dat je wilt nemen/afdekken. Oftewel, beginnen met een hele verhandeling over een rechtsvorm, is m.i. veel te vroeg. Eerst maar eens omzet draaien en wat je daarvan overhoudt...

 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Norbert, hartelijk dank voor je uitleg. Ik begrijp nu iets beter waar de schoen wringt. Daar ga ik eens aan werken en overleggen.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké