• 0

tekst voor de website (content)

Ben al enige dagen bezig met het vullen van een website.

Ik weet wel ongeveer wat ik wil vertellen , maar alles bij elkaar valt het nog tegen wat er aan tekst uitkomt.

In verhalen vertellen ben ik niet zo goed, beetje te veel 2thepoint zeg maar.

 

Hoe doen jullie dat ?

Gaan jullie methodisch te werk, zeg per pagina een aantal steekwoorden en maken jullie dan de tekst.

Of beginnen jullie met schrijven en wijzigen dan net zo lang tot het wat lijkt.

 

Tips zijn welkom ;D

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben toevallig ook bezig met nieuwe teksten, en ik doe het als volgt.

 

Eerst schrijf ik op wat de belangrijkste punten zijn die ik op de hele website wil vertellen. Dan bedenk ik hoe ik die ga onderverdelen.

 

Per pagina ga ik vervolgens steekworden opschrijven, en maak daar gepaste alinea's bij. In het begin kleinere alinea's zodat deze snel gelezen kunnen worden, met korte, krachtige zinnen. De eerste zin van een alinea is meestal het belangrijkst (kernzin).

 

"Vroeger" begon ik gewoon met het schrijven van een verhaal, maar ik vind dit systeem met steekwoorden en duidelijke opbouw veel prettiger werken. Het geeft ook voor jezelf een goed beeld van de totale inhoud.

 

Mogelijk zijn hier tekstschrijvers aanwezig die hier een mooie aanvulling hebben?

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben daar copywriters voor :)

 

Toevallig zijn wij ook bezig met het updaten van onze website en texten moeten ook (her)geschreven worden

 

Wat ik meestal doe is kijken naar andere texten die erop gerelateerd zijn.

Natuurlijk moet je niet copy-pasten maar het geeft je wel een idee welke zinsopbouwen en of het inhoudelijk helder en to-the-point is.

 

Of je tikt alles wat in je opkomt, leest het tweemaal en zet je het opzij om de volgende dag verder mee te gaan.

Meestal geeft je dat weer een frissere beeld of het nou klopt wat je zegt of dat het BS is :)

Link naar reactie
  • 0

ik ben gewoon maar begonnen en heb steeds tekst aangevuld en veranderd als ik nieuwe ideeen had of opmerkingen kreeg. dat doe ik nu nog steeds zo. een voordeel is dat de website redelijk bijgehouden wordt, een nadeel is dat er geen einde aan komt. gelukkig nu staat de content nu in het mambo cms zodat ik eenvoudig items kan toevoegen en teksten kan bijwerken waar ik maar wil.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Beste mensen,

 

Voordat je begint met schrijven is het handig om je in te leven in de klant. Begin dus niet zomaar lukraak te schrijven. Maak een plannetje.

 

Leef je in en vraag je af wat die klant wil weten van je bedrijf. Ik kom namelijk heel veel sites tegen die duidelijk door de ondernemer zelf zijn opgezet en waarvan de teksten ook uit zijn koker komen. Veel te gedetailleerde informatie, een lastige navigatiestructuur etc. Voor een "vakidioot" is alles te snappen, maar voor een leek = lees potentiële klant = is dat vaak niet het geval. Kortom: leef je eerst in en ga ervan uit dat je sitebezoeker geen voorkennis heeft (leg alles! dus uit).

 

Vervolgens bepaal je aan de hand van de genoteerde onderwerpen welke buttons je wilt plaatsen. Zet deze structuur op papier. Werk vervolgens in klad uit wat je onder die buttons wilt zetten. Dus nog geen mooie volzinnen. Vervolgens een nachtje slapen en nog eens kijken of het aansluit bij je (potentiële) klanten. Laat het anders familie, vrienden, kennissen of goede klanten lezen ter controle.

 

Werk het vervolgens uit. Beeldschermteksten zijn anders dan gewone teksten. Veel ondernemers plaatsen één op één worddocumenten, zoals bedrijfsvisie, plannen etc. Maar die zijn vaak te ingewikkeld en vol met lange zinnen. Beelschermteksten moeten kort zijn. Mogen ook afgebroken worden. Stacato. Om zo beter over te komen. Kortom: schrijf je webteksten als nieuw (niet knippen en plakken).

 

Kijk ook naar het ontwerp van je site (maak geen frontpagesite, dat is erg amateuristisch, laat het doen) en bepaal wat voor soort teksten daarbij passen. Als het goed is, sluit dat ontwerp aan op je huisstijl, je identiteit (wie/wat wil je zijn) en je imago (wie ben je voor je klanten). Ook moet ontwerp en teksten (inhoudelijk, maar ook zeker qua toon en sfeer) passen bij je andere uitingen als advertenties, banners, folders, brochures, nieuwsbrieven etc. En dat is waar ondernemers vaak de mist in gaan. Aanwezig zijn op internet is één. Maar een professionele en consequente uitstraling op het net, in aansluiting op het bestaande bedrijf, de visie etc, blijft vaak achterwege.

 

Ik merk dat ondernemers het soms te duur vinden om een communicatiebureau in te huren. Maar als ik soms de eigen geschreven teksten van hen zie, dan móet die investering zich wel terugbetalen. Het is de kracht van je organisatie als je professioneel communiceert!

 

Succes! Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Link naar reactie
  • 0

Veel is reeds gezegd, maar hier volgen nog wat technische aandachtspunten:

 

- Zorg dat je je inleeft in de consument. De tekst moet nuttig/ondersteunend zijn.

- Gebruik geen technisch vakjargon.

- Geen tekst plaatsen omdat er "toch wat moet staan".

- Zorg in hemelsnaam dat de teksten foutloos zijn. Op negen van de tien sites zijn wel tekstuele fouten te vinden. Dat komt slordig over.

- Probeer niet te vaak dezelfde woorden/formuleringen achter elkaar te gebruiken.

- Gebruik zo min mogelijk afkortingen. Dat betekent een leesonderbreking. En leesonderbrekingen lezen niet prettig.

- Gebruik niet in elke zin je eigen bedrijfsnaam. Dat komt zeer irritant over. Soms zie je dat elke zin wordt begonnen met een bedrijfsnaam. Dat komt haast kinderlijk over.

 

Ik wil wel naar de teksten kijken om eindredactie te doen of om je wat tips te geven. Gratis, zolang ik niet drie pagina's vol met krakkemikkige tekst krijg toegestuurd. Het is een van de services die ik verleen (mede om mijn netwerk uit te breiden).

 

Deze aanbieding geldt overigens voor iedereen op dit forum. :)

 

M'n mailadres is in mijn profiel te vinden.

Link naar reactie
  • 0

Vergeet overigens niet dat je in de pagina-titel en pagina-beschrijving ook de nodige info kwijt kan.

De balans tussen grafische, tekstuele en functionele elementen moet ok zijn.

Denk ook aan het al of niet 'scrollable' zijn van je pagina; moet alles in 1 oogopslag duidelijk zijn, ga je scrollen of click je verder (sla je blz om).

Aan mijn klanten vraag ik altijd of ze eens rond willen neuzen op het web om op die manier aanknopingspunten te vinden, zowel positief als negatief en dat helpt erg goed om je mening te vormen.

 

etc etc

 

leuk he, een goede website maken!

 

GJ

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

En... met alleen teksten ben je er nog niet. Zoals gezegd moet het ook aansluiten op je bestaande huisstijl en je bestaande brochures e.d.

 

Maar... zorg er ook voor dat je site te vinden is! Je kunt je aanmelden bij diverse bedrijvenportals. Ook zijn er gratis tellers die je vertellen hoeveel bezoek je krijgt en waar ze vandaan komen. Handig om te weten welke sites traffic opleveren. En om te zien of een banner op een site wel het advertentie geld waard is. Kijk op mijn servicepagina voor een lijst van bedrijvenportals en een link naar gratis tellers. (mag dit wel Willem ;) - kijk anders in mijn signature.

Checkstat is een commerciële teller, maar wel met een laag tarief.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kort bericht, want ik ben nog maar half wakker. Heb een tijdje terug een site gemaakt die je wellicht zou kunnen helpen op hoofdlijnen: www.principlesofwriting.com. Wel in het Engels, maar zou te volgen moeten zijn.

 

Nog wat andere pointers:

- Houd het kort. Schrijf je pagina's, en hak er dan de helft af. Hoeveel tijd heb jij per pagina om te lezen? 10 seconden of zo? Daar is je doelstelling.

- Geef de essentie weer, wil niet alles zeggen. Geef de hoofdlijnen- en argumenten. Je website is een elevator pitch, het verhaal in 1 minuut. De rest komt aan de telefoon of in een persoonlijk gesprek

 

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Is het wat om de teksten door een derde te laten schrijven?

Onze website wordt op dit moment onder handen genomen omdat we onvoldoende gelegenheid hebben ons product te profileren. Een menustructuur en de wijze waarop "de boodschap" moet worden gecommuniceerd is al uitgedacht, maar ik merk dat ik bij de teksten toch telkens verzand in lange verhalen.

 

Wat zouden bedrijven zoals dat van Martin en Van Oosten voor mij kunnen betekenen. Concreet; op welke manier pakken jullie zoiets aan (werkwijze)?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Wat ik je mee zou willen geven zijn de volgende punten:

 

- begin met de architectuur van de site. Met andere woorden: welke knoppen en menu-opties wil je aanbieden? Dit dwingt je om na te denken over zaken als doelgroep en informatie die je wilt aanbieden. De architectur moet je zelf maken, voordat je uberhaupt een schrijver inschakelt.

 

- Bepaal per navigatie-optie de volgende zaken: doel en doelgroep, bron van het materiaal (interview met X, document Y, case studies A en B), lengte en stijl tekst etc. Welke argumenten/info te gebruiken. Dit leert je de site gebalanceerd te maken, dus dat pagina's zich netjes tot elkaar verhouden en elkaar aanvullen.

 

- bepaal het process: wie doet wat en wanneer, welke criteria worden gebruikt bij beoordeeling teksten.

 

- doe wat onderzoek naar je competitors: wat schrijven zij op hun sites, wat bevalt je daaraan en wat niet.

 

- tip: wijs binnen je organisatie 1 persoon aan die contact houdt met je schrijver. Dus niet van 10 mensen afzonderlijk feedback sturen naar je schrijver, maar gebundeld en in 1 keer. De schrijver is geen arbiter in je interne discussies.

 

- Ga er vanuit dat de eerste versie(s) van een tekst tot interne discussie zullen leiden. Mijn ervaring is dat in 9 van de 10 gevallen een heldere tekst als spiegel functioneert en mensen binnen organisaties dwingt met verse ogen de meeste wezenlijke elementen van hun organisatie nog eens te overdenken.

 

- Schrijf een goede briefing voor de schrijver! Een goede briefing vertelt (bondig) wie je bent als bedrijf (geschiedenis, strategie, ontwikkelingen in de markt, het kunstje dat je doet, visie op je omgeving etc), de vereisten van de site, de key aspecten van de tekst en alles wat betreft procesgang en wederzijdse verantwoordelijkheden.

 

Pffff, zoiets dus. Hoop dat dit helpt, ben bondig gebleven want ik had even geen zin een uitgebreide handleiding te maken. Success.

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Is het wat om de teksten door een derde te laten schrijven?

Onze website wordt op dit moment onder handen genomen omdat we onvoldoende gelegenheid hebben ons product te profileren. Een menustructuur en de wijze waarop "de boodschap" moet worden gecommuniceerd is al uitgedacht, maar ik merk dat ik bij de teksten toch telkens verzand in lange verhalen.

 

Wat zouden bedrijven zoals dat van Martin en Van Oosten voor mij kunnen betekenen. Concreet; op welke manier pakken jullie zoiets aan (werkwijze)?

 

Ik hoorde mijn naam, dus het is wel zo netjes om even te reageren. :)

 

De werkwijze die ik hanteer verschilt per klant. Soms moet je de gegevens werkelijk uit de klant trekken om tot een verhaal te komen, soms moet je de klant juist afremmen, terugfluiten omdat deze allerlei niet-relevante informatie wil verstrekken. Vaak help je opdrachtgevers duidelijk in beeld te krijgen wat ze nu eigenlijk willen vertellen. Wat dat betreft fungeren tekstschrijver en concepttekst als spiegel voor de organisatie (zoals Ilja van Roon al zei). Je probeert samen het verhaal kernachtig en helder te verwoorden. Al dan niet als een soort advocaat van de duivel. Je kunt je vaak beter verplaatsen in de sitebezoeker dan de opdrachtgever, die vrijwel altijd lovend is over de eigen onderneming.

Het gebeurt vaak dat ik me moet verdiepen in het bedrijf van de klant. Door middel van een interview, al dan niet gecombineerd met een rondleiding. Een kanttekening: dit is een tijdrovende (en kostbare) werkwijze. Zeker als het om een stukje van 300/400 woorden gaat. Het werkt sneller en meer efficient als de klant al op papier heeft wat er in het verhaal moet komen te staan. Dan weet ik waar ik op moet letten... en gaat het maken van het verhaal sneller (lees: goedkoper).

 

Begeleiding van het proces

Wanneer er een opdracht komt om een brochure te maken, word ik in de regel al bij de eerste gesprekken met vormgever en klant betrokken. Ik geef dan advies. We bekijken hoe we de boodschap het beste kunnen verpakken. Hetzelfde geldt voor websites en andere producten. Zo werk je naar een optimale tekst voor een bezoekersvriendelijke site. In een dergelijke begeleidende rol moet je als tekstschrijver wel een gedegen kennis van internet en/of drukwerk hebben. En dat heb ik natuurlijk! 8)

 

"O, shit! De tekst!"

Wat je vaak ziet is dat men een brochure of website maakt en dan zoiets heeft van: "O, er moet ook nog tekst komen!" De ondankbare kant van ons werk. :)

Ik vind de boodschap, het doel van site of website belangrijker dan dat ergens tekst komt te staan. Dat betekent actief meedenken/adviseren als het gaat om verpakken van de boodschap. Maar als er qua structuur al eenmaal een site staat is het 'kwaad' geschied. Dan voorzie ik de rubrieken indien nodig van tekst.

 

Geen alwetend orakel

Van een tekstschrijver/copywriter moet je niet verwachten dat deze zelf wel eventjes een heel verhaal op papier zet, tenzij het een deskundige betreft die branche of organisatie goed kent. Dan heeft hij of zij wellicht aan een 'half woord' genoeg.

 

 

Wat ik nog kan vermelden: soms gaat een tekst vier keer heen en weer voordat deze akkoord wordt bevonden.

 

 

 

Normaal gesproken ben ik van de korte en bondige kant. :) Ik hoop dat je je antwoorden kunt vinden in dit verhaal. Ben er niet helemaal bij door wat er aan de andere kant van de Noordzee is gebeurd. :(

Link naar reactie
  • 0

Heldere uiteenzetting en mijn ervaring is inmiddels ook wel dat tekst belangrijk is. Zeker webtekst vraagt een aparte benadering, die ik graag eens met een professional door zou willen nemen. Dit wordt over een anderhalve maand zeer actueel, dus dan kom ik er op terug.

 

(ps. het leidt idd erg af wat er door terreur gebeurt...)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 297 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.