• 0

licentie (merknaam) verhuren

Beste higherlevel,

 

Dit onderwerp kan misschien eerder aan bod zijn geweest.

 

Mijn vraag:

Als ik een licentie(merknaam) wil verhuren, wat komt er zoal bij kijken?

 

Casus: Ik wil dat een organisatie zijn diensten verleent onder een merknaam.

Hierbij wil ik niet de verantwoording dragen voor de operaties.

Concreet, de dienstverlenende organisatie is verantwoordelijk voor zijn eigen administratie, marketing en uitvoerende activiteiten. Ik draag zorg voor de presentatie (website, logo en ondersteuning in reclame)

 

Subvragen:

1: Hoe leg je dit vast in een contract en bestaan hier templates voor?

2: In hoeverre ondervind je last als de dienstverlenende organisatie negatieve impact heeft

met zijn diensten? (bijvoorbeeld ongelukken). Kun jij je via het contract daarvan distantiëren op het gebied van juridische verantwoordelijkheid?

3: Heeft elke branche zijn eigen richtlijnen daarin hoe je zo een contract opstelt?

 

Ik heb meer vragen, maar eerst stap voor stap. Laat ik eerst bij de basis beginnen.

 

Groet, Dragonball

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wil je dat er meerdere organisaties onder diezelfde merknaam opereren? Zoek dan eens op "franchise". McDonalds is een heel bekend voorbeeld van een franchise organisatie.

 

Juridisch kun je jezelf wel indekken tegen de impact van ongevallen e.d., maar de merknaam zal zeker beschadigd worden als er iets echt fout gaat bij 1 van de franchisenemers.

 

Kijk nu bijvoorbeeld maar naar Stint, de elektrische bolderkar die betrokken was bij het treinongeluk in Oss. Hoe goed ze ook om gaan met deze situatie, ik denk niet dat dat merk nog te redden is. Nu is dat geen franchise organisatie maar toch.

 

Wel een franchise voorbeeld: als er ergens in de wereld iemand overlijd doordat er iets mis was met zijn hamburger bij McDonalds zal dat een impact hebben op alle McDonalds vestigingen.

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn diverse opties. Je kunt overigens altijd geconfronteerd worden met (al dan niet slagende) aansprakelijkstellingen en/of imagoschade, wat je ook regelt.

 

Enige beknopte informatie over 2 opties, te weten licenties en franchise:

 

Licenties

Licenties kun je in vele vormen verlenen, maar hebben altijd betrekking op activiteiten die verboden zijn voor anderen, tenzij je uitdrukkelijke toestemming daarvoor geeft.

In een overeenkomst - vaak voor een jaar - kom jij als licentiegever met de licentienemer voorwaarden overeen, waaronder de licentienemer de licentie mag (en moet!) exploiteren.

 

Een indruk van de vele mogelijkheden:

• Een licentie om een bepaald merk en/of methode voor goederen of diensten te gebruiken

• Een licentie om een geoctrooieerde uitvinding te produceren of te exploiteren

• Een softwarelicentie

• Een licentie om een product (na) te maken waarvan het model door een ander gedeponeerd is

• Een trainingslicentie

• De rechten die de auteur van een boek of van een muziekwerk aan een uitgever verleent

 

Franchising

Dit is een in alle opzichten veel verdergaande overeenkomst dan de hierboven genoemde. Vaak is de looptijd 5 jaar. Deze constructie is voor beginners niet geschikt! Jij als franchisegever hebt veel plichten, waaronder een zware zorgplicht richting de franchisenemers.

 

In het algemeen is het beter met licenties te beginnen en je niet te branden aan (onjuiste) prognoses, marktonderzoek etc.

In een later stadium kun je altijd overstappen naar franchise (ik neem dit ook voor je op in het contract).

 

Waar agenten vaak meerdere agenturen hebben (zoals voor verschillende merken schoenen), distributeurs vaak meerdere distributieovereenkomsten hebben (zoals voor Ricoh en Canon) en licentienemers soms meerdere licenties exploiteren (zoals voor diverse trainingen), exploiteren franchisenemers één formule (zoals De Hypotheker of McDonalds). Daaruit bestaat dus hun hele onderneming.

 

Bij franchising geeft de franchisegever aan een andere onderneming (de franchisenemer) het recht om gebruik te maken van de franchiseformule. De franchiseformule houdt over het algemeen in dat de franchisenemer tegen betaling gebruik kan maken van knowhow, een uniforme identiteit en uitstraling, waaronder gebruik van de handelsnaam, merk, logo's, huisstijl, gebruik van ICT-infrastructuur, etc.

 

Andere kenmerken zijn vaak:

• Prognoses

• Marktonderzoek

• Een exclusief gebied

• Een verplicht bepaald assortiment

• Een (minimale) afnameverplichting bij franchisegever of bepaalde derden

• Handboek

• Franchiseraad / franchisevereniging

• Formulemanager

• (landelijke) reclame voor het geheel

• Diverse soorten fees, waaronder inschrijfgeld (entreefee), reclamefee, logistieke fee, maandfee, omzetfee ontwikkelfee, etc.

 

Ben je al toe aan franchise?

Dit is eigenlijk de eerste vraag. Heb je al een goede propositie? Ben jij al ‘franchisable’ of nog pas ‘licensable’?

 

Bepaald gedrag en bepaalde methoden moeten leiden tot een voorspelbare uitkomst (omzet) voor de franchisenemer. Is dat niet het geval? Dan heb je nog geen franchiseformule en is de franchisenemer te veel aangewezen op zichzelf. Je geeft te weinig toegevoegde waarde als franchisegever. Kies voor een van de andere opties!

 

What’s in a name?

Nog even iets heel belangrijks.

De benaming van de overeenkomst en de gehanteerde termen zijn niet doorslaggevend voor de aard van je relatie met de ander. Denk niet dat je onder de zware plichten van een franchisegever uit kunt komen door je overeenkomst anders te noemen, zoals licentieovereenkomst of, heel vaag, samenwerkingsovereenkomst/

De Hoge Raad noemt als belangrijkste kenmerken :

• Het recht om een franchiseonderneming te exploiteren

• Voor afzet van bepaalde type goederen en/of diensten

• Tegen een rechtstreekse of indirecte vergoeding

• Verstrekken van belangrijke knowhow aan franchisenemer

 

Is voldaan aan deze kenmerken dan is sprake van franchise, of dat nu soft franchise is (vaak bij dienstverlening) of hard franchise (bij supermarkten en fastfoodketens).

 

En voor welke vorm je ook kiest, je moet altijd goed en nauwkeurig de afspraken (laten) vastleggen, wil je niet het schip ingaan. Denk aan aspecten zoals:

 

• Looptijd

• Opzegtermijnen

• Betalingstermijnen

• Voorwaarden

• Clausules over tussentijds afscheid van elkaar kunnen nemen

• Non-concurrentiebeding

• Relatiebeding

• Know how

• Geheimhouding

• Intellectuele eigendomsrechten

• Aansprakelijkheid

• Wanprestatie

• Goodwill

• Schadevergoeding

• Overlijden van een van de partijen

• Overdracht aan een ander

• Welk recht is van toepassing?

• Welke rechter is bevoegd (forumkeuze)

 

Zoals je ziet komt er aardig wat bij kijken!

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Beste Mr. Monique Doomernik!

 

Bedankt voor je mooie uitgebreide reactie!

Ik zie dat ik huiswerk heb en er even goed voor moet zitten.

De late reactie had met mijn lange verlof te maken :)

 

Als ik eruit ben, kan het zijn dat ik contact met u opneem.

 

Vriendelijke groeten, dragonball

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.