• 0

overname uit privé en naar privé

Hallo, ik heb een vraag over overname uit privé en naar privé. Als je bij een leverancier iets bestelt als consument en dat overbrengt naar je bedrijf en dan in het volgend jaar uit je bedrijf neemt en naar privé overbrengt, dan kan je bedrijf op dat apparaat afschrijven. Mag de leverancier dan die kosten in rekening brengen? Als het als leverancier terugneemt, moet je dan de afgeschreven waarde voor het retourgoed gebruiken voor de inname?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op het forum ippon.

 

iets bestelt als consument

Als privé-persoon of als bedrijf?

 

in het volgend jaar uit je bedrijf neemt en naar privé overbrengt, dan kan je bedrijf op dat apparaat afschrijven

Alleen de tijd dat het apparaat in het bedrijf was

 

Mag de leverancier dan die kosten in rekening brengen?

Welke kosten?

 

Als het als leverancier terugneemt, moet je dan de afgeschreven waarde voor het retourgoed gebruiken voor de inname?

Vraag is mij geheel onduidelijk.

 

Stel anders je hele vraag eens opnieuw en duidelijker?

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo, ik heb een vraag over overname uit privé en naar privé. Als je bij een leverancier iets bestelt als consument (privé persoon) en dat inbrengt in je bedrijf en dan in het volgend jaar uit je bedrijf neemt en naar privé overbrengt, dan kan je bedrijf op dat apparaat afschrijven (20% bij afschrijving in 5 jaar). Mag de leverancier dan die (afschrijvingen)kosten in rekening brengen en 20% minder teruggeven aan de consument? Als je het als leverancier terugneemt, moet je dan de afgeschreven waarde voor het retourgoed gebruiken voor de inname?

 

Hopelijk is het zo wat duidelijker?

Link naar reactie
  • 0

nee totaal niet.. wat heeft jou keuze om een goed prive of zakelijk te gebruiken te maken met het feit of een leverancier een product wil terug wil nemen en daar wel of geen terugbetaling tegenover zet?

 

je maakt een breiwerkje van een aantal situaties door elkaar die niets met elkaar te maken hebben.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je bent nog steeds allerlei regels en situaties op een hoop aan het vegen.. maar goed toch maar een poging tot beantwoorden..

 

- afschrijvingskosten zijn op geen enkele manier een indicatie van wat een leverancier kan/wil of moet terugbetalen als een product wordt teruggestuurd.

Soms moet een leverancier op basis van de wet terugbetalen vaak is het dan de volle aankoopprijs of mag men een (zelf overeen te komen) kosten voor gebruiksperiode in mindering brengen

Er zijn geen eenduidige regels die altijd gelden.

 

- als je iets als particulier / consument koopt dan geldt consumentenbescherming

als die particulier ook een onderneming heeft en het geleverde goed ook zakelijk gebruikt heeft dat geen invloed op de overeenkomst.

Behalve als een consumentenproduct niet geschikt is voor zakelijk gebruik en daardoor beschadigd raakt of kapot gaat kan de leverancier terugname of garantie weigeren omdat het product onjuist is gebruikt. Bijvoorbeeld als een kok bij hema of blokker een staafmixer koopt voor 35 euro en dan komt klagen dat het ding niet sterk genoeg is of al na 6 maanden gebruik is versleten. Een huishoudelijke staafmixer is gemaakt om 1 of 2 keer per dag een ui te snipperen of een paar tomaten te pureren, niet om 8 uur per dag in een professionele keuken te worden ingezet om een hele kisten tomaten te pureren. Daarvoor bestaan professionele staafmixers of nog grotere apparaten met bijbehorend prijskaartje.

In dat geval maakt het niet uit dat de kok het als particulier heeft gekocht, zijn garantie vervalt omdat het product oneigenlijk is gebruikt, niet altijd makkelijk te claimen als leverancier maar wel een mogelijkheid.

 

Maar er zijn in Nederland heel veel zzp-ers die bijv hun laptops gewoon als particulier bij bol of coolblue bestellen en als het ding kapot gaat of in de 14 dagen termijn niet bevalt terugsturen. En dat wordt gewoon geaccepteerd want bij een laptop zal er niet veel verschil zijn tussen prive en zakelijk gebruik. laat staan dat je zou kunnen aantonen dat het oneigenlijk is gebruikt.

In veel gevallen kun je dus vaak gewoon iets als particulier kopen en gebruik maken van je consumentenrechten terwijl je het hoofdzakelijk zakelijk gebruikt.

Het is aan de leverancier om te bewijzen dat het product oneigenlijk is gebruikt en er daarom geen consumentenbescherming van toepassing is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel Roel, voor je begrip. Het is inderdaad dit soort voorbeelden dat ik bedoel. Goederen die ook zakelijk gebruikt kunnen worden zoals staafmixers, laptops en mobiele telefoons.

 

Voor dat zakelijke gebruik gaat er op de grens van het boekjaar 20% aan waarde/kosten af bij de gebruiker maar bij de leverancier dan ook? Op zich maakt die overname privé of vv niet uit als er sowieso 14 dagen garantie op zit, maar dat is bij veel zaken niet zo. Bij bol.com maken ze dan inderdaad geen onderscheid..

 

Je zou als thuiswinkel ook kunnen zeggen, dan krijg je 80% terug.

Link naar reactie
  • 0

Bij zakelijk gebruikte consumenten- (en andere) goederen gaat er op de grens van het boekjaar, 20% van de waarde af door afschrijving. Bij zakelijke klanten kan je in je garantie daar rekening mee houden en 80% teruggeven. Bij consumenten niet vanwege de thuiswinkel garantie. Je kan de retouren normaal gesproken inboeken tegen de leverprijs maar om het boekjaar moet je ze afschrijven. Dus moet je in die periode eigenlijk de prijs verhogen als webwinkel. Duidelijker kan ik het niet maken.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Die 20% is een fiscale afschrijving. Dat zegt niet zo heel veel over de economische (vervangings)waarde en het is zeker niet zo dat de waarde 'op de grens van het boekjaar' daalt.

Of en hoe je rekening houdt met de waarde is afhankelijk van de juridische basis waarop je (een deel van) de koopsom terugbetaalt. Als je het hebt over ontbinding vanwege non-conformiteit, dan kun je voor zakelijke klanten afspreken dat je enkel de waarde terugbetaalt en - tenzij je daar een onredelijke waarderingssystematiek hanteert - houdt dat ook stand. Daarbij hoef je niet uit te gaan van de afschrijving zoals de klant die zelf hanteert, maar kun je ook zelf een waardering bepalen.

 

Link naar reactie
  • 0

Bij zakelijk gebruikte consumenten- (en andere) goederen gaat er op de grens van het boekjaar, 20% van de waarde af door afschrijving.

Activa worden op het moment van ingebruikname geactiveerd. De fiscale afschrijving start vanaf de dag van ingebruikname, niet vanaf de dag van aankoop. Bij geen zakelijk gebruik, geen afschrijving ... en dan alleen nog maar voor investering in bedrijfsmiddelen boven de 450 euro.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als alle x miljoen ondernemers dit doen:

 

voor kerst voor 10.000 euro bij Apple / elektronica bestellen

na kerst zakelijk in gebruik nemen

op 1 januari terugsturen

dan mogen ze samen x miljard afschrijven

Nee, want ze krijgen de aanschafwaarde terug, en dus is er sprake van een boekwinst.

Link naar reactie
  • 0

Als alle x miljoen ondernemers dit doen:

 

voor kerst voor 10.000 euro bij Apple / elektronica bestellen

na kerst zakelijk in gebruik nemen

op 1 januari terugsturen

dan mogen ze samen x miljard afschrijven

 

Huh?

 

Als ik iets binnen een paar dagen terug stuur naar de leverancier dan heb ik dat artikel kennelijk niet duurzaam in gebruik genomen! Ik krijg terug wat ik ervoor betaald heb! Waar moet ik dan op afschrijven??

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.