• 0

Dubbelen bijtelling voor Zelfstandig Ondernemers auto in de zaak?

Ik heb de volgende vraag.

 

Ik wil een auto kopen in de zaak (zelfstandig ondernemer, ZZP). Deze auto wil ik ook privé gaan gebruiken. Gedurende de berekeningen en zoektochten op internet mbt de keuze voor een Youngtimer of een auto van c.q. 4 jaar oud, heb ik mijn boekhouder gevraagd naar advies.

 

Mij meldt mij dat het volgende van toepassing is voor Zelfstandig Ondernemers:

- de bijtelling moet als opbrengst in de eenmanszaak geboekt worden. Dit levert extra winst op en dus extra belasting

- DAARNAAST moet de bijtelling óók bij de IB worden opgeteld, wat wederom extra belasting oplevert.

 

M.i. is dit raar omdat er dan twee keer belasting wordt betaald over de bijtelling. Ik kan op internet, bij belastingdienst en fora ook niets hierover vinden.

 

Vandaar mijn controle vraag in dit forum. Ik hoop dat jullie me kunnen melden of bovenstaande klopt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee, er is geen sprake van een dubbele bijtelling.

Dat zou wel iets te erg zijn.

 

Misschien bedoelde je boekhouder dat je zowel een correctie (bijtelling) voor de ib als BTW hebt.

 

Overigens is het in het algemeen niet fiscaal voordelig om een auto van 4 jaar oud op de zaak te zetten, omdat de bijtelling over de cataloguswaarde wordt berekend, maar de afschrijving over de lagere aanschafwaarde. Je hebt dan te weinig afschrijving in verhouding tot de bijtelling.

 

Je bent dan waarschijnlijk beter uit met het declareren van zakelijke kilometers aan je eenmanszaak.

Laat het je boekhouder even doorrekenen.

 

Succes, Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, er is geen sprake van een dubbele bijtelling.

Dat zou wel iets te erg zijn.

 

Misschien bedoelde je boekhouder dat je zowel een correctie (bijtelling) voor de ib als BTW hebt.

 

Overigens is het in het algemeen niet fiscaal voordelig om een auto van 4 jaar oud op de zaak te zetten, omdat de bijtelling over de cataloguswaarde wordt berekend, maar de afschrijving over de lagere aanschafwaarde. Je hebt dan te weinig afschrijving in verhouding tot de bijtelling.

 

Je bent dan waarschijnlijk beter uit met het declareren van zakelijke kilometers aan je eenmanszaak.

Laat het je boekhouder even doorrekenen.

 

Succes, Odeon

 

Dank voor je reactie. Ik had het niet juist verwoord; ik wilde een young timer zakelijk vs een auto van ca 4 jaar oud prive (met km vergoeding) tegen elkaar afzetten

Link naar reactie
  • 0

Hij meldt mij dat het volgende van toepassing is voor Zelfstandig Ondernemers:

- de bijtelling moet als opbrengst in de eenmanszaak geboekt worden. Dit levert extra winst op en dus extra belasting

- DAARNAAST moet de bijtelling óók bij de IB worden opgeteld, wat wederom extra belasting oplevert.

 

M.i. is dit raar omdat er dan twee keer belasting wordt betaald over de bijtelling.

Ik vind het heel slim opgemerkt, want je hebt op zich gelijk. :) Maar ik neem aan dat je boekhouder hiervoor corrigeert (dat hoop ik, anders is het inderdaad dubbelop).

 

Eigenlijk moet je kiezen voor één van de twee. Óf je telt de bijtelling al als omzet (of eerder negatieve kosten) in je boekhouding, maar dan zonder verdere fiscale bijtelling, óf je boekt geen bijtelling in je boekhouding, maar je houdt wel rekening met de bijtelling in de bepaling van de te betalen belasting.

 

Maar fiscaal moet je altijd even de bijtelling berekenen en moet je voor je ingeboekte bijtelling wel weer corrigeren bij de berekening van de bijtelling (makkelijker kunnen ze het niet maken...). Ik heb het altijd ook zo dubbelop gedaan. Het is wellicht wat omslachtig, maar het kan gewoon.

 

Dus samenvattend:

(a) Je boekt de bijtelling al in je boekhouding (dat drukt je lasten en verhoogt dus je winst)

(b) Bij de aangifte bereken je de bijtelling voor de auto (dit verhoogt eveneens je belastbare winst, dus inderdaad dubbelop)

© Maar vervolgens is er een invulveld waar je de reeds zelf toegevoegde bijtelling van (a) kunt verrekenen met je fiscale bijtelling (b). Je betaalt dan effectief maar belasting over slechts één keer bijtelling.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.