• 0

Btw verleggingsregeling binnenlandse ondernemers (B2B)

Beste forumleden,

 

Allereerst wil ik jullie even laten weten dat ik nieuw ben op dit forum en hopelijk mijn vraag in de juiste categorie stel. Sinds kort ben ik ingeschreven bij de kamer van koophandel en voer ik vanuit mijn handelsnaam diensten uit als software ontwikkelaar op freelance basis. Ik kon niet veel vinden op het internet hierover en bellen met de belastingtelefoon zal het dit weekend toch niet worden.

 

Even een backstory: op het moment ontwikkel ik software op locatie van de klant en soms vanuit huis en breng de gemaakte uren in rekening d.m.v. facturen. Op de facturen vermeld ik de taken die ik heb uitgevoerd, de gewerkte uren en mijn uurtarief. En wat betreft btw; wij hebben afgesproken met de klant dat ik de btw kan verleggen door dit duidelijk op de factuur te zetten ("0% btw" en "btw verlegd").

 

Echter zie ik op de website van de Belastingdienst staan dat het verleggen van btw vooral gebeurd bij het leveren van diensten naar het buitenland. Nu vraag ik mij af of ik val onder "onderaanneming" of "telecommunicatiediensten", want het lijkt erop dat ik helemaal niet in aanmerking kom om de btw te verleggen (de klant is wel een onderneming, dus in eerste instantie klonk het verleggen van btw wel logisch aangezien er hoe dan ook btw teruggekregen zal worden door de partij die mijn dienst afneemt).

 

Mijn vraag samengevat: kan ik in aan mijn klanten (die voorlopig alleen maar ondernemers zijn) btw verleggen op mijn facturen bij diensten zoals software ontwikkeling? Ben in dan "onderaannemer"? Zo ja, valt software ontwikkeling ook onder de diensten waar btw verlegging in het binnenland toegepast mag worden?

 

Alvast bedankt.

 

Groet,

 

Durma

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Durma,

 

Welkom op HL.

 

Verleggen van btw binnen NL gaat alleen op voor een bepaalde groep ondernemers.

 

Jouw diensten komen daarvoor dus niet in aanmerking. Wat jouw klanten ook zeggen, je hoort gewoon 21% btw in rekening te brengen aan hen.

 

Groet

Joost

 

Beste Joost,

 

Dank voor je reactie. Val ik dan ook niet onder “onderaannemer” aangezien ik wordt ingehuurd door een bedrijf dat door een ander bedrijf wordt ingehuurd? Of moet het per sé in de bouw-sector zijn?

 

Groet, Durma

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.